Affärsmodellen som bygger på ångest och bidragsfusk

Veckans avsnitt av Ketchupeffekten tar upp en affär där kunderna ofta betalar för en tjänst som de inte ens nyttjar i en branch vars affärsmodell bygger på ångest och bidragsfusk.

Var femte svensk har ett kort. Kedjorna växer och samtliga ökar i omsättning. Sektorn växer betydligt snabbare än BNP och följer inte medelinkomstökningen. Kunderna följer ett vetenskapligt belagt mönster som enligt Linus Malmberg är hugget i den mänskliga stenen.

Den stora frågan är hur många aktörer som ryms i en bransch där kunderna ofta betalar för en tjänst som de inte ens nyttjar i en bransch vars affärmodell bygger på ångest och bidragsfusk.

Affärsvärldens chefredaktör Erik Wahlin och Cordials styrelseordförande Linus Malmberg vänder och vrider på världens bästa och sämsta idéer. Veckans KETCHUPEFFEKTEN är här. Ett rafflande avsnitt om en växande bransch som i flera stycken inte ens bidrar till landets skatteintäkter.

Lyssna här nedan, i iTunes, Acast, eller Spotify.

 

    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här