Analytiker spår dålig sommar för flygbolagen
Ryanair har ett brutet räkenskapsår för april 2019 till och med mars 2020. Bolaget angav att biljettpriserna föll med 6 procent i deras första kvartal och att det svaga prisläget fortsatt in i kvartalet till och med september.
Ryanair pekade ut Tyskland och Storbritannien som enskilt svagaste marknader. I den förstnämnda uppges Lufthansa ha kunnat sälja prissänkta biljetter efter att ha köpt Air Berlin medan resandet i Storbritannien hämmas av brexit.
För innevarande räkenskapsår angav Ryanair att biljettpriserna väntas landa i den lägre delen av tidigare bedömt intervall om -2 till +1 procent.
”Mot bakgrund av ett – för biljettpriserna – negativt överutbud under sommaren fortsätter Ryanair att vara en aktiv biljettprissänkare under denna sommar”, skriver RBC.
För sektorn kan det svaga biljettprisläget innebära låga vinstreserver från sommaren för att stödja sektorn inför vintern.
”Framåt vintern riskerar flygbolag med mindre säkringar att få möta rejäla bränslekostnadsökningar mot i fjol”, fortsätter RBC som efter Lufthansas beslut att skära ned planerna för Eurowings räknar med ytterligare flera nedskärningar inom europeisk flygindustri.
Ryanair höll fast vid sin vinstprognos för innevarande helår i samband med rapporten för det första kvartalet. För att bolagets tillväxtplaner ska hållas för detta räkenskapsår krävs det att leveransen av 30 stycken Boeing Max-plan kan ske till kommande påsk, bedömer RBC.
”Detta kräver att Max-8 godkänns för flyg av FAA i oktober så att Max-planen som Ryanair beställt sedan kan certifieras av EASA”, skriver RBC som ser en risk för en ny sänkning av bolagets sätestillväxtplan.
Ryanairs vd Michael O’leary framhöll under bolagets rapportpresentation att han hoppas att Max-planen får myndighetsgodkännanden före årsskiftet. Leveranserna innan nästa sommar riskerar enligt honom annars att falla till noll och i sin tur tydligt sänka Ryanairs tillväxt.
Ryanair-aktien var svagt upp tidig måndagseftermiddag. SAS var ned runt 1 procent i Stockholm och Norwegian uppemot 2 procent i Oslo. SAS har rapporterat passagerarsiffror för månaderna till och med juni samt resultat för perioden till och med april. SAS har inga Max-beställningar.
Norwegian har publicerat både passagerar- och resultatsiffror till och med juni, den norska operatören har däremot Max-planbeställningar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.