Nordisk flygskam på börsen

SAS svaga delårsrapport i förra veckan fick aktien att rasa rejält. Pilotstrejk, högre bränslepriser och svagare krona pressade flygkoncernen till en miljardförlust under årets andra kvartal. Nu ställer sig vd Rickard Gustafson tveksam till att flygbolaget ska kunna nå ett positivt resultat för helåret 2019.
Men hur står sig SAS i ett internationellt sammanhang? I tabellen här intill har vi listat nyckeltal för 27 av världens största flygbolag, samt de minde nordiska spelarna Finnair, Norwegian och SAS.
Slående är att de nordiska flygbolagsaktierna har haft sämst kursutveckling det senaste året – vilket är befogat. De mindre flygbolagen i Europa uppvisar en betydligt sämre lönsamhet än de internationella konkurrenterna, och aktierna har utvecklats därefter.
På andra sidan Atlanten ser det annorlunda ut. Efter finanskrisen 2008 har flygbranschen i USA konsoliderats kraftigt och de stora jättarna har därmed kunnat pressa upp priserna, och lönsamheten, rejält.
En mer oligopolliknande marknad i Europa skulle sannolikt få upp priserna även här. Får vi se sådana pris- och marginalhöjningar i Europa är de nordiska bolagen lågt värderade – om de klarar sig till dess.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.