Smakar det så kostar det

Mat på nätet har slagit nya rekord under coronakrisen och nått helt nya kundgrupper. Men ökade volymer har inte gjort branschen lönsammare.
Smakar det så kostar det - natmat-900
Hemleverans av matkasse med varor och recept Foto: Nora Lorek / TT

Under coronakrisen har e-handeln med livsmedel exploderat fullständigt. I juli steg försäljningen av mat på nätet med hela 165 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Hemleverans ökade med 95 procent och ”click & collect”, där kunder hämtar i butik, ökade med 300 procent jämfört med samma månad i fjol, inräknat både färdiga matkassar och varor som kunderna själva väljer.

”Social distansering har gjort att vi inte vill vara där andra människor är. Om man ser på lägen i cityn, och andra knutpunkter så går de väldigt dåligt medan lokal handel går väldigt bra. I det klimatet har mat på nätet fått en otrolig kick”, säger Jonas Arnberg, vd för HUI, Handelns utredningsinstitut.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här