”Otroligt låga politiska satsningar på AI”

"Det som överraskade mig mest är hur otroligt låga och kortsiktiga de politiska ambitionerna och satsningarna är på AI", säger Fredrik Björkman, reporter på DI, som skrivit boken "AI-revolutionen; så blir Sverige mer intelligent" med bokstipendium från Stiftelsen Affärsvärlden.
”Otroligt låga politiska satsningar på AI” - Fredrik_Bjorkman_3_Foto-Soren-Vilks-768×1152
Fredrik Björkman, författare till "AI-revolutionen; så blir Sverige mer intelligent".

Vad handlar boken om?

“Boken handlar om hur artificiell intelligens, AI, förändrar, påverkar – ja, revolutionerar det svenska näringslivet och det offentliga. Genom att prata med flera av Sveriges största företag, exempelvis Ikea, ABB och Scania, får läsaren en bild av hur framgångsrika och anrika bolag just nu ställer om mot att arbeta mer och mer med hjälp av AI. Även ett antal startups finns med i boken. Där handlar det snarare om bolag som är sprungna ur tekniken, där affärsidén bygger på AI-tekniken. Det har också varit viktigt för mig att skildra och utforska frågor om etik, hur och av vem svensk AI-utveckling finansieras och hur Sverige står sig internationellt.”

Varför har det varit viktigt med en reportagebok om AI i svenskt näringsliv? 

“Alla de företagsledare, investerare, beslutsfattare och väldigt smarta människor som jag pratat med om AI är överens om att det är en teknik som kommer att förändra samhället och ekonomin i grunden. AI har liknats vid ångmaskinen, elektriciteten och andra tekniker som fullständigt revolutionerat samhällen och industrier. Samtidigt som Sverige och svenska bolag nu försöker utvecklas för att kunna ta del av teknikens fördelar, springer amerikanska och kinesiska bolag iväg i allt snabbare takt. Jag tror att det är av största vikt att man som “vanlig människa”, företagsledare eller entreprenör får klart för sig vad AI är, hur läget ser ut just nu sett till hur olika länder och företag arbetar och vad som väntar framgent. Dessutom vill jag gärna att företagare, beslutsfattare och entreprenörer ska få en bra bild av hur de själva kan börja arbeta med AI.”

Vilka insikter har du fått som du inte hade när du började med bokprojektet?

“En stor sak som slagit mig i mitt arbete med boken är hur otrolig stor kreativitet och innovationskraft det finns i svenska företag. Jag hade såklart en god uppfattning om det innan jag arbetade med boken, men nu när jag fokuserat på just AI så ser man verkligen klart hur oerhört kreativa människor är i det svenska näringslivet när det kommer till att ta sig an ny teknik och skapa fantastiska affärer med hjälp av tekniken.”

Vad var mest överraskande?

“Det som överraskade mig mest är hur otroligt låga och kortsiktiga de politiska ambitionerna och satsningarna är på AI. Man talar gärna i riksdagen och på departementen om hur viktig digitaliseringen och teknikomställningen är, men när det handlar om att faktiskt ge rätt förutsättningar och resurser så tar det snabbt stopp. De stora satsningarna, och ambitionerna, kommer från näringslivet och industrin i Sverige. Det parti som på allvar vill hjälpa svensk industri att kunna konkurrera internationellt, har mycket att hämta i att utforma ett reformprogram inom AI och teknikutveckling. Arbetet med att utforma en näringspolitik som skapar jobb med hjälp av AI är öppet för alla partier och de olika reformförslagen måste genomsyras av långsiktiga beslut.”

Vem riktar sig boken till?

“Boken riktar sig egentligen till alla som är intresserade och nyfikna på AI. Den kräver ingen förkunskap om vad det är och ger förhoppningsvis samtidigt en bra inblick i hur stora och små företag arbetar med AI, där läsaren får insikter som han eller hon kan ta med sig till sitt arbete eller det egna företaget. Jag tror att företagare, företagsledare, beslutsfattare och entreprenörer har mycket att hämta i den här boken. Dessutom fungerar den riktigt bra som en isbrytare på diverse mingel eller middagar nu när vi förhoppningsvis får träffas fysiskt igen! De flesta jag pratar med är intresserade av AI och undrar hur det egentligen fungerar, varför inte vara den som har koll?”

När kommer boken ut och var kan man köpa den?

“Boken släpps den 10 september och finns hos de stora bokhandlarna – Adlibris, Akademibokhandeln och Bokus.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.