Nordnet om sanktionsavgiften på 100 miljoner: Kan komma att överklaga

Den sanktionsavgift på 100 miljoner som Nordnet har tilldelats för brister i sin tjänst för intradagsblankning står inte i paritet med den händelse som har inträffat, menar banken. Nordnet kan komma att överklaga FI:S beslut.
Lars-Åke Norling, VD för Nordnet. F
Lars-Åke Norling, VD för Nordnet. Foto: Nordnet

Idag framkom det att Finansinspektionen, FI, tilldelar nätmäklaren Nordnet en anmärkning för brister i sin tjänst för intradagsblankning. Dessutom ska bolaget betala en sanktionsavgift om 100 miljoner kronor. Detta enligt ett pressmeddelande från FI. Nu kommenterar Nordnet beslutet från Finansinspektionen.

I sitt pressmeddelande skriver FI att Nordnet inte uppfyllt de krav som enligt regelverket ställs på bankens tjänst för intradagsblankning. Dessutom bedöms de ha haft brister i sina interna riktlinjer och rutiner, sin riskhantering och riskbedömning, samt i omsorgen om sina kunder.

Genom intradagsblankning-tjänsten har Nordnet erbjudit en mindre del av kunderna ett större utbud av blankningsbara aktier än vad banken gjort i sina övriga blankningstjänster, skriver FI. Intradagsblankningen har erbjudits till de mest aktiva kunderna eller kunder som har haft ett större kapital att placera. Nätmäklaren har inte kontrollerat att det funnits tillräckligt med aktier tillgängliga innan kunderna har tillåtits att blanka aktier, vilket gjort att det funnits stor risk för att kunderna har blankat aktier utan täckning, så kallad nakenblankning, vilket är förbjudet. Enligt FI fanns det redan 2018 brister kring Nordnets rutiner i frågan.

Enligt Nordnet är det möjligt att man kommer att överklaga beslutet, då man inte anser att sanktionsavgiften är i paritet med det inträffade.

”Vi har mottagit Finansinspektionens beslut och vår preliminära bedömning är att sanktionsavgiften är alldeles för hög. För det första kan jag konstatera att vi har olika uppfattningar i sakfrågan kring hur regelverket för blankningstransaktioner ska tolkas. Jag tycker också att man ska ha i åtanke att vi har haft en enda konstaterad incident av så kallad nakenblankning, och att den inträffade på en specifik dag när handeln i Moment-aktien var väldigt speciell med bland annat felprissättning och handelsstopp”, säger Lars-Åke Norling, VD på Nordnet, i pressmeddelandet.

Han menar att Nordnet på eget initiativ rapporterat till Finansinspektionen när det uppkom ett behov av att se över processerna i förhållande till regelverket för blankning. Han menar också att de omedelbart efter detta implementerat förbättringar.

”Det finns inget uppsåtligt handlade eller försök att dölja några omständigheter från vår sida i det här ärendet, och ingen kund har kommit till skada. Vi har aktivt samarbetat med Finansinspektionen genom hela ärendets gång och tillhandahållit dem med den information som har efterfrågats. Min bild är att Finansinspektionen inte har tagit hänsyn till dessa omständigheter i sitt beslut, och att den sanktionsavgift vi har tilldelats inte står i paritet med den händelse som har inträffat. Nu måste vi utvärdera situationen och överväga våra alternativ. Det är inte osannolikt att vi kommer att överklaga beslutet”, säger Lars-Åke Norling.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco