Kommentar G5 Entertainment
G5 Entertainment: Ett vågat spel

Det fortsätter att vara tvära kast i mobilspelsbolaget G5 Entertainment (106 kr) såväl operativt som aktiekursmässigt. Inför idag var aktien upp 60 procent de senaste tre månaderna. På ett år har aktien dock halverats och för drygt 1,5 år sedan toppade aktien på 600 kr.
Mycket av G5 Entertainments tillväxtsuccé de senaste åren stavas Hidden City. Spelet har varit en stor bidragande orsak till bolagets starka tillväxt. Men sedan Hidden City började tappade intäkter har G5-aktien blivit en stor prövning för aktieägarna. Kan bolaget vända den negativa trenden?
Idag släpper G5 rapporten för det tredje kvartalet. Vi har ett neutralt råd på aktien, som i skrivande stund är ned över 20 procent på beskedet. Nedan följer några viktiga punkter från rapporten:
- Intäkterna minskar (som väntat) mot föregående år men ökar jämfört med andra kvartalet 2019. Det var i princip i linje med de fåtal estimat som finns på G5.
- Intäkterna från Hidden City och Mahjong Journey som är några av de mest betydelsefulla spelen för G5 stabiliserades. Det är positivt.
- Jewels of Rome, som lanserades i somras, beskrivs som G5:s hitintills mest lyckade spellansering. Spelet är det näst största intäktsbenet numera och är dessutom helt egenutvecklat till skillnad från Hidden City. Det innebär bättre bruttomarginal.
- Andelen intäkter från egenutvecklade spel uppgår nu till 40 procent av koncernens totala omsättning. För två år sedan var denna andel cirka 20 procent jämförelsevis. Tillväxten från de egna spelen var 13 procent i kvartalet och var alltså främst drivet av stark tillväxt från Jewels of Rome. Bruttomarginalen stärktes med 12 procentenheter jämfört med fjolåret. Så långt ser det mesta ganska bra ut.
G5 Entertainment | Q1 2018 | Q2 2018 | Q3 2018 | Q4 2018 | Q1 2019 | Q2 2019 | Q3 2019 |
Omsättning | 373 Mkr | 395 Mkr | 342 Mkr | 341 Mkr | 306 Mkr | 297 Mkr | 302 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 43% | 43% | 28% | -4% | -18% | -25% | -12% |
Tillväxt Q/Q | 4,4% | 6,0% | -13,4% | 0,0% | -10,5% | -2,9% | 1,4% |
Bruttomarginal | 50% | 52% | 52% | 53% | 53% | 55% | 64% |
Rörelseresultat före kostnader för användarförvärv | 144 Mkr | 147 Mkr | 116 Mkr | 115 Mkr | 99 Mkr | 94 Mkr | 123 Mkr |
Kostnader för användarförvärv | -95 Mkr | -97 Mkr | -90 Mkr | -96 Mkr | -60 Mkr | -75 Mkr | -125 Mkr |
Rörelseresultat | 49 Mkr | 50 Mkr | 25 Mkr | 19 Mkr | 40 Mkr | 19 Mkr | -2,6 Mkr |
– rörelsemarginal | 13,3% | 12,7% | 7,4% | 5,5% | 13,0% | 6,2% | -0,9% |
Resultatmässigt blev tredje kvartalet en besvikelse. Rörelseresultatet var negativt för första gången på många år. Som vi skrivit i våra tidigare analyser beror rörelseresultatet i stor utsträckning på hur mycket G5 väljer att investera i användarförvärv (alltså marknadsföringskostnader). Och i förlängningen hur lyckosamma dessa marknadsföringsinvesteringar är. Alltså i princip samma dynamik som hos kasino- och bettingbolagen.
I tredje kvartalet ökade kostnaderna för användarförvärv med hela 50 Mkr jämfört med andra kvartalet 2019. Marknadsföringskostnaderna var hela 42 procent (26) räknat som andel av omsättningen. Intäkterna i Q3 var 5 Mkr högre än i andra kvartalet. Men som vanligt så väntas den positiva intäktseffekten främst synas på de efterföljande kvartalen. G5 flaggade redan under andra kvartalet för ökade marknadsföringskostnader.
Inledningen av fjärde kvartalet sägs ha varit lovande. Intäktstillväxten under oktober månad var tvåsiffrig jämfört med september månad. Det är bra. Men frågan är om marknadsföringskostnaderna fortsatt är höga?
Fjärde kvartalet brukar nämligen vara det säsongsmässigt starkaste. Så G5 kommer sannolikt inte hålla igen på marknadsföringskostnaderna. På telefonkonferensen sa VD Vlad Suglobov att de väntar sig positivt resultat under Q4. Ledningen upprepar dessutom att bolaget befinner sig i en investeringsfas.
G5 har två nya spel där målsättningen är lansering innan årsskiftet eller under första kvartalet 2020. Ett är av dessa är ett hidden object-spel (samma genre som Hidden City) och det andra är i Match-3-genren.
Utöver dessa två spel har G5 ytterligare fem spel som planeras lanseras under 2020. Det är både hidden objectspel, Match-3 spel och även i en helt ny genre som G5 tidigare inte adresserat.
På telefonkonferensen nämnde även bolaget att de kommer implementera annonser i anslutning till spelen. Med den nuvarande affärsmodellen tar G5 enbart betalt när spelarna köper fördelar i spelen som exempelvis “extra tid” eller “extra liv”. Bolaget har dock tidigare pratat om att det är känsligt att implementera annonser i spel som tidigare varit rena “betalspel”. Risken är att man devalverar produkten. G5 kommer testa att införa annonser i vissa spel under de kommande månaderna. Är detta verkligen ett bra drag?
En annan risk är att de tillväxtsatsningar G5 nu genomför inte får den effekt som bolaget önskar. Räknat på de senaste tolv månaderna handlas G5 till EV/EBIT 11,5 gånger till en kurs på 106 kr. Förväntningarna på aktien är därmed inte superhöga. Men G5 är en volatil aktie och vi vill se tydligare tendenser till tillväxt och/eller resultatförbättring innan vi eventuellt slår om till ett köpråd. Vi behåller därmed vårt neutrala råd på aktien.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser