Tunga vd:ar skrotar aktieägar-fokuserad ideologi

I en skrivelse som publicerades under måndagen bryter nästan 200 företagsledare mot årtionden av företagsortodoxi genom att slå fast att företagens uppgift är större än att skapa värde för aktieägarna, skriver New York Times.

I ljuset av ökande skepsis mot företagens affärsmetoder försöker amerikanska vd:ar, däribland JP Morgan Chase-vd:n Jamie Dimon, Bank of America-vd:n Brian Moynihan, Apple-vd:n Tim Cook, General Motorschefen Mary Barra och Amazongrundaren Jeff Bezos, att stöpa om företagens roll i samhället. Förutom att generera tillväxt måste företagen investera i sina anställda, värna om miljön och ha ett etiskt förhållningssätt till sina leverantörer.

Uttalandet sammanfaller med ökande slitningar i den amerikanska företagsvärlden där företagsjättar möter växande kritik mot inkomstskillnader, skadliga produkter och dåliga arbetsförhållanden.

Men kritiker, däribland demokratiska presidentkandidaterna Bernie Sanders och Elizabeth Warren, befarar att skrivelsen saknar konkret substans.

– Företagen kan börja med att fullfölja sina löften genom att höja lönerna för sina anställda istället för att spendera miljarder på återköpsprogram, säger Elizabeth Warren enligt New York Times.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här