Trivsam väntan på vändningen
Även när fordonsindustrin gick på högvarv under 2006 hade underleverantören Haldex det svettigt. Höga råvarupriser gjorde att marginalerna föll, eftersom det var svårt att kompensera de ökade kostnaderna fullt ut till kund. Det har därför blivit många besparingsprogram under de fem åren som Joakim Olsson varit vd. Det har varit nödvändigt med tanke på de höga råvarupriserna, teknikskiften och senast en lågkonjunktur som gjort att efterfrågan fallit kraftigt och speciellt på Haldex huvudmarknader Nordamerika och Europa.
Under 2009 låg produktionen av tunga lastbilar i Nordamerika 43 procent lägre än året innan och i Europa var motsvarande siffra 66 procent lägre. För amerikanska personbilar såg det inte mycket bättre ut, men däremot minskade produktionen i Europa med “bara” 21 procent. Haldex har även verksamhet i Asien och Mellanöstern, där 7 procent av försäljningen sker, och vill gärna öka den delen, men inte på bekostnad av lönsamheten.
Haldex inriktning mot att sälja hela system i stället för enstaka komponenter blir allt tydligare nu när fjädertrådsverksamheten Garphyttan Wire har sålts till japanska Suzuki Metal. Garphyttan hörde till de mindre affärsområdena och störst i koncernen är bromssystem till tunga fordon (Commercial Vehicle Systems) som utgör drygt hälften av försäljningen.
Divisionen visade fortfarande röda siffror förra året, men låg på break-even under fjolårets andra hälft.
Teknikskiftet från trumbromsar till skivbromsar fortgår och Haldex behöver bli starkare inom skivbromsar för att inte tappa marknadsandelar. I USA monteras fortfarande trumbromsar i 95 procent av de nya lastbilarna, medan lastbilstillverkarna i Europa väljer att sätta in skivbromsar i 75 procent av lastbilarna. Bland Haldex komponenter inom trumbromsar finns det storsäljare sedan länge, men skärpta regler på bromssträckor talar för en ökning för de effektivare skivbromsarna. Inom skivbromsar finns andra stora aktörer att slåss mot, både i USA och i Europa.
Det andra stora affärsområdet, Hydraulic Systems, växte med köpet av Concentric 2008. Nytillskottet är en underleverantör av olje-, vatten- och bränslepumpar till dieselmotorer.
I fjol började det ramla in en del order på både pumpar och hydraulaggregat och Haldex noterade en ökning i efterfrågan för affärsområdet under det fjärde kvartalet jämfört med kvartalet innan.
Miljölagstiftningen inom området hjälper till att öka efterfrågan på produkter som bland annat minskar bränsleförbrukningen. Här ligger Haldex långt framme och levererar redan nu produkter som minskar olika föroreningar.
Det minsta affärsområdet fyrhjulsdriften (Traction) ser ut att kunna bli den nya stjärnan i koncernen. Förra året valde Volkswagen Haldex som leverantör av system för fyrhjulsdrift som ska ingå i plattform 2012. Värdet på ordern uppgår till 4,5 miljarder kronor över en sjuårsperiod och Haldex fick nyligen en viktig order på fyrhjulsdrift från Volvo PV.
Men mycket talar för att det dröjer innan de stora volymerna kommer. Inte ens eftermarknaden klarade sig undan krisen vilket visar hur allvarlig den varit. Nästan hälften av försäljningen inom främst CVS går till eftermarknaden och den brukar inte vara lika konjunkturkänslig.
Under 2009 uppgick den till 60 procent och den föll med 15-20 procent, vilket är ovanligt.
Haldex höga skuldsättning har tidigare varit ett orosmoment men försäljningen av Garphyttan gav ett välkommet tillskott i kassan på 411 miljoner kronor.
Fjolårets nyemission gav ytterligare 504 miljoner kronor vilket gör att skuldsättningen har sänkts från 128 procent till en betydligt behagligare nivå på 42 procent.
Haldex vd:s bästa gren verkar vara besparingar, och kostnadsminskningarna på 700 miljoner kronor kommer redan nu att förbättra marginalerna. När efterfrågan tar ordentlig fart ligger Haldex rätt positionerat med både
nya produkter och en slimmad verksamhet.
Fem frågor till vd Joakim Olsson
Är det svårt att etablera sig i Kina?
-?2005 hade vi egentligen bara några försäljningskontor i Kina och nu har vi en fullfjädrad organisation med fabriker, inköp, försäljning och utveckling. Men det är klart att inom den existerande teknologin har vi jättesvårt att konkurrera prismässigt, däremot har vi god lönsamhet och tillväxt inom den moderna teknologin. Våra produkter inom premiumsegmentet har bra lönsamhet, och att lagstiftningen går mot allt säkrare och miljövänligare fordon hjälper oss.
Börjar det lossna för
fyrhjulsdriften?
-?I fjol hade vi ett bra fjärde kvartal och första kvartalet i år ser mycket bra ut volymmässigt. Det drivs av att den underliggande marknaden börjar växa och av nya GM-modeller i USA. Vi fick en stor Volkswagenorder i hård konkurrens och ordern ger volymer som sträcker sig in i 2018 och även Volvo PV väljer att fortsätta med vår fyrhjulsdrift.
När kommer fordonsindustrin i gång på allvar?
-?Vi har sett en viss förbättring i Nordamerika och i Europa, men det är från extremt låga nivåer. Jag har ingen uppfattning om när ekonomin kommer i gång på allvar, men transportsektorn har ökat i USA de senaste månaderna. Eftermarknaden går i rätt riktning, vilket är en indikation på att så småningom försäljningen av lastbilar och släpvagnar tar fart.
Är Haldex vinstmarginalmål på 7 procent för högt satt?
– Absolut inte. Vi var på väg dit innan nedgången både inom Traction och Hydraulic och lönsamheten hade förbättrats även för CVS, men där kom nedgången i USA redan 2007. Vi har jobbat hårt med kostnadsbesparingsprogram och att ta fram nya produkter. En stor del av kostnaderna var rörliga, men en betydande andel var strukturkostnader som vi inte har när volymerna kommer tillbaka.
Det har hänt en del under dina fem år som vd. Hur ser Haldex ut om ytterligare fem?
-?Då har vi ännu starkare position inom miljö, säkerhet och köregenskaper. Haldex är ännu starkare i Kina, Indien och Brasilien och vi har också nått vårt lönsamhetsmål.
Högre marginaler lockar
Haldex strategi att sälja system snarare än komponenter lockar. Storägarna verkar nöjda, Öresund har ökat successivt och äger nu en kontrollpost.
I början av förra året gick Öresund in och storhandlade Haldex och i juni shoppade det ytterligare aktier. Numera äger investmentbolaget 11 procent av kapitalet och är den största ägaren följd av Odin Fonder och AFA Försäkring.
Det är bara att gratulera till bra tajmning, aktien har stigit med 250 procent sedan januari 2009.
Det var inga problem att få genom nyemissionen och storägarna verkar gilla Haldex vägval. Visserligen har nettoskulden minskat med nyemissionen och försäljningen av Garphyttan, men för att bolaget ska ha råd med förvärv och att vänta in en uppgång behövs en buffert.
Därför är det ett klokt beslut att inte dela ut några pengar till ägarna, utan låta pengarna stanna kvar i bolaget.
Aktien handlas till p/e-tal 12 nästa år och även om det dröjer innan efterfrågan tar fart är Haldex värt att vänta på. Ett slimmat Haldex som går alltmer mot att sälja system i stället för komponenter gör aktien köpvärd.
Uppsida
* Bättre lönsamhet
* Förbättrad balansräkning
* Bra ledning
Nedsida
* Vändningen dröjer
* Högre råvarupriser
* Låg exponering mot Asien
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.