Valutachock skakar världens urindustri

Den starka schweizerfrancen har skakat om klockindustrin rejält och branschen positionerar sig nu i den nya kostnadsmiljön. Samtidigt håller retrotrenden, där äldre modeller återlanseras, i sig.

– Det är mycket 60-tal som kommer igen, säger Charlotta Eriksson, vd för Nymans Ur.

För hennes del har nedräkningen mot klock– och smyckesindustrins största mässa, Baselworld, börjat. Att det är retromodeller som gäller i år syns hos flera klockmärken som presenterar sina modeller på mässan nu i mars. Tag Heuer har till exempel en ny retroinspirerad Carreramodell, IWC fokuserar på sin Portuguese-modell som fyller 75 år och Omega lanserar en dykarklocka från sextiotalet med helt ny teknik.

Enligt klockgurun Kristian Haagen beror retrotrenden på att gamla klockmärken vill visa upp sin anrika historia.

– Det är förklaringen till återlanseringar av legendariska modeller från Vacheron Constantin, Rolex, Omega, Tissot och många andra varumärken, säger han.

Samtidigt finns en motsatt trend där märken försöker bräcka varandra med smart innovation: exotiska material och nya sätt att visa tiden på. Det gäller märken såsom Linde Werdelin, Hublot eller HYT.

Kristian Haagen, som arbetar på sin sjätte bok om klockor, är till vardags frilansande skribent för ett flertal internationella magasin, samt klockexpert på Bruun Rasmussen Konstauktioner i Köpenhamn. I år blir det hans fjortonde besök på Baselworld och han har lovat sig själv att spendera mer tid med oberoende indie-märken.

– De förtjänar mer uppmärksamhet med tanke på den kärlek och det genuina hantverk som finns hos många av tillverkarna. Jag hyser stor respekt för märken såsom finska Kari Voutilainen, Philippe Dufour, Francois-Paul Journe, Habring och Valbray.

Årets mässa i Basel utspelar sig i en omvälvande tid. Att Schweiz centralbank oväntat släppte valutan fri från euron, varpå schweizerfrancen tokrusade, påverkade den globala klockbranschen enormt. Visserligen har valutan fallit tillbaka något sedan nyheten briserade i mitten av januari men de flesta klockmärken och butiker har höjt sina priser. Bojana Raca är vice butikschef på NK:s Juvelsalong. Här har priserna på alla schweiziska urverk höjts mellan 7 och 10 procent.

– Sedan den schweiziska valutan höjdes har klockpriserna stigit enormt. Vi har successivt höjt priserna vartefter vi har fått nya prislistor från respektive märke. Det är fortfarande en pågående process. Klockorna är dyrare än någonsin men vi får se om försäljningen påverkas, hittills har den inte gjort det.

När schweizerfrancen hade släppts fri lurpassade flera klockmärken på varandra. Medan någon valde att sänka priset på vissa modeller för att sno åt sig marknadsandelar, fanns det andra som differentierade sin prissättning på olika marknader.

– Det har varit lite vilda västern i klockbranschen. Olika varumärken har inte vetat hur de ska agera på den starka francen. Det finns också självständiga mellanhänder – som också har agerat på vitt skilda sätt. Men nu har de flesta höjt priserna, säger Charlotta Eriksson, på Nymans Ur.

Den schweiziska valutauppgången kommer efter en mångårig prisuppgång i klockbranschen, där flera märken har blivit dyrare eftersom de har finare material och bättre hantverk i sina ur nu än tidigare. En förklaring till den utvecklingen beror på klock­giganten Swatch Groups fabrik, urverksproducenten Eta, som för flera år sedan började strypa leverenser av urmärkesdelar till konkurrenterna.

Etas drag innebar att allt fler klockhus började tillverka egna urverk. In-houseproduktion är dyrt, men också väldigt fint i klockvärlden. I branschen ryktas det nu om att Eta helt och hållet ska sluta leverera reservdelar utanför Swatch Group redan 2016 vilket innebär att tillverkare utanför koncernen letar efter alternativa vägar.

Man skulle kunna tänka sig att klockföretag utanför Schweiz som svenska Sjöö Sandström, tillverkare av exklusiva armbandsur, skulle klara sig undan valuta­stormen. Men även om deras klockor till­verkas i Sverige så köper de in urverksdelar från Schweiz. Felix Formark, vd för Sjöö Sandström, berättar att de har diskuterat en prishöjning.

– Fast vi har beslutat oss för att inte höja priserna nu, utan försöka ta marknads­andelar genom att fokusera på försäljning och service gentemot våra kunder i stället.

Det är för tidigt att säga om, eller hur, dyrare klockor påverkar försäljningen. Precis som på NK ser Fredrik Taube, butikschef på Bo Berggren Urhandel, en ihållande efterfrågan.

– Försäljningsmässigt har vi inte märkt någonting men vi har samtidigt haft en stark börs och den låga räntan innebär att en klocka kan vara bättre investering än att ha pengarna på banken.

Största mässan

Baselworld slår upp portarna 19 mars, pågår i sju dagar och väntas dra omkring 150 000 besökare samt 4 000 ­journalister.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.