Synsam
Synsam ökar omsättning och resultat
Omsättningen steg 7,8 procent till 1 521 miljoner kronor (1 411). Den organiska försäljningstillväxten var 7,7 procent (17,5).
Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 11,6 procent (27,5). I det fjärde kvartalet var tillväxten 7,2 procent. Den aktiva kundbasen ökade med cirka 25 000 personer under perioden. Churn var 2,33 procent.
Målet om en miljon kunder i slutet av 2025 upprepades. Vid utgången av det första kvartalet hade Synsam cirka 774 000 lins- och Lifestyle-abonnemang.
Bruttomarginalen uppgick till 75,7 procent (76,6).
Ebitda-resultatet blev 358 miljoner kronor (318), med en ebitda-marginal på 23,5 procent (22,5).
Ebita-resultatet blev 205 miljoner kronor (171), med en ebita-marginal på 13,5 procent (12,1).
Rörelseresultatet blev 171 miljoner kronor (133), med en rörelsemarginal på 11,2 procent (9,4).
Resultatet efter skatt blev 56 miljoner kronor (19). Resultat per aktie uppgick till 0,38 kronor (0,13).
Synsam upprepar målet att under åren 2024-2026 etablera ytterligare 90 nya butiker. I det första kvartalet etablerades nio nya butiker. Synsam kommer i det andra kvartalet 2024 att etablera mellan 12 och 14 nya butiker, inklusive nya hörselenheter.
“Mycket stark försäljningsutveckling i Sverige och Finland. Framförallt Norge påverkas negativt av tidpunkten för påsken. Fortsatta åtgärder i Danmark”, uppger vd Håkan Lundstedt i rapporten.
Synsam-chefen skriver att man tagit betydande marknadsandelar på den för bolaget växande finska marknaden. Även i Sverige ökade Synsam sin marknadsandel.
Danmark är sedan tidigare bolagets problemområde. Den organiska tillväxten var negativ under kvartalet vilket hänger samman med hård konkurrens och svagare marknad, skriver bolaget.
“Vi uppnår lönsam tillväxt genom innovativa och effektiva lösningar och genom att möta våra kunders behov. Synsam har stärkt sin position ytterligare i Norden under det första kvartalet och har betydande potential för fortsatt lönsam tillväxt”, avslutar Lundstedt sitt vd-ord.
Synsam, Mkr | Q1-2024 | Q1-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 1 521 | 1 411 | 7,8% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 7,7 | 17,5 | -56,0% |
Ebitda | 358 | 318 | 12,6% |
Ebitda-marginal | 23,5% | 22,5% | |
Ebita | 205 | 171 | 19,9% |
Ebita-marginal | 13,5% | 12,1% | |
Rörelseresultat | 171 | 133 | 28,6% |
Rörelsemarginal | 11,2% | 9,4% | |
Nettoresultat | 56 | 19 | 194,7% |
Resultat per aktie, kronor | 0,38 | 0,13 | 192,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.