Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Tusentals får gå från Coca-Cola

2015-01-09 07:53
Foto: AP Photo/Jeff Chiu/TT

Läskedrycksproducenten Coca-Cola meddelar att de ska dra ned på mellan 1.600 och 1.800 jobb globalt.

Nedskärningen är en del av dess kostnadsbesparingsprogram som ämnar spara 3 miljarder dollar de kommande åren.

Det framgår av en artikel från New York Times publicerad på torsdagen.

"Vi fattar inte beslut om jobbeffekter lättvindigt. Vi har åtagit oss att säkerställa en rättvis, skälig och medkännande behandling av vår personal under hela den här processen", skrev företaget i ett uttalande.

Coca-Cola meddelade i höstas att de skulle dra ned på personalen, men meddelade inte hur många. Försäljningen av sockrade läskedrycker har fortsatt minska då konsumenten har blivit mer hälsomedveten och således ändrat sina mat- och dryckespreferenser.

"Vi fortsätter att möta en utmanande makroekonomisk miljö, betydligt mer utmanande än vi förväntade oss i början av året", sade Coca-Colas vd Muhtar Kent på en presskonferens i oktober.

Marknaden tycks välkomna förändringarna. Istället för att möta den sjunkande försäljningen genom prissänkningar har företaget förändrat paketeringen och givit konsumenten mindre läsk till högre priser. Dessutom har de minskat marknadsföringen som en del av programmet.

"Det har varit en bra och positiv förändring. Det är en bra förändring för företaget då det har kvar sina vinstmarginaler och en bra förändring för konsumenten som dricker mindre socker", kommenterade Ali Dibadj på Sanford C. Bernstein.

Konkurrenterna Pepsi och Dr Pepper Snapple har gjort liknande förändringar i sina verksamheter de senaste åren, för att möta den nya konsumentens preferenser.

Affärsvärlden SIX

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom