News Corp: Den stora mediaspelaren

Han förlorar många skärmytslingar. Men steg för stegförverkligar mediemogulen Rupert Murdoch sitt internationellamedievälde.

Den 67-årige australiern Rupert Murdoch är barn av en helt annantid men frågan är om någon entreprenör siktat lika högt som hannär det gäller makt och imperium. Det handlar om entidningsmakare som under snart fem decenniers hårt arbete,hisnande risktagande och idogt maktspelande steg för steg byggtupp en position som världens ledande medieman. Få makthavare kangå emot honom och nästan ingen kan ignorera honom. I morgon kanhan vara i Sverige i stor skala.

UTAN HELIGA PRINCIPERPolitiker säger stopp och konkurrenter gaddar sig samman, alltför att stoppa den ständigt aktive spelaren. Men Murdoch haringa heliga principer eller fasta lojaliteter. Den som stopparhonom i ett kabelprojekt får se honom dyka upp i ettsatellitprojekt några dagar senare. Den konservativa brittiskaregeringen som funderade på särlagar som skulle uteslutamediemogulen fick se Murdochs tidningar bli märkvärdigtlabourvänliga och arbetarpolitiker som inte var likaintresserade av att sätta åt australiern.

Murdoch har förlorat massor av skärmytslingar. Kina harmotarbetat hans ambitioner att komma in i jätteriket medHongkongbaserade Star TV network. De amerikanska konkurrenternahar framgångsrikt hindrat hans satellit ASkyB (med MCI)respektive projektet EchoStar. Och det japanska etablissemangethar hindrat Murdoch och japanske koreanen Masayoshi Son från attensamma köra satellitprojektet JSkyB.

I Storbritannien försöker också konkurrenter bilda front. Påeuropeiska kontinenten har konkurrenterna bildat en försvarsmur.Alla älskar att hata utbölingen Murdoch, men det är inte lättatt stoppa en entreprenör som ägnar hela sin vakna tid, hela sinerfarenhet och hela sitt kontaktnät åt ständiga nya framstötar.Förlorar har en front sluter han snabbt fred med fienden ellerblixtretirerar för att kunna ägna sig åt nästa front eller nästakombination.

75 procent av världen

Det är långt kvar, men det är ingen tvekan om att Murdoch är påväg mot sitt mål, det världsomspännande medieföretaget, steg försteg. Just nu manövrerar han i Östeuropa där han köpt tretelebolag. Snart kommer 75 procent av jordens befolkning att hatillgång till någon Murdochkanal, skriver han i senasteårsredovisningen.

Murdoch är både imperie- och dynastibyggare eftersom han tänkerlämna över makten till något av de tre barn som är anställda iföretaget, troligen den äldste sonen Lachlan, 27 år. Men densuccessionen är troligen inte avgjord eftersom den äldre dotternElisabeth anses vara tuffare och den yngre brodern James merbegåvad. Och mamma Anna, som är Ruperts andra fru, är inte baraerkänd journalist utan har också skrivit en bästsäljare ommaktkamp i en mediefamilj. Den här familjen tänker inte schabblabort dynastin även om Anna tycks ha tröttnat på sinaffärsbesatte åldrande make och flyttat hemifrån. Egentligen harRupert Murdoch byggt vidare på sitt eget farsarv som han fickredan vid 21 års ålder i Sydney. Fadern Sir Keith Murdoch dogplötsligt utarbetad vid 67 års ålder och sonen som gått sinaegna vägar och avbrutit sin utbildning fick försöka axlaansvaret för en vacklande dagstidningskoncern. Den förstautmaningen klarade han med satsning på grävande journalistik.Australiern Murdoch blev närmast av en slump den som utvidgademedieväldets gränser. Det var nybyggarlandets toleranta reglernär det gällde upprättande av balansräkningar som gjorde hanskometartade internationella karriär möjlig under 1980-talet. Deaustraliska finansmännen, av vilka Murdoch är en av de fåöverlevande, kunde operera med miljardbelopp utan att sättanågot eget kapital på spel.

FÖRSTA STEGETMurdoch klev först in på Fleet Street i London och tog överärevördiga the Times och mindre ärevördiga the Sun. Den enatidningen gjorde han lönsam genom att sparka grafikerna ochanställa folk från elektrikerförbundet i en ny fabrik och denandra blåste han liv i genom att föra kvällstidningsjournalistiktill hittills oanade avgrunder. The Sun kom upp i en upplaga på4,3 miljoner 1988.

