Raysearch
Raysearch vinstvarnar
Raysearch, en leverantör av dosplanerings- och onkologiinformationssystem, uppger att rörelseresultatet för det tredje kvartalet kommer att bli -6 miljoner kronor, jämfört med +12 miljoner kronor under motsvarande kvartal förra året.
Det framgår av ett pressmeddelande på tisdagskvällen, där bolaget publicerar preliminärt resultat för tredje kvartalet 2019.
Det justerade rörelseresultatet har försämrats till -26 miljoner kronor (18).
Enligt bolaget beror det svagare resultatet på två faktorer: svagare licensförsäljning i USA och Europa samt ökade rörelsekostnader.
”Vi befinner oss på en marknad med ojämna orderflöden. Efter ett rekordartat första halvår blev försäljningen svagare under tredje kvartalet. Marknadsläget och efterfrågan på våra produkter är dock fortsatt god och vi känner oss trygga med vår strategi”, säger Raysearchs vd Johan Löf.
Raysearch meddelar samtidigt att orderingången beräknas öka med 12 procent till 197 miljoner kronor (176) och att nettoomsättningen förväntas uppgå till 144 miljoner kronor (150).
Den fullständiga rapporten släpps den 14 november.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.