Analys Hövding
Hövding: Tillväxt är huvudsaken
Hövding (32,00 kr) utvecklar och säljer airbagcykelhjälmen med samma namn. Den elektroniska hjälmen, som ser ut som en slags krage och bärs runt halsen, blåses ut vid en potentiell olycka eller fall och skyddar huvud och nacke. Bolaget menar att Hövding ger upp till 8 gånger bättre skydd mot hjärnskador än traditionella hjälmar.
Bolaget grundades 2006 och hjälmen lanserades på marknaden i slutet av 2011. Sedan lanseringen har totalt cirka 185 000 hjälmar sålts. Varav drygt 70 000 av dessa det senaste året. Tillväxten har alltså tagit rejäl fart. Produkterna säljs globalt i både butik och online (cirka 40 procent). Hövding har cirka ett tiotal distributörer.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här