Sju nya härskartekniker

Osynliggörande är den vanligaste härskartekniken. Men komplimanger och att spela offer är också effektiva, enligt organisationskonsulten.

Härskarteknik är ett
systematiskt sätt att manipulera sin omgivning.

De sju traditionella
teknikerna är osynliggörande, förlöjligande, undanhållande av
information, dubbelbestraffning, påförande av skuld och skam,
objektifiering och våld eller hot om våld. Det var den norska
socialpyskologen Berit Ås som namngav dem på 1970-talet.

Nu
har den svenska organisationskonsulten Camilla Ländin kompletterat dem
med ytterligare sju i boken ”Härskartekniker – identifiera, hantera och
förebygga.

  1. Projicering. ”Ska du säga” i stället för att ta ansvar.
  2. Komplimanger. ”Du som är så duktig” för att slippa anstränga sig.
  3. Hierarkier. ”Det är jag som bestämmer” eller ”Jag är så obetydlig”.
  4. Tid. Att något är nytt är enda argumentet för eller att något dissas för att det är gammalt.
  5. Stereotyper. Reducera en individ till att vara representant för sitt kön eller ålder eller något.
  6. Offerkoftan.
  7. Relativisering. En form av förminskning genom att bräcka den som berättar.

Camilla Ländin har skrivit boken som ett arbetsredskap att använda på arbetsplatsen.


Att generellt höja medvetandet om mekanismerna bidrar till att skapa
förändring. Det man ska göra när man utsätts för en härskarteknik är att
påpeka det och berätta vad det gör med en. Många använder teknikerna
omedvetet, som en jargong, utan att reflektera över va det gör med en
människan, säger Camilla Ländin till Personal & Ledarskap.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.