Portföljen: Två nytillskott

Efter den senaste försäljningen av MAG Interactive har kassan i Börsplus portfölj åter varit lite i överkant på 23 procent. Nu plockar vi in ett par nya case.
Portföljen: Två nytillskott - 776cb7f0-f606-4f45-803f-971bdd46d165fitcroph450q80upscaletruew800sb4d09e4af8b68488167a834964a12db30103e232

Portföljen har haft en hygglig utveckling hittills i år med en uppgång kring 8-9 procent. En av våra mer lyckade investeringar i år är Autoliv. Detta är till stor del drivet av att avknoppningen av Veoneer som lyfte fram värdet i den rörelsen, men även till viss del på att aktiemarknaden tagit höjd för att Autolivs vinster stiger efter en tung investeringsfas när den rekordstora orderstocken börjar betas av.

Vi tror att Bulten, också underleverantör inom fordon, i alla fall delvis kan bli ett liknande case.

Bulten är nämligen i liknande sits som Autoliv var för något år sedan. Stark orderingång i ryggen som bör lyfta intäkterna 20-25 procent till 2020. Men också matt vinsttrend för stunden delvis som följd av de investeringar som krävs för att ta hand om de nya affärerna. Aktien har stått och stampat.

Här och nu värderas Bulten till EV/Ebit 9,5. Vi tänker oss att om bolaget levererar på sina orders bör man åtminstone få vinsttillväxten (minst 25 procent) till 2020 plus utdelningar i avkastning till dess. Direktavkastningen ligger på 3,5 procent. Därtill återköps aktier i år för motsvarande drygt 2 procent till.

Fortsätter företaget att ta marknadsandelar med sitt fullservice-koncept för fästelement och liknande, så är det inte långsökt att multipeln kan stiga lite från nuvarande underleverantörspressade 9 gånger rörelsevinsten.

Detta lockar, även om bilindustrin är cyklisk, kanske i frontlinjen av ett handelskrig och riskabel i största allmänhet.

Vi köper också en post i NCC. Aktien rasade nyligen över 10 procent efter att byggbolaget presenterat sin halvårsrapport. Rörelsevinsten var mer än 20 procent sämre än analytikerkårens förväntningar. När det gäller NCC har vi i tidigare analyser noterat några saker.

  • Aktien är klart billig om NCC tjänar en ”normal” nordisk byggmarginal på 3-4 procent.
  • Givet de långa projekten lär det ta tid att nå denna normaliserade lönsamhet
  • De förväntningar som finns på aktiemarknaden är för optimistiska.

Nu tror vi att den sista punkten håller på att rätta till sig vilket öppnar för att aktien kan vara ett bra köp.

Samtidigt vore det inte direkt förvånande om nya VD Tomas Carlssons pågående översyn av projektportföljen resulterar i en rad nedskrivningar och reserveringar – kort sagt en vinstvarning för 2018 – under hösten. Kanske är det optimalt läge att köpa då, men vi tar ändå en liten bevakningspost här och nu.

Transaktionerna i detalj:

Bolag Inköpskurs (kr) Antal aktier
Bulten 104,00 60
NCC 135,50 40

Köpen i Bulten och NCC innebär att kassan nu krymper till motsvarande 14 procent av portföljvärdet. Också det är lite högt men förhoppningsvis hittar vi snart användning för pengarna.

Om aktieportföljen

Aktieportföljen startades den 30 december 2015 med 100 000 kronor som ligger på en depå hos Nordnet.
Depån kan följas via tjänsten Shareville och när depån avvecklas kommer avkastningen skänkas till välgörenhet.

Flera av aktieinnehaven återfinns även i skribenternas privata aktieportföljer vilka alltid redovisas öppet.

Syftet med aktieportföljen är att vara en inspiration för privatsparare som dock alltid måste fatta egna beslut på egen risk. På längre sikt syftar portföljen också till att vara en måttstock för att kunna bedöma och utvärdera SvD:s aktieanalyser.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.