Hövding: Tillväxt är huvudsaken

Cykelhjälmsbolaget Hövding har uppvisat stark tillväxt det senaste året. Lanseringen av den nya produkten Hövding 3.0 är nu i startgroparna. Blir detta lyckosamt är potentialen i aktien stor, men riskerna är många och vägen till lönsamhet lång.
Hövding: Tillväxt är huvudsaken - Hövding
Hövding är en cykelhjälm med airbag som löses ut vid fall. Sedan lanseringen 2011 har cirka 250 000 hjälmar sålts.

Hövding (32,00 kr) utvecklar och säljer airbagcykelhjälmen med samma namn. Den elektroniska hjälmen, som ser ut som en slags krage och bärs runt halsen, blåses ut vid en potentiell olycka eller fall och skyddar huvud och nacke. Bolaget menar att Hövding ger upp till 8 gånger bättre skydd mot hjärnskador än traditionella hjälmar.

Bolaget grundades 2006 och hjälmen lanserades på marknaden i slutet av 2011. Sedan lanseringen har totalt cirka 185 000 hjälmar sålts. Varav drygt 70 000 av dessa det senaste året. Tillväxten har alltså tagit rejäl fart. Produkterna säljs globalt i både butik och online (cirka 40 procent). Hövding har cirka ett tiotal distributörer.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här