Säljer starköl med slånbärsmak

Från delägare på amerikansk advokatbyrå till vd för svenskt ölbryggeri. Anna Sundberg tycker inte att skillnaden är särskilt stor.

Det var under gymnasietiden som Anna Sundberg började jobba extra i receptionen på advokatfirman White & Cases svenska kontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Hon började plugga juridik och efter avlagd examen gjorde Sundberg karriär inne på advokatjätten där hon så småningom blev delägare.

I 15 år arbetade hon med intensiva företagsförvärv med stora riskkapitalbolag och multinationella företag som klienter. Men för fyra år sedan lämnade Anna Sundberg storbyrån och startade så småningom en egen advokatbyrå.

Medan Anna Sundberg ägnade sig åt sitt advokatliv runt Stureplan grundade hennes pappa, Karl-David Sundberg, hantverksbryggeriet och bränneriet Nils Oscar Company med produktionsanläggningar i Nyköping och på Tärnö Säteri. Verksamheten har nu genomgått ett generationsskifte där fadern överlämnat ansvaret och ägandet till sina tre döttrar. Alla tre sitter i styrelsen och Anna Sundberg utsågs nyligen till ny vd för Nils Oscar Company. Advokatlivet har hon lämnat bakom sig.

– Just nu påminner det lite om en genomlysning inför en transaktion, generell M&A. Jag ser vad företaget har för förutsättningar, vilka avtal som finns med anställda, kunder och leverantörer.

Konkurrensen inom hantverksbryggerierna har hårdnat sedan bryggeriet grundades för 20 år sedan. Under fjolåret backade försäljningen för Nils Oscar för första gången på tio år och fjolårets resultat efter finansnetto landade på –42 000 kronor.

– Men vi har en tydlig plan för hur vi ska komma vidare. Som för alla andra som går igenom en tyngre period handlar det om att se över samtliga kostnader i företaget och förstärka försäljningen av produkterna.

Från att ha varit juridisk rådgivare i näringslivet betraktar Sundberg hantverksbryggeribranschen från sitt perspektiv.

– Det är så många entusiaster som vill börja sälja öl, men den här branschen behöver professionaliseras. Det gäller att hitta hållbara strategier. Med hänsyn till den hårdnande konkurrensen måste vi alla förnya oss hela tiden.

Dels handlar förnyelsen om att hänga med i globala dryckes­trender, dels om att ta fram öl som Systembolaget efterlyser. Förutom att enskilda hantverksbryggerier är beroende av att hamna på Systembolagets hyllor så påverkar det statliga bolaget – genom sina offert­förfrågningar – även vilka smaker som kommer ut på den svenska marknaden. Inför sommaren kom till exempel en offertförfrågan om öl med fruktsmak, varpå bryggerierna satte igång direkt. Efter diverse blindtester stod det klart vilka bryggerier som lyckades imponera på Systembolagets blindtestare.

En konsekvens av denna smakinriktning är att Nils Oscar lanserade en starköl med mangosmak. Årets sommarvariant för dagligvaruhandeln blev en öl med smak av slånbär.

– En annan stark dryckestrend som växer, och som vi tar fram, är fler alkoholsvaga eller alkoholfria drycker.

Även om Anna Sundberg har ett tränat öga för att förstå övergripande aspekter i ett bolags verksamhet så har hon börjat upptäcka en tjusning i nördigt kunnande. Numera vet hon till exempel hur det ser ut på datorn när diskprogrammet för vörttanken går.

– Det är som att börja plugga igen. När man börjar förstå något på djupet blir det skoj. Men jag kommer aldrig kunna ge råd angående hur vi ska ta fram en ny överjäst öl på ett billigare sätt: Jag är varken mikrobiolog eller utbildad inom bryggeriteknik. Men mina kollegor är ju bra på det.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.