Analys Beijer Alma
Beijer Alma: Kräver fjädrande rekyl i fordonssektorn

Beijer Alma (118 kr) är en industrikoncern som består av tre huvudsakliga dotterbolag: Lesjöfors (tillverkar fjädrar), Habia Cable (tillverkar kablar) och Beijer Tech (teknikhandel). Totalt sysselsätter koncernen knappt 2 800 anställda och omsätter 4,5 miljarder kronor.
Bolaget har i många år visat fin tillväxt och imponerande tvåsiffriga rörelsemarginaler. Vi skrev om Beijer Alma sist för ett halvår sedan, men gav då ett neutralt råd på grund av det osäkra konjunkturläget. Sedan dess är aktien ned nästan 15 procent – närmar det sig köpläge?
Allt som oftast finns det ju goda skäl till att en aktie fallit. Så också här. I första kvartalet mattades tillväxten av och orderläget har successivt försämrats under året. Bolagets halvårsrapport kom igår och den visade 10 procent lägre orderingång organiskt.
Mycket beror på det klart viktigaste dotterbolaget Lesjöfors som står för omkring 80 procent av koncernens resultat. Särskilt svagt är läget inom chassifjädrar till fordonseftermarknaden – vilket brukar pekas ut som en relativt stabil affär. Men en kombination av lägre slutkundsefterfrågan och lagerneddragningar hos kunderna gjorde att en fjärdedel av omsättningen inom chassifjädrar gick upp i rök. Störst var tappet i Storbritannien.
Även industrifjädrar tappade omsättning och då särskilt mot tysk fordonsindustri. Besparingsåtgärder som korttidsvecka har satts in, alltså en sorts påtvingad ledighet med motsvarande löneavdrag för arbetarna.
2019 Q2 | 2018 Q2 | |
Orderingång | 1 182 Mkr | 1 243 Mkr |
– organisk tillväxt | -10% | +15% |
Omsättning | 1 248 Mkr | 1 216 Mkr |
– organisk tillväxt | -2% | +10% |
– varav Lesjöfors | -12% | +14% |
– varav Habia Cable | +15% | +16% |
– varav Beijer Tech | +17% | +11% |
Rörelseresultat | 163 Mkr | 187 Mkr |
– rörelsemarginal | 13,0% | 15,4% |
– varav Lesjöfors | 17,3% | 22,1% |
– varav Habia Cable | 11,1% | 8,6% |
– varav Beijer Tech | 7,9% | 5,9% |
Vinst per aktie | 2,04 kr | 2,28 kr |
En skrivning som oroar lite extra är att efterfrågan minskade särskilt mot slutet av kvartalet. Det är aldrig ett bra budskap eftersom det innebär att även kommande ett eller två kvartal riskerar bli svaga.
Osäkerheten märks också i en rad andra typiska underleverantörer till fordonsindustrin. Såväl Hexpol (gummiblandningar) som Gränges (valsad aluminium) och Bulten (fästelement) hade svaga halvårsrapporter på grund av fordonssvackan. Även Trelleborg (tätningar och dämpning) såg sämre efterfrågan inom fordon även om det kompenserades för på andra håll.
Flera aktörer vittnar också likt Beijer Alma om att det på olika håll i värdekedjan minskas på lagernivåer. Det tyder på att många verkar rusta för sämre tider.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2020E | EV / Ebit 2020E | EV / Sales 2020E | Ebit-marginal 2020E % | Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 % |
Beijer Alma | -5,6 | 14,5 | 11,8 | 1,6 | 13,7 | 4,6 |
Hexpol | -25,2 | 12,6 | 10,1 | 1,4 | 14,4 | 5,7 |
Trelleborg | -27,5 | 9,5 | 9,6 | 1,3 | 13,7 | 2,8 |
Gränges | -17,9 | 7,5 | 8,0 | 0,7 | 8,4 | 8,4 |
Bulten | -41,9 | 6,9 | 7,2 | 0,5 | 6,8 | 10,0 |
Genomsnitt | -23,6 | 10,2 | 9,3 | 1,1 | 11,4 | 6,3 |
Källa: Börsplus / Factset |
Det är tydligt att Beijer Almas aktie klarat sig betydligt bättre än övriga i sektorn. Men att Beijer Alma ska värderas högre än bolag som Hexpol och Trelleborg är inte uppenbart. Historiskt har dessa tre värderats någorlunda likartat.
Hexpol har mycket fordonsexponering (ca 40 procent) men där finns istället ett tydligt konsolideringstema i gummibranschen som lockar. Trelleborg är klart minst fordonsrelaterat (drygt 10 procent) och lite oförtjänt nedpressat enligt oss (vi äger den aktien i Börsplus portfölj).
Kanske motiverar Beijer Almas högkvalitativa dotterbolag Lesjöfors en högre värdering? Men det bygger på att affären mot fordonseftermarknaden faktiskt är betydligt mer stabil än vi såg i andra kvartalet.
Vi skruvar ned våra förväntningar något. Men huvudscenariot är fortfarande – kanske felaktigt –att det bara blir ett mindre hack i kurvan snarare än någon större kollaps.
Beijer Alma | ||||
Börskurs: | 118,00 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 60,3 | |||
Börsvärde: | 7 111 Mkr | |||
Nettoskuld: | 987 Mkr | |||
VD | Henrik Perbeck | |||
Styrelseordförande | Johan Wall | |||
Börsplus huvudscenario | ||||
(Siffror inklusive IFRS16 Leasing) | 2018 | 2019E | 2020E | 2021E |
Omsättning | 4 409 | 4 453 | 4 453 | 4 631 |
– Tillväxt | 11,0% | 1,0% | 0,0% | 4,0% |
Rörelseresultat | 623 | 579 | 579 | 602 |
– Rörelsemarginal | 14,1% | 13,0% | 13,0% | 13,0% |
Resultat efter skatt | 469 | 419 | 420 | 441 |
Vinst per aktie | 7,78 | 7,00 | 7,00 | 7,30 |
Utdelning per aktie | 5,10 | 5,10 | 5,10 | 5,50 |
Direktavkastning | 4,3% | 4,3% | 4,3% | 4,7% |
Avkastning på eget kapital | 22% | 18% | 17% | 17% |
Operativt kapital/omsättning | 46% | 46% | 46% | 46% |
Nettoskuld/EBIT | 0,7 | 0,8 | 0,6 | 0,5 |
P/E | 15,2 | 16,9 | 16,9 | 16,2 |
EV/EBIT | 13,0 | 14,0 | 14,0 | 13,5 |
EV/Sales | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,7 |
Börsplus slutsats
Relativt andra likartade bolag som Hexpol och Trelleborg ser Beijer Alma nog minst attraktiv ut. Men samtliga tre är ganska billiga så det behöver inte vara fel att gå emot fordonssvackan genom att köpa en mindre chanspost.
Men vi skulle nog inte välja Beijer Alma – där vi just nu ser minst uppsida och ett osäkert läge som fortsatt lär hänga över aktien under kommande kvartal.
Beijer Almas tio största ägare | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Anders Wall Stiftelser | 975 | 13,7% | 18,5% |
Anders Wall | 827 | 11,6% | 34,7% |
SEB Fonder | 645 | 9,0% | 4,6% |
Didner & Gerge Fonder | 563 | 7,9% | 4,0% |
ODIN Fonder | 502 | 7,0% | 3,5% |
Lannebo Fonder | 410 | 5,7% | 2,9% |
Swedbank Robur Fonder | 309 | 4,3% | 2,2% |
Fjärde AP-fonden | 259 | 3,6% | 1,8% |
Fidelity International (FIL) | 123 | 1,7% | 0,9% |
C WorldWide Asset Management | 101 | 1,4% | 0,7% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser