Trippelsmäll bakom Teslas ras: ”Fast i en riktig rävsax”

Efter att länge ha dominerat elbilsmarknaden tappar Tesla nu greppet. Försäljningen rasar, marknadsandelen krymper och konkurrenterna radar upp nya modeller. "Tesla håller på att bli omkörda", säger analytikern Matthias Schmidt till Affärsvärlden.
tesla
”Tesla håller på att bli omkörda”, säger Matthias Schmidt, som analyserar elbilsmarknaden i Europa. Foto: Schmidt Automotive Research / Tesla

Elbilsjätten Teslas försäljning fortsätter att falla i Sverige och Europa. I augusti minskade registreringarna i Sverige med 84,4% jämfört med samma månad i fjol, enligt siffror från Mobility Sweden. Hittills i år är nedgången 65,9% jämfört med samma period 2024.

Tesla har samtidigt sänkt priser och erbjudit billigare leasing, men utan resultat.

Utvecklingen är inte unik för Sverige. En ny rapport från Schmidt Automotive Research visar att Tesla tappar mark i Västeuropa.

“Deras marknadsandel har nästan halverats under första halvåret 2025”, säger analytikern och rapportens huvudförfattare Matthias Schmidt till Affärsvärlden. Han är en av Europas ledande elbilsanalytiker, vars rapporter ofta citeras i internationella medier som Financial Times och Bloomberg.

Matthias Schmidt påpekar att utvecklingen sker samtidigt som marknaden för elbilar i stort fortsätter att växa.

“Elbilsmarknaden växer i Europa, men Tesla utgör en allt mindre del av den. Från 10,8 % i början av 2024 till 5,7 % hittills under 2025.”

Enligt Matthias Schmidt är nedgången inte tillfällig.

“Tesla har nått sin peak. Deras marknadsandel är på väg ned, och vi förväntar oss inte att den vänder upp igen”, säger han och fortsätter:

“Det bästa de kan hoppas på är en platå.”

Politiska kontroverser

Skälen till försäljningsraset är enligt Matthias Schmidt flera.

En förklaring är de politiska kontroverserna. I Sverige är Tesla indraget i landets längsta strejkkonflikt i modern tid. Konflikten startade i oktober 2023 och pågår än i dag

Internationellt har grundaren och VD:n Elon Musk gjort sig impopulär i delar av den liberala och miljömedvetna kundkrets som tidigare var Teslas kärna. Det efter att bland annat ha uttryckt stöd för USA:s president Donald Trump och tyska högernationalistiska partiet Alternative für Deutschland (AFD).

“Varumärket skadas av den politiska turbulensen runt Elon Musk”, säger Matthias Schmidt.

Exakt hur stor effekt detta har är svårt att mäta, men enligt Schmidt finns tecken på konsekvenser.

BMW har presenterat data som visar att de har tjänat mest på missnöjda Tesla-kunder i USA. Och det är inte långsökt att tro att samma sak sker i Europa.”

elon musk tesla
Elon Musks stöd för Donald Trump i valrörelsen 2024 har blivit en belastning för Teslas varumärke, enligt analytikern Matthias Schmidt. Foto: AP/Evan Vucci

“Tesla blir omkörda”

Matthias Schmidt betonar att de politiska kontroverserna bara är en del av förklaringen. Parallellt sker mer djupgående strukturella förändringar som försvårar för Tesla.

Sett till faktorer som räckvidd, pris och laddningstid har bolaget inte längre något tydligt försprång.

“Teslas försprång krymper. De håller på att bli omkörda av traditionella europeiska tillverkare”, säger han.

Som exempel nämner Schmidt BMW:s nya iX3, som klarar 400 kW snabbladdning och har 20% högre energitäthet i batterierna än föregående generation.

“Det är anmärkningsvärt högt. Den här flodvågen av nya modeller hänger ihop med regleringen från Bryssel, som i praktiken tvingar tillverkarna att lansera fler elbilar från 2025 för att klara sina koldioxidmål.”

Men den hårdaste konkurrensen kommer enligt Matthias Schmidt från Kina.

Det är resultatet av en långsiktig industripolitik i Peking med statligt stöd, låga energipriser och stora satsningar på forskning och utveckling.

Kina äter sig in – trots tullar

Trots att EU infört antisubventionstullar har kinesiska tillverkare som BYD fortsatt att ta mark i Europa.

Enligt Schmidt Automotive Research stod kinesiska märken för drygt 8% av elbilsregistreringarna i Västeuropa under första halvåret 2025, och för omkring 11% av laddhybriderna.

“Tarifferna har inte haft någon större påverkan. De har helt enkelt absorberat kostnaden i sina redan höga marginaler och hållit priserna oförändrade för kunderna”, säger analytikern.

Schmidt beskriver det som en situation där flera kriser nu sammanfaller, från Musks politiska utspel till hårdare konkurrens från både Europa och Kina.

Tillsammans får de Teslas försäljning att falla brant.

“Det blåser från alla håll. Tesla sitter fast i en riktig rävsax”, säger Matthias Schmidt.

Läs mer:

Kinaanalytikern om elbilsmarknaden: ”Hunger Games-stadiet av kapitalism”

Teslas försäljning rasar 84% i Sverige

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du fler intervjuer