Stora Enso
Så ska nye vd:n ta Stora Enso ur mörkret
Det har inte alltid varit så lätt för Stora Enso i media de senaste åren. Bolaget lider sviterna efter en djup identitetskris. Skogsjättens internationella expansion på tillväxtmarknader som Brasilien, Kina och Pakistan har varit långt ifrån smärtfri och kantad av en rad etiska konflikter.
Avsaknaden av internationell erfarenhet har legat de i fatet men nu ska bolaget rätta till sina tillkortakommanden. Stora Enso behöver även ett nytt arbetssätt för att kunna konkurrera på en tuff marknad.
Den nya vd:n Karl-Henrik Sundström, med en bakgrund inom telekom och halvledarindustrin, berättar nu hur han tänker rycka upp det 725 år gamla företaget.
Stora Enso måste till exempel bli bättre på kundfokusering,
segmentering och specialisering – sådant som halvledarindustrin har blivit bra
på under många år med tuff konkurrens och hård prispress.
– Vi ska ta ett skridskoskär mer än vad konkurrenterna gör. Du
kan ha de bästa maskinerna men du kommer inte att vinna i alla fall. Om du
däremot har de mest motiverade medarbetarna så kommer du göra skillnad, säger Karl-Henrik Sundström.
Detta är en kortversion av ”Vi har fått lära oss den hårda vägen”, som publiceras i sin helhet i veckans nummer av Affärsvärlden. Prenumeranter kan efter tisdag också logga in och läsa hela texten här.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.