Hej, tack för din order! Din betalning är nu genomförd och ditt konto verifieras, var god och invänta e-mail med aktiveringslänk för att kunna använda ditt konto.
Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Venue Retail ökar förlusten

2020-01-15 08:07
Skokedjan Rizzo ingår i börsbolaget Venue Retail Group. Foto: Leif R Jansson / TT

Venue Retail, som befinner sig inom rekonstruktion, minskade omsättningen samtidigt som förlusten ökade i räkenskapsårets första kvartal.


Omsättningen sjönk 10,1 procent till 190,5 miljoner kronor (211,9). Jämförbar försäljning minskade med 4 procent. Handeln över nätet ökade med 16 procent.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,4 procent (58,1), en minskning med 3,7 procentenheter.

Rörelseresultatet blev -12,5 miljoner kronor (-2,1). Resultatet före skatt var -17 miljoner kronor (-3,9). Resultatet efter skatt blev -17 miljoner kronor (-3,4), vilket gav ett resultat per aktie om -0,12 kronor (-0,02).

"En förklaring till lägre försäljning jämfört med föregående år, är att Black Friday-perioden inföll en vecka senare – därmed hamnade söndagen och måndagen i december. Marginalen har påverkats negativt av högre kampanjtryck än planerat", skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.

Venue Retail-chefen skriver vidare att rekonstruktionen gör att bolaget snabbar på omstruktureringen och nedstängningen av olönsamma butiker.

"Bolaget har en bra grund – men vi måste nu snabbare avveckla det som gör bolaget olönsamt och förstärka de värden som finns i vår online, större butiker och egna varumärken", avslutar Ottosson sitt vd-ord.

Affärsvärlden Finwire

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom