LVMH
Tillväxtlyft för LVMH – men spritförsäljningen rasar
Omsättningen steg 10,1% till 62,2 miljarder euro (56,5). Den organiska försäljningstillväxten var 14%.
Sett till enbart det tredje kvartalet kom den organiska tillväxten att öka med 9%.
Den organiska tillväxten inom bolagets viktiga enhet som hyser mode- och lädervaror, som inkluderar varumärken som Louis Vuitton och Christian Dior, steg också med 9% under tredje kvartalet. Detta var sämre än förväntade 11,2%, enligt Bloomberg News.
Samtidigt rasade försäljningen inom sprit- och vinenheten med -14% i utveckling.
Den sammantagna bilden är att LVMH:s försäljningstillväxt håller på att bromsa in efter några fantastiska år post-pandemin.
”Efter tre enastående år konvergerar tillväxten mot siffror som är mer i linje med det historiska genomsnittet”, sade LVMH:s finanschef Jean-Jacques Guiony under rapportpresentationen.
Den enda enheten som sålde över förväntan var Selective Retailing, som inkluderar kosmetikakedjan Sephora. Den organiska försäljningen var högre med 26%.
LVMH:s amerikanska depåbevis föll när försäljningssiffrorna presenterades. Aktien har nu tappat en femtedel från rekordnoteringen i april, men är detta till trots upp nästan åtta% i år.
LVMH, BEUR | 9M-2023 | 9M-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 62,2 | 56,5 | 10,1% |
Organisk försäljningstillväxt, % | 14 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.