Profoto
Profoto minskar omsättning och rörelseresultat

Omsättningen sjönk 12,8 procent till 171 miljoner kronor (196). Den organiska försäljningstillväxten var -6,7 procent (7,6).
Rörelseresultatet blev 18 miljoner kronor (36), med en rörelsemarginal på 10,5 procent (18,4).
Resultatet efter skatt blev 14 miljoner kronor (28), en minskning med 50,0 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 0,36 kronor (0,70), vilket innebär en minskning med 48,6 procent mot föregående år.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 20 miljoner kronor (34).
“Trots lyckade produktlanseringar under kvartalet utvecklades försäljningen svagt, främst på grund av en fortsatt osäkerhet som lett till en avvaktande kundaktivitet. Justerat för valutaeffekter var försäljningen i Americas oförändrad under kvartalet. Osäkerheterna och den minskade investeringsviljan som vi såg under första kvartalet, som en följd av det rådande ekonomiska läget i USA, kvarstod men vägdes upp av förköp inför aviserade prishöjningar som en följd av höjda tullar”, skriver vd Anders Hedebark.
Om bolagets planerade kostnadsbesparingar skriver Hedebark att de har genomförts enligt plan:
“Under kvartalet har vi vidtagit åtgärder som resulterat i en personalreduktion om cirka 15 procent. Den fulla effekten av besparingsåtgärderna förväntas bli synlig under andra hälften av 2025.”
Gällande bolagets framtidsutsikter skriver Hedebark: “Marknadsläget väntas fortsatt vara utmanande under de kommande kvartalen, med en dämpad efterfrågan och fortsatt försiktighet hos våra kunder. Vi följer utvecklingen kring tullar noggrant, dag för dag, då läget förändras kontinuerligt och påverkar våra marknadsförutsättningar. Samtidigt står vi väl rustade för att hantera en svagare marknad med ett konkurrenskraftigt produktutbud och en kostnadseffektiv struktur.”
“På längre sikt ser vi goda möjligheter att dra nytta av en återhämtning när marknaden vänder. Vi har också en spännande resa framför oss vad gäller vårt inträde på LED-marknaden, där vi ser stor potential för framtiden. Den adresserbara marknaden ökar från 3,5 till 14,7 miljarder kronor i och med lanseringen av vårt LED produktprogram”, avslutar han vd-ordet.
Profoto, Mkr | Q2-2025 | Q2-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 171 | 196 | -12,8% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | -6,7 | 7,6 | |
Rörelseresultat | 18 | 36 | -50,0% |
Rörelsemarginal | 10,5% | 18,4% | |
Nettoresultat | 14 | 28 | -50,0% |
Resultat per aktie, kronor | 0,36 | 0,70 | -48,6% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 20 | 34 | -41,2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.