Tobii ser resultat inom VR och AR-investeringar

Eyetrackingbolaget Tobii ökade omsättningen och minskade förlusten i det andra kvartalet. Samtidigt såg bolaget en organisk försäljningstillväxt på 21 procent.
Tobii ser resultat inom VR och AR-investeringar - Tobii
I ett VR-headset kan användaren besöka en helt virtuell värld i 3D. Detta kan exempelvis användas inom spel, utbildning eller andra applikationer.
Omsättningen steg 32,5 procent till 167 miljoner kronor (126). Den organiska tillväxten var 21 procent.Bruttomarginalen ökade till 79 procent (65).

Rörelseresultatet blev -50 miljoner kronor (-76). Resultatet efter skatt blev -31 miljoner kronor (-114). Resultat per aktie hamnade på -0,29 kronor (-0,80).

Det fria kassaflödet uppgick till -68 miljoner kronor (-93).

Det andra kvartalet är säsongsmässigt svagt för Tobii.

”Tobii levererade ett starkt kvartal med en organisk försäljningstillväxt på 21 procent, vilket gjorde det möjligt för oss att leverera en rekordhög försäljning för andra kvartalet och en förbättrad lönsamhet. Ännu viktigare är att affärens underliggande utveckling var mycket uppmuntrande eftersom vi gjorde betydande framsteg i flera investeringsinitiativ. Ett viktigt exempel var vår Sony PS VR2-affär, som visar att våra investeringar och uthållighet inom VR and AR ger resultat”, uppger VD Anand Srivatsa i en kommentar.

”Aktiv VR- och AR-marknad”

 

Tobii-chefen uppger att VR- och AR-marknaden fortsätter att vara mycket aktiv.

”VR och AR-marknaden fortsätter att vara mycket aktiv, och vi har en bättre position än någonsin för att dra nytta av den positiva utvecklingen inom VR, AR och The metaverse. På samma sätt ser vi en positiv utveckling i andra investeringsinitiativ, bland annat inom fordonsindustrin, där vi gör framsteg i flera anbudsförfrågningar och samarbetsdiskussioner”, uppger han och fortsätter.

”Trots att makromiljön innebär utmaningar för delar av vår verksamhet gör denna positiva utveckling oss trygga i vår förmåga att exekvera väl också framgent.”

Tobii uppger att utvecklingen inom Tobii Products & Solutions inte nådde upp till förväntningarna under kvartalet. Organiskt minskade området med 8 procent. Företaget anger att det främst ser detta som ett resultat av det makroekonomiska läget. Pandemirelaterade nedstängningar i Kina hade en negativ effekt under större delen av kvartalet.

”Därtill gör den makroekonomiska utmaningar relaterade till inflation och oro för en stundande lågkonjunktur att vissa av våra kunder fokuserar på kostnadsreduktioner. Om kundernas försiktighet relaterad till de globala ekonomiska utsikterna kvarstår förväntar vi oss att motvinden kommer att fortsätta att påverka tillväxten inom detta segment under de kommande kvartalen”, uppger Tobii-chefen.

Tobii, Mkr Q2-2022 Q2-2021 Förändring
Nettoomsättning 167 126 32,5%
Rörelseresultat -50 -76
Nettoresultat -31 -114
Resultat per aktie, kronor -0,29 -0,80
Fritt kassaflöde -68 -93
 
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG