Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Retrotrend i trädgården”

2019-05-15 18:00
Namn: Victoria Skoglund. Ålder: 51 år. Bor: Strax utanför Stockholm i ett litet hus vid en sjö. Fritidsintresse: Laga mat och baka. Favoritblomma: Luktärten ’Blue Velvet’. Inspireras av: Tasha Tudor och Peter Ödegaard.

Retroväxter, ekologiska val och en medvetenhet om den biologiska mångfalden är några av årets heta trädgårds­trender. Det säger Victoria Skoglund, en av ägarna till Zetas handelsträdgård i Stockholm.

– Det allmänna trädgårdsintresset har blivit enormt. När vi tog över företaget var vi sju anställda, och i dag är vi 50 stycken som arbetar här, säger Victoria Skoglund.

I Stockholmsförorten Segeltorp ligger Zetas handelsträdgård, som vid sidan av att vara butik även är ett populärt utflyktsmål. Startskottet för handelsträdgården var 1927 på Gösta Zetterqvists sommarstugetomt. Han hade en liten blomsterkiosk och började så småningom försörja sig på blomsterhandel. År 1975 tog Folke Mattsson över trädgården tillsammans med sin fru Gunborg Mattsson. Deras dotter, Victoria, började arbeta extra vid handelsträdgården vid sidan av skolan. I takt med att hennes trädgårdskunskaper ökade tog hon så småningom över trädgården och butiken tillsammans med sin dåvarande make Rikard Skoglund. De har nu drivit Zetas i tjugo år.

Victoria Skoglund ser flera trender i trädgårdsvärlden, dels nya och dels några som håller i sig och som tilltar i styrka.

– Konsumenterna börjar anpassa sina val för att bidra till det ekologiska systemet. Det är snarare en vilja att förändra livsstilen än en trend. Och det gäller inte bara de som har trädgårdar utan även de som gärna odlar i balkongen eller i köksfönstret. I år ser jag att många har uppmärksammat det här med att våra bin minskar. Våra kunder väljer därför bivänliga växter, säger hon.

Det finns en rad att välja på, däribland kungsmynta, verbena, stenkyndel och krokus. Den ätbara trädgården kan man se som en tydlig ihållande trend. Det kan också handla om att konsumenterna vill ändra sin livsstil. Att man vill påverka det man äter och ha närodlad mat hemma. Ett ökat intresse av att själv odla sin mat innebär att de på Zetas säljer en hel del tomatplantor, chili, bönor och fröer till andra grönsaker, bär och potatis. Men det ekologiska intresset slutar inte ovan jord. Ytterligare en av årets trender är ett tilltagande intresse av organisk gödsel.

Konsumenterna börjar anpassa sina val för att bidra till det ekologiska systemet.

– Man har slutat med konstgödning eftersom det utarmar jorden. Efter ett tak blir jorden i princip steril eftersom den är utmattad av konstgödning och snabbodling. Där ser vi också en ökad medvetenhet, att man efterfrågar ekologisk gödsel. I trädgårdarna använder fler av våra kunder mer kogödsel än konstgödsel.

Det kan tilläggas att ekologisk odling framför allt är något som ungdomar efterfrågar. Och det menar Victoria Skoglund kan bero på att de är mer pålästa än äldre generationer.

– De yngre brukar fråga om olika produkter är ekologiska och var de kommer ifrån. De ifrågasätter oftare innehållet på exempelvis gödselförpackningarna än vad kunder i den äldre generationen gör.

En trend som håller i sig i våra trädgårdar är efterfrågan på blommor som var populära för femtio år sedan, retroblommor och krukväxter.

– Pelargoner, pioner och blyblomman är exempel på sådana växter som är på uppåtgående, säger hon.

Vad gäller trädgårdsdekorationer är det också naturnära och funktionella dekorationer som står i fokus. Det handlar enligt Victoria Skoglund om en ökad medvetenhet kring fåglar och insekter.

– Folk lägger ut fågelbad och skålar med vatten, saker som lockar till sig allt från fåglar och fjärilar till humlor och bin. Att odla på höjden är också en trend som håller i sig. Att ha olika dekorationer som handlar om klättbeställningar är populärt, exempelvis klematis eller klängros på höjden.

text: Nada Razooq

Fredrik Sandberg/TT

Nada Razooq

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom