Electrolux vd: “Vi har bra kontroll av allt utom volymerna”

Från kraftig nedgång till snabb återgång i efterfrågan. Electrolux vd är glad att ha andra kvartalet bakom sig. Han ser att bolaget är fortsatt välpositionerat inom premiumsegmentet.

Electrolux släppte på fredagen en rapport som visade på en något lägre förlust än väntat. Försäljningen minskade med 16,6 procent på grund av lägre volymer. Halvåret som gått har varit utmanande, men vd Jonas Samuelson ser också att växande trender så som e-handel och mer medvetna konsumenter kommer gynna Electrolux på sikt.

Vad är din generella känsla när Q2 nu är över?
— Vi är väldigt glada att ha det här kvartalet bakom oss. Det började såklart med en väldigt kraftig nedgång med restriktioner som drabbade både produktion och återförsäljare. Och sedan när saker öppnades upp så fick vi en enormt snabb återgång i efterfrågan. Så överlag är vi positiva och vi tror på vår strategi gällande exempelvis pris och mix.

På vilka marknader har ni det tuffast, både vad gäller leverantörskedjor och försäljning?
— Det är stora geografiska skillnader. När det gäller efterfrågan har det varit tuffast i Latinamerika och i Mellanöstern och Afrika. Där har ekonomin inte stimulerats på samma sätt. På produktionssidan har Mexiko varit tufft. Båda våra fabriker och flera av våra underleverantörer där har varit nedstängda under en stor del av andra kvartalet, säger han och fortsätter:

Hade önskat högre lager in i krisen

— Jag önskar att vi hade gått in i krisen med högre lager. Av olika anledningar var lagren låga. Så vi har varit i ’catch up mode’ vad gäller leveranser. Så om fabrikerna måste stängas ned igen vore inte det bra.”

Vilka är de största riskerna och osäkerheterna andra halvåret 2020?
— Vi har bra kontroll på allt förutom volymerna. Hur konsumenterna ser på sin egen privatekonomi är avgörande. Om man är rädd för att förlora jobbet eller om man har bra med pengar på banken, och även räntenivåerna, påverkar stort försäljningen av våra produkter.

Hur ser du på era marginaler och hur de utvecklats?
— Under kvartalet har de utvecklats negativt. Försäljningsvolymen har helt enkelt minskat snabbare än våra kostnader. Det är också fortsatt hård konkurrens från lokala aktörer på flera stora tillväxtmarknader som Kina och Indien, säger han och fortsätter:

“Tror kunder är villiga att betala för premiumprodukter”

— Men på längre sikt tror vi att kunder är villiga att betala för premiumprodukter, och det är ett segment där vi är välpositionerade. Även våra satsningar på innovation och en effektiviserad produktion kommer hjälpa marginalerna. Men det kommer ta lång tid, och corona har inte hjälpt där.

Ser du förändrade kundbeteenden i ljuset av krisen?
— E-handeln har ju ökat kraftigt nu, och den förändringen kommer vara mer eller mindre permanent. Kortsiktigt påverkar det oss inte så mycket, då en stor del av e-handeln sker genom våra vanliga partners. Men på längre sikt tror jag e-handel kan bli en distributionskanal med lägre kostnader, och det borde kunna leda till bättre marginaler för oss.

Hur vill du positionera Electrolux på längre sikt, säg fem år?
— Man kan säga att konsumenten inte bryr sig så mycket om sin spis, men man bryr sig väldigt mycket om maten man lagar på sin spis. Därför vill vi vara ledande inom det vi kallar hållbar konsumentupplevelseinnovation. Vi ska skapa produkter som gör det hållbarare, enklare och roligare att klara vardagssysslorna i hemmet, avslutar Jonas Samuelson.

    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här