En industri i elchock

Obefintlig tillväxt och lövtunna marginaler väntar Europas bilindustri de kommande åren.

Inte sedan Henry Ford 1913 införde löpande band för massproduktion av sin T-Ford har bilindustrin stått inför en så dramatisk och fundamental omställning som nu. De närmaste fem till tio åren kommer att bli en omskakande period för världens bilindustrier. Dinosaurier kommer att dö och i går okända företag blomstra.

Övergången till elbilar innebär bland annat betydande investeringar i nya anläggningar. Ford plöjer just nu ner motsvarande cirka 15 miljarder kronor i två nya anläggningar och GM ytterligare några miljarder till för de 20-talet nya elbilsmodeller man planerar att lansera fram till 2023.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets