Arjo lägger ribban lågt

Arjo har hittills visat bra motståndskraft mot viruskrisen och bolaget har nu uppvisat organisk tillväxt elva kvartal i rad. Nyligen anordnade Arjo en kapitalmarknadsdag och justerade sina finansiella mål.
Arjo lägger ribban lågt - Arjo bild
Arjo är en avknoppning från Getinge och säljer medicintekniska produkter som sjukvårdssängar samt golv- och taklyftar. Koncernen har drygt 6200 anställda och försäljning i över 100 länder.
Arjo
Börskurs: 62,00 kr Antal aktier: 272,4 m
Börsvärde: 16 887 Mkr Nettoskuld: 5 585 Mkr
VD: Joacim Lindoff Ordförande: Johan Malmquist

Arjo (62 kr) säljer medicintekniska produkter som exempelvis sjukvårdssängar, golv- och taklyftar, desinfektionslösningar samt hygienprodukter och kompressionslösningar.

Kort och gott produkter och lösningar till offentliga och privata institutioner inom akutvård och långtidsvård. Försäljning sker i mer än 100 länder och huvudkontoret finns i Malmö. Huvudägare är Carl Bennet med 25% av kapitalet och 53% av rösterna. Arjo knoppades av från Getinge för snart tre år sedan.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 8 925 9 120 9 485 9 817
 – Tillväxt +8,6% +2,2% +4,0% +3,5%
Rörelseresultat 671 935 1 091 1 198
 – Rörelsemarginal 7,5% 10,3% 11,5% 12,2%
Resultat efter skatt 403 584 711 808
Vinst per aktie 1,48 2,14 2,61 2,96
Utdelning per aktie 0,65 0,80 0,90 1,00
Direktavkastning 1,0% 1,3% 1,5% 1,6%
Avkastning på eget kapital 7% 10% 12% 12%
Avkastning på operativt kapital 17% 20% 24% 26%
Nettoskuld/EBIT 8,8 6,1 4,6 3,9
P/E 41,9 29,0 23,8 20,9
EV/EBIT 33,5 24,0 20,6 18,8
EV/Sales 2,5 2,5 2,4 2,3
Kommentar: Rörelsemarginalen, avser Ebit.

Igår anordnade Arjo en kapitalmarknadsdag. Bolaget presenterade nya finansiella mål för perioden 2021-2023. Målen i sin helhet finns i tabellen här intill.

  • Det organiska tillväxtmålet justerades upp något till 3-5% årlig tillväxt. För ett par år sedan uppvisade Arjo svag tillväxt och 2017 sjönk omsättningen med 1,7% organiskt. 2018 och 2019 har bolaget vuxit omkring 3% av egen kraft. Arjo har nu uppvisat elva kvartal i rad med positiv organisk tillväxt.
  • Arjo siktar på att nå en justerad Ebitda-marginal på 23% år 2023. Det är i nivå med analytikerkonsensus prognoser 2023. På rullande tolv månader var marginalen mätt på så vis 20,7%.
  • Målsättningen gällande kassakonverteringen – på branschspråk cash conversion, höjdes från 70% till 80%. De senaste tolv månaderna var utfallet 102%. Kassaflödet varierar dock naturligt mellan kvartalen.
Arjo finansiella mål Nya finansiella mål 2021-2023 Utfall 2020 Gamla finansiella mål 2018-2020 Utfall 2019
Tillväxt 3-5% organisk tillväxt per år 3,8% 2-4% organisk tillväxt per år 3,9%
Lönsamhet 23% justerad Ebitda-marginal från och med 2023 18,7% Genomsnittlig rapporterad Ebitda-tillväxt över 10% per år 12,6%
Kassaflöde Över 80% årlig cash conversion 69,0% Över 70% årlig cash conversion 74,4%

Marknadstillväxten för de segment bolaget adresserar uppgår generellt sett till 2-4% per år. Sjukvården är under press inte minst på grund av Covid-19 och vården behöver hitta lösningar för att effektivisera och spara kostnader.

Många medicinteknikbolag inriktade mot patienthantering, hjälpmedel och elektiv vård har påverkats en hel del av viruskrisen. Bolag som Savaria och svenska Handicare uppvisade negativ tillväxt i andra kvartalet. Handicare och deras fokusområde trapphissar vände dock utvecklingen och växte 6% organiskt i Q3.

Storebror Getinge har istället sett en ökad efterfrågan och bolaget växte hela 16% organiskt de tre första kvartalen 2020. I Q3 2020 uppvisade Getinge en organisk tillväxt på hela 33%. Orderingången minskade däremot med drygt 5% för Getinge.

Vissa av Arjos segment har påverkats positivt (exempelvis sjukvårdssängar) medan områden som patienthantering och produkter för DVT (djup ventrombos) sett en minskad efterfrågan.

Åter till Arjo. Budskapet från ledningen på kapitalmarknadsdagen var bland annat att Arjo är ett betydligt mer stabilt bolag numera jämfört med när bolaget knoppades av från Getinge.

Strategin framöver handlar dels om att öka intäkterna från förbrukningsvaror och service (33% av omsättningen 2019). Samt att fortsätta öka den operationella effektiviteten och minska rörelsekostnaderna som andel av den totala omsättningen. Strategin handlar även om att expandera genom partnerskap och förvärv. Både för att digitalisera och stärka produktportföljen.

Arjo har de senaste åren förvärvat ReNu Medical, Atlas Lift Tech och Bruin Biometrics. Bolaget har även ingått partnerskap med Next Step Dynamics och nyligen ett distributionsavtal med BrainLit (specialiserat på belysning för välbefinnandet). Det sker en hel del samgåenden och förvärv på marknaden.

Investeringen i Bruin Biometrics är intressant. Arjo har fått exklusiva distributionsrättigheter för Bruin Biometrics så kallad SEM-skanner som används för att upptäcka trycksår. Detta är en stor växande marknad. Bara i USA uppgår kostnaden för behandling av trycksår till 220 miljarder kronor årligen.

Arjo lanserade under 2019 även de egna lösningen WoundExpress som också är en produkt för sårvård (bensår). Arjo väntar sig FDA-godkännande för WoundExpress i USA under andra kvartalet 2021. Bolaget flaggar även för att de kommer öka forsknings- och utvecklingskostnaderna med cirka 50 Mkr under 2021. Ifjol uppgick FoU-kostnaderna till 2,4% av omsättningen (212 Mkr).

Framöver räknar vi med att Arjo växer 3-4% årligen. Det är i linje med bolagets tillväxtmål. Marginalmässigt skissar vi på en rörelsemarginal på drygt 12%. Det är ungefär i linje med analytikerkonsensus, som för övrigt räknar med en marginal på knappt 13% 2023. Det motsvarar ungefär en justerad Ebitda-marginal på omkring 23%. Vilket är i nivå med Arjos nya finansiella mål. Aktiemarknaden verkade tycka marginalmålet var något konservativt och handlade ned aktien 7% på beskedet. Använder vi en multipel på 20 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på drygt 15% ett par år ut.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV/Ebit 2021E EV/Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt 2020-2022 %
Arjo 53,8 23,8 20,6 2,4 11,5 3,5
Getinge 10,3 19,5 15,5 2,0 12,9 -1,6
Handicare 20,3 18,4 18,1 1,4 7,5 4,7
Hill-Rom -16,2 16,7 15,6 2,8 17,8 1,7
Savaria 4,9 22,8 15,4 2,0 12,9 4,0
Stryker -4,7 22,3 19,3 5,1 26,4 10,2
Genomsnitt 11,4 20,6 17,4 2,6 14,8 3,8
Källa: Affärsvärlden / Factset
Definition Inkl. utdelningar Börskurs delat med vinst per aktie 2021E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med rörelseresultat 2021E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2021E Förväntad rörelsemarginal 2021E Årlig tillväxt omsättning 2020-2022

Arjo har fått ordning på tillväxten de senaste åren. Satsningen på produkter för sårvård av olika slag är intressant då det är ett växande område. Ledningen flaggade även för att förvärvstempot kommer skruvas upp framöver. Det är en möjlighet. Arjo värderas högst bland bolagen i peer-gruppen ovan. Uppsidan i vårt huvudscenario är hygglig men lockar inte tillräckligt mycket för ett köpråd. Vi landar i ett neutralt råd.

Arjo tio största ägare Kapital Röster
Carl Bennet 25,01% 53,19%
Fjärde AP-fonden 6,84% 4,27%
Swedbank Robur Fonder 5,77% 3,60%
AMF Pension & Fonder 3,34% 2,08%
Vanguard 3,31% 2,07%
Handelsbanken Fonder 3,04% 1,93%
Norges Bank 2,73% 1,70%
Nordea Fonder 2,65% 1,65%
Dimensional Fund Advisors 2,02% 1,26%
BlackRock 1,84% 1,18%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF