Nibes kunder sågar appen – en stjärna i betyg

En botten-app, tycker Nibes kunder, och ger betyget 1,1 i genomsnitt – betydligt sämre än konkurrerande värmepumpsbolag, som får över 4 stjärnor. "Självklart är vi inte nöjda", säger bolagets IR-chef.
Nibes dåliga app

Appar har blivit en kritisk del av produkter som tidigare lutade sig tungt mot hårdvarans prestanda. Kunden förväntar sig – och väntas ofta av bolaget – styra utrustningen från sin mobil eller dator.

En koll i Apples App Store och Androids Play Store visar dock att bolagen skiljer sig avsevärt åt i hur bra de lyckas möta kundens digitala krav.

En riktig botten-app är värmepumpsbolaget Nibes myUplink. Den får 1,1 i genomsnitt på de största nedladdningsplattformarna, vilket är avsevärt sämre än konkurrenterna.

Crashat försök

Image (10)

I juni lanserades en ny version av myUplink på app-plattformarna.

Det skulle enligt Nibes hemsida göra myUplink “ännu enklare”, men förändringen har inte precis omfamnats av användarna.

De första omdömen som syns i Play Store, pendlar mellan hårda och tillintetgörande.

“Vad som tidigare var en medioker app på ett dyrt system har faktiskt blivit ännu värre. Bravo, Nibe!”

“I bästa fall opålitlig. Varje uppdatering förstör någonting. Jag har inte använt den här appen på över ett år nu och den är full av buggar. Om Nibe bara visste hur dålig den här appen var.

En mer välvillig kund är inte nöjd men vill ge appen litet tid innan hen sågar den helt.

“Börjar med en vit screen. Fungerar inte alls och ger ingen möjlighet till feedback. Crashar oftast från start. Ändrar min rating från en till tre stjärnor tills jag har provat appen mer.”

(Recensionerna är kortade.)

Uppdatering är boven

Nibes IR-chef Fredrik Erlandsson, som också sitter i bolagsledningen, säger att man “självklart inte är nöjd” med kundernas omdömen och understryker att appen har stor betydelse.

“Styrningen av värmepumpen blir mer och mer viktig. Den har alltid varit viktig och kraven från konsumenten ökar. Men det är en stor utmaning för alla när det handlar om appar. De ska vara väldigt lätta att använda, samtidigt som förväntan är att det ska vara väldigt detaljrikt”, säger han.

Han beskriver den stora uppdateringen i juni som boven i dramat, då appen fick ett nytt utseende, nya funktionaliteter och ny struktur.

Vissa funktioner flyttades över staketet mellan gratis- och betalversionerna. De funktioner som konsumenterna använder mest lades i gratisversionen, medan detaljerad information placerades bakom en betalmur på 29 kronor i månaden.

Fredrik Erlandsson, ir-kontakt på Nibe
Nibes IR-chef Fredrik Erlandsson. Foto: Nibe

“Det finns kunder som är mycket intresserade av väldigt detaljerad information, som exempelvis historisk kompressorfrekvens. Men det är ett fåtal”, säger Erlandsson.

Hur lång dusch?

Förändringarna ledde till irritation och frågor efter lansering, som gjorde att Nibe backade på vissa fronter. Till exempel la man tillbaka varmvattentemperaturen i gratisversionen.

“Vattentemperaturen är egentligen en missvisande uppgift eftersom temperaturen skiljer på ytan och i botten av tanken. Varmvattenmängden ger bättre information eftersom den säger mer om hur länge du till exempel kan duscha. Vi trodde det skulle vara mer användarvänligt, men när det visade sig att många ville se just temperaturen ändrade vi. Men sådant resulterar initialt i lägre ratings”, säger Erlandsson och fortsätter:

”Vi välkomnar synpunkter från både konsumenter och installatörer. Den app vi har idag tror jag motsvarar många konsumenters förväntan och behov ännu bättre. Jag är övertygad om att det inom kort kommer att visa sig i betyget.”

Hur stor roll spelar appen för köpet av en värmepump?

“En större och större roll. Man vill ha en smart värmepump, men inte behöva tänka på sitt varmvatten, det ska ju bara funka”, säger han.

Inga gnällkunder

Erlandsson påpekar att antalet stjärnor bygger på ett fåtal omdömen bland väldigt många användare som inte betygsatt, och som man kan förmoda är nöjda.

En sådan eventuell snedvridning i svarsmönstret drabbar dock alla bolag lika och att döma av konkurrenternas betyg, är Nibes målgrupp inte omöjlig att tillfredsställa. Andra värmebolag klarar sig bättre.

Norska energibolaget Tibber får hela 4,6 stjärnor i App Store, med tyska Valliants app bara snäppet under, med 4,5 i snittbetyg.

Bosch har förvisso inte tagit fram någon kioskvältare, men får dubbelt så högt betyg som Nibe. Den senaste versionen av deras IVT Anywhere II, har 2,2 stjärnor i Play Store, och 2,7 i Apple Store.

Jämförbara appar som styr annan hårdvara i hemmet, lyckas också hålla kunderna nöjda. Plejd, Securitas och Verisure får alla över fyra i stjärn-snitt av Apples recensenter.

Värmebolag App App Store betyg Antal recensioner Play Store betyg Antal recensioner Nedladdningar Play Store*
Tibber Tibber 4,6 5,6K 4,0 13K 500K
Valliant Valliant 4,5 <0,1K 4,2 10K 100K+
Bosch IVT Anywhere II 2,7 0,4K 2,2 351 10K+
Nibe MyUplink 1,1 0,4K 1,1 2K+ 100K+
Andra hemstyrningsappar
Verisure Verisure 4,4 4,7K 4,3 9K 1M+
Securitas MySecuritas 4,4 <0,1K 4,1 68 10K+
Plejd Plejd 4,2 0,4K 3,6 639 100K+
Google Google Home 4,1 44K 3,2 3M 1B+
Källa: Play Store, App Store       *I App Store finns ingen uppgift om antalet nedladdningar

LÄS ÄVEN

Nibekonkurrent ser bara tredjedel av efterfrågan

Nibes VD fick stort lönelyft samtidigt som bolaget genomförde sparprogram 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.