Sökes: Strategi för överlevnad

Ett uppgraderat eurobonusprogram och ökad andel flyg med SAS Ireland (Sail). SAS strategichef Göran Jansson arbetar nu intensivt med olika strategiska lösningar för att bolaget ska överleva.

Det var ett strategiskt misstag från SAS sida att släppa in Norwegian på den nordiska marknaden för fritidsresor, det enda segment som nu växer”, konstaterar Göran Janson, strategichef på SAS och medlem i koncernledningen.

SAS tidigare paradgrenen, affärsflyget, växer inte längre, vilket däremot det av SAS tidigare ratade fritidsresandet gör, men här har SAS svårt konkurrera med lågkostnadsbolag som Ryanair och Norwegian. SAS har tvingats in på en priskänslig fritidsmarknad där kundlojaliteten sitter i biljettpriset och vinstmarginalerna är lövtunna. För SAS håller det på att utvecklas till ett skräckscenario.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets