Rolex har dragit upp priserna med 2,5%

Schweiziska klocktillverkaren Rolex har enligt analyshuset Barclays höjt priserna i USA och Storbritannien med i genomsnitt cirka 2,5 procent.
Rolex har dragit upp priserna med 2,5% - Oyster Perpetual Deepsea Challenge
Rolex Oyster Perpetual Deepsea Challenge

Priset på de mest populära Rolexmodellerna steg mellan 1 procent och något mer än 3 procent i både Storbritannien och USA i början av året, enligt Barclays, som följer prisuppgifter på båda marknaderna. Rolexpriserna steg i genomsnitt med cirka 2,6 procent i Storbritannien och 2,2 procent i USA.

Rolex höjer ofta priserna en gång om året, vanligtvis i januari, men höjde priset för modeller inklusive Rolex-modellen Submariner och Daytona för andra gången i Storbritannien och Europa i september och november som svar på valutafluktuationer och den starka amerikanska dollarn.

Den senaste höjningen visar att den schweiziska klockjätten tror att de kan höja priserna för att skydda sina marginaler i samband med stigande inflation utan att skada efterfrågan, skriver Bloomberg.

Barclays analytiker uppger att prishöjningen kommer att gynna återförsäljare som Watches of Switzerland Group, den största Rolexåterförsäljaren i Storbritannien, som får ungefär hälften av sina intäkter från varumärket.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.