Snabba ryck, nya affärer
När kommer Amazon till Sverige?” har varit den största frågan inom handeln sedan april år 2017. Inte om utan när, alltså. Då, för två år sedan, köpte den amerikanska e-handelsdominanten den svenska webbadressen – Amazon.se – för drygt 6 miljoner kronor av en privatperson i Stockholmsområdet. Den som knappar in amazon.se i webbläsaren hamnar dock på Amazons tyska sajt. Att Amazons höglönsamma molntjänster redan finns som tjänst och fysiskt på plats i Sverige, med serverhallar i Eskilstuna, Katrineholm och Västerås, är en annan femma. Det som konkurrenterna fruktar är en e-handelsportal riktad mot svenska kunder, med svenska logistiklösningar och på svenska.
Det som talat för att Amazon skulle prioritera Sverige framför större obearbetade marknader sägs vara svenskarnas sägenomspunna datormognad. Ofta glöms då bort att Sverige är världens 23:e största ekonomi och Amazon redan har lokala e-handelsportaler i 15 av länderna högre upp på listan.
Det som talar emot är att vi är ett glesbefolkat land med – hittills – eftersatta leveranslösningar. Paket har levererats till kunden där det passar logistikföretaget. E-handel för privatpersoner har inneburit att kunden har fått en avi om ett paket på närmsta postombud eller utlämningsställe, och sedan snällt fått ta sig dit och ställt sig i kö. Den allra sista delen av transporten överlåts på så vis till slutkunden. Praktiskt och bekvämt för logistikföretaget, men definitivt inte för kunden. Lösningar på det logistikproblem som på engelska sammanfattas ”last mile” (”sista engelska milen”) eller sista kilometern, att paketet faktiskt levereras hem till kunden, har saknats.
Möjligheten att få ett paket hem har funnits, men då dyrt, krångligt och med den ökända ”vi kommer någon gång mellan 06.00 och 23.30”-approachen. Att kunna beställa en vara på förmiddagen och få den senare samma dag har möjligen skett i sällsynta, skräddarsydda, exklusiva undantag.
Inte minst har e-handelsföretagen efterlyst bättre leveranser. Det är inte svårt att förstå. Så länge det tar – minst – en natt och kräver ofrivilligt köande på en livsmedelsbutik är e-handel inte mer än glorifierad postorder.
En del stora förändringar smyger sig på. Så också denna. Tjänsteutbudet av leveranser till privatpersoner har förändrats radikalt de senaste åren.
För tre år sedan lanserades Budbee, numera med klädkoncernen H&M och familjen Stenbecks börsnoterade investmentbolag Kinnevik på ägarlistan. Snart följde konkurrenterna Best och Airmee. Idén är enkel: paket levereras direkt till kundens dörr, på kvällstid då folk tenderar att vara hemma. Är paketet beställt första halvan av dagen levereras det ofta under kvällen samma dag. Föraren har med sig en stor mängd paket ut som levereras efter en optimal rutt. Kunden kan följa transporten via mobilen och får leveranstid på några minuter när. För det mesta är transporten inbakad i priset, det vill säga upplevs som gratis.
I Stockholm innerstad finns det i dag logistiktjänster som levererar paket inom en timme (två timmar till närförorter). I Sveriges större städer finns också leveranstjänsten Instabox, som på strategiska platser placerar ut skåp med bankfacksliknande luckor, som öppnas med en kod som kunden får via sms. Tanken är att den typiske kunden e-handlar på jobbet, och sedan hämtar paketet samma dag på vägen hem.
Snabba leveranser direkt i handen är ett globalt fenomen. Kinesiska giganten JD.com erbjöd redan år 2010 leverans samma dag i landets större städer. Amazons började leverera samma dag i amerikanska storstäder för tre år sedan.
Utvecklingen blir kännbar för traditionella logistikaktörer som hittills dominerat paket till konsument, inte minst Postnord. Men den stora förändringen är handeln i sig. E-handlare konkurrerar för första gången med den fysiska handeln på samma premisser. Ont i halsen – varför gå till ett apotek om värktabletterna kommer hem med ett bud samma kväll? Överraskningsgäster på middag – varför gå till Ica när maten kan levereras på trappen?
Hur de nya fraktbolagen klarar den första lågkonjunkturen bevisar deras individuella överlevnadsförmåga. Att kunderna som vant sig vid att få paketen hem samma dag åter snällt skulle stå i kö vid ett utlämningsställe en kilometer bort är osannolikt. Kunderna vänjer sig, ställer högre krav och plötsligt duger inte dagen efter i en butik nära dig längre. Där är Sverige snart. Räkna i stället med allt fler lösningar, allt snabbare leveranser i en allt större del av Sverige, och att detaljhandeln nu förändras på allvar, tjugo år efter att it-bubblan sprack. Och nu när fraktlösningarna är på plats, vem vet, kanske att Amazon faktiskt öppnar en svensk portal?
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.