Han hade låtit tala om sig redan 1968 då han kämpat med RobertMaxwell om News of the World och vunnit, 16 år efter starten iSydney. Nu blev han mediemogul både i Sydney och i London. IStorbritannien växte hans makt snabbt. Det var vi som vannstriden åt de konservativa, sade the Suns redaktör efter JohnMajor”s valseger 1992. Murdoch hade då redan köpt TV-kanaler,filmbolag och bokförlag i USA. Men när 1980-talet var sluttycktes allt ta en ända med förskräckelse. Det blev inställdabetalningar och förhandlingar med alla de banker som en smulalättvindligt ställt upp med finanser. Expansionen hade varit försnabb och för dyr. News -Corporation var månader ifrånlikvidation och det var bara Murdochs envishet och energi somgjorde att ingen av tjänstemännen i de berörda bankerna hanneller kom sig för att ta det avgörande steget.

Murdoch kämpade sig igenom och inte bara det, han flyttade frampositionerna igen. År 1994 rapporterade hans företag NewsCorporation en vinst på närmare fem miljarder kr. Entreprenörensatt åter säkert i sadeln efter en hård kamp för överlevnad.

SLAG I SLAGI London startade han tidningskrig genom att halvera priset påthe Times. I USA förvandlade han det gamla hopplösa Fox-TV-nätettill ett av de heta med ett megakontrakt på amerikansk fotboll.I Storbritannien gjorde han den förlustbringande satellitenBskyB till en vinnare med ett liknande kontrakt på brittiskfotboll. Och i Asien gick han nu in i Hongkongföretaget Star TV.Det saknades inte så många pusselbitar i ett heltäckande globaltTV-nät. Häromveckan köpte han in sig i tre östeuropeiskatelebolag. Snart har 75 procent av jordens befolkning åtminstonemöjlighet att ta in någon av Murdochs TV-kanaler! Det ärentreprenörer som Murdoch som tvingat in produktionsbolaget WaltDisney i TV-distribution. Hela branschen är inne i enintegrationsfas i en tid då alla talar om fragmenterad TV.

UPPVÄRDERINGAktierna i News Corp har på sistone rört sig uppåt vilkettroligen mest beror på att företaget fåttdistributionsrättigheterna på en ny serie Star War-filmer och påatt Titanicfilmen går bra. Sydneybörsen har dessutom tenderatatt anpassa värderingsnormerna till dem som råder förmedieföretag noterade på Wall Street.

Undra på att Rupert Murdoch räknas som medievärldens ledandekraft. Många politiker försöker nu stoppa honom medan andrasöker hans stöd. I USA vill man hejda hans framfart genom atthänvisa till att News Corporation är australiskt, Murdoch självhar dock numera amerikanskt medborgarskap.

BILDTEXT: Det handlar om en tidningsmakare som under snart femdecenniers hårt arbete, hisnande risktagande och idogtmaktspelande steg för steg byggt upp en position som världensledande medieman. Murdock tänker behålla makten över imperiet ifamiljen. En tänkbar efterträdare är äldste sonen Lachlan.

FAKTARUTA: Film är störst

Verksamhet 96/97 Rörelse- Omsättn. marg.Film 4173 4Television 3597 19Tidningar 3166 22Magasin/bilagor 1583 29Böcker 1007 2Annat 863 -Filmproduktionen är största enskilda verksamheten med TV–distribution på andra plats. Men det är de mogna tryckta mediasom genererar mest pengar.

Murdochs mäktiga mediavälde

Australdollar 92/93 93/94 94/95 95/96 96/97Australdollar 92/93 93/94 94/95 95/96 96/97Omsättning 10686 11621 12175 13088 14389Förändring av oms. i % 5 9 5 7 10USA 7227 8068 8506 9056 10054Storbrit 1943 1980 2116 2335 2665Asien 1516 1573 1553 1697 1670Rörelseresultat 1933 1833 1908 1878 2020Rör. res. i % av oms. 18 16 16 14 14Nettovinst 864 1335 1365 1020 720Balansomslutning 2727 26946 30190 30763 41358Soliditet 62 70 73 73 73Bokslutsår 1/7-30/6

News Corp är numera en amerikansk företeelse. Det är där störredelen av verksamheten finns. Men lönsamheten är klart bättre iStorbritannien vilket beror på dagstidningarna där.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF