”Vi säljer redan i 28 länder”

Frukost med Affärsvärlden: Ingvar Larsson, vd för Lindex.

Det har hänt mycket på Lindex de senaste två åren. Det största är att klädkedjan lämnade Ryssland tidigare i år. I back­spegeln är det lätt att se vad som hade kunnat ­göras ­annorlunda: bolaget borde till exempel ha ­fokuserat på storstäderna och struntat i mindre ryska städer öster om Uralbergen, resonerar Ingvar Larsson.

– Det var tämligen utspritt över ett stort geografiskt område. Man ska jobba mer med kluster, så att man blir starkare och mer skalbar, säger han.

Ingvar Larsson arbetade dock inte på Lindex när klädbolaget följde med sin finländska ägare, detaljhandelskoncernen Stockmann, och öppnade den första – av 22 ryska butiker – år 2008. Men han har flera års erfarenhet av att etablera svenskt klädföretag utomlands. Karriären inleddes på Hennes & Mauritz och Ingvar Larsson har öppnat H&M-butiker i Tjeckien och senare i Grekland, där han bodde med sin familj i tre år.

Efter att ha varit Sverigechef för Lindex blev Ingvar Larsson vd för bolaget år 2014. Att göra en Ryxit är bara en del av hans omfattande åtgärdspaket.

– Det var nödvändigt att få till en starkare försäljningstillväxt och minska kostnaderna för overhead.

Lindex hade tidigare en liten verksamhet kring herrkläder, men även den har avvecklats under Larssons ledning.

– Vi har plockat bort saker som inte hör till kärnverksamheten för att fokusera på det som vi är bäst på, kvinnan mitt i livet och hennes barn.

På två år har 40 positioner rationaliserats bort. Därtill har ledningen ”blivit tydligare” i utvärderingen av butikernas prestation.

– Är det butiker som inte presterar eller inte levererar lönsamhet så är vi tuffare i våra förhandlingar. Vi är också beredda att lägga ner butiker som inte når uppsatta mål.

Arbetet med ökad lönsamhet har gett ­effekt. Lindex uppnådde det bästa resultatet hittills för årets andra kvartal: Rörelse­vinsten ökade med 9,5 miljoner euro, nästan 90 miljoner kronor, och uppgick till drygt 28 miljoner euro, drygt 260 miljoner kronor. Omsättningen för fjolåret landade på 652,3 miljoner euro, motsvarande 6,1 miljarder kronor.

I dag har Lindex cirka 480 butiker: 210 av dem finns i Sverige, drygt 100 i Norge och 60 i Finland. Egna butiker finns även i Baltikum, Slovakien, Tjeckien, Storbritannien och Polen. Därutöver finns en franchiseverksamhet i länder som Island, Albanien och Kosovo. Men Lindex har ingen närvaro i Danmark eller sydeuropeiska länder som Spanien, Frankrike eller Italien. Tillväxten finns – där konkurrensen är som störst – på nätet, och ett omfattande arbete för att öka den försäljningskanalen har påbörjats, bland annat ska en app lanseras.

– Vi tittar på ett flertal olika marknader inom Europa, det är ganska naturligt för oss retailers. Och e-handeln är ju global, vi säljer redan i 28 länder. Det innebär att vi också har en utmaning till att anpassa hemsidan till flera lokala språk.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.