New Wave: Med förvärv på agendan

Trots en utmanande marknad växte New Wave 5% organiskt under årets första halvår. Rörelsemarginalen har dock pressats. I juni tecknade New Wave avtal om att förvärva österrikiska Cotton Classics. Balansräkningen är i fortsatt bra skick och ger utrymme för fler bolagsköp.
New Wave Rydell
New Wave Group
Börskurs: 107,00 kr Antal aktier: 132,7 m
Börsvärde: 14 198 Mkr Nettoskuld: 1 306 Mkr
VD: Torsten Jansson Ordförande: Olof Persson

New Wave Group (107 kr) utvecklar och säljer profil-, sport- och yrkeskläder. Bolaget är ett av Europas största företag inom profilprodukter. Ett av koncernens mest välkända varumärken inom fritids- och sportkläder är Craft.

Grundare tillika VD Torsten Jansson är största ägare med 32% av kapitalet och 82% av rösterna. Koncernen har cirka 2500 anställda och huvudkontor i Göteborg.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 9 529 10 000 11 000 11 770
 – Tillväxt +0,2% +4,9% +10,0% +7,0%
Rörelseresultat 1 262 1 250 1 485 1 707
 – Rörelsemarginal 13,2% 12,5% 13,5% 14,5%
Resultat efter skatt 880 896 1 083 1 280
Vinst per aktie 6,63 6,80 8,20 9,60
Utdelning per aktie 3,50 3,50 3,75 4,00
Direktavkastning 3,3% 3,3% 3,5% 3,7%
Avkastning på eget kapital 13% 13% 15% 16%
Kapitalbindning 68% 68% 63% 60%
Nettoskuld/Ebit 0,9x 1,2x 0,7x 0,2x
P/E 16,1x 15,7x 13,0x 11,1x
EV/Ebit 12,3x 12,4x 10,4x 9,1x
EV/Sales 1,6x 1,6x 1,4x 1,3x
Organisk tillväxt
H1 2025 4,8%
2024 0,0%
2023 -2,4%
2022 20,8%
2021 12,9%
2020 -9,9%

Sett över de fem senaste åren (2020-2024) har New Wave ökat försäljningen med knappt 7% i snitt per år. Organiskt sett har tillväxten varierat en hel del. När pandemin bröt ut 2020 föll omsättningen 10% organiskt. 2021 och 2022 var den organiska tillväxten 13% respektive 21%. Den senaste två åren har omsättningen varit nästan förändrad organiskt sett.

New Waves mål är att växa 10-20% per år varav 5-10% organiskt. Före pandemin hade New Wave en rörelsemarginal på runt 5-9% typiskt sett. 2013-2019 var genomsnittet 7,3%. Från 2021 till 2024 var snittet drygt 15% jämförelsevis.

Rörelsemarginalen har dels drivits av att koncernens mest lönsamma varumärken (exempelvis Craft) har vuxit fortare och utgör en större del av koncernens totala omsättning (försäljningen per varumärke redovisas inte explicit).

Vidare har New Wave automatiserat bolagets lager vilket ökat effektiviteten och stärkt lönsamheten. Dessutom arbetar bolaget mer digitalt jämfört med innan pandemin vilket också bidragit.

I mitten av augusti kom New Wave med halvårsrapporten. Aktien föll då drygt 10% på beskedet.

New Wave Q2 2025 Q2 2024
Omsättning 2 300 Mkr 2 398 Mkr
Tillväxt Y/Y -4% 4%
Organisk tillväxt 1,3% 2,8%
Valuta -5% 1%
Förvärv 0,4%
Bruttomarginal 48,0% 49,0%
Rörelsekostnader 863 Mkr 873 Mkr
Tillväxt Y/Y -1% 13%
Rörelseresultat 241 Mkr 301 Mkr
Ebit-marginal 10,5% 12,6%
Vinst per aktie 1,26 kr 1,59 kr

Försäljningen kom in 2% lägre än förhandstipsen och landade på 2,3 Mdkr (2,4) motsvarande 4% tapp. Organiskt steg försäljningen drygt 1% medan valutakurseffekter påverkade med -5%.

VD Torsten Jansson framhäver att påsken som inföll i Q2 i år innebar en negativ kalendereffekt i kvartalet. Marknaden beskrivs generellt som svag men New Wave fortsätter att ta marknadsandelar.

Bruttomarginalen föll något till 48% (49) men kan vara rätt volatil på kvartalsbasis beroende på produktmix, valuta och liknande faktorer.

Rörelsekostnaderna sjönk 1% i kvartalet. Rörelseresultat landade på 241 Mkr (301) med en marginal på 10,5% (12,6). Det var 19% lägre än förhandstipsen på 299 Mkr respektive 12,8%.

Växte 5% organiskt

Första halvåret var den organiska tillväxten 4,8% medan rörelsemarginalen 10,1% (11,1). På rullande tolv månader är rörelsemarginalen nu 12,8%.

Verksamheten är organiserad i tre affärsområden. Segment Företag (mestadels profilprodukter) står för cirka hälften av koncernens omsättning.

Rörelsemarginalen uppgår till runt 15% senaste tolv månaderna och var cirka 20% under 2022 och 2023. Marknaden för profilprodukter till företag är fragmenterad med många mindre konkurrenter. En större konkurrent är Båstad-gruppen som säljer profilkläder och ägs av serieförvärvaren Storskogen.

Affärsområde Sport & Fritid består av varumärken som Craft, Seger, Cutter & Buck, AHEAD och Tenson. Det mest betydelsefulla varumärket är Craft och omsätter gissningsvis 2,5-3,0 Mdkr. Under de senaste åren har Craft lanserat löparskor, som verkar tagits emot väl av marknaden. Rörelsemarginalen för segment Sport & Fritid var runt 13% senaste tolv månaderna och har varit nära koncernens marginal sett över tid.

Det minsta affärsområdet Gåvor & Heminredning (utgörs bland annat av Orrefors och Kosta Boda) har det desto kämpigare och har gått med förlust senaste året.

Förvärv av Cotton Classic

I juni i år tecknade New Wave avtal om att förvärva den österrikiska textilgrossisten Cotton Classics. Köpeskillingen uppgick till 47,6 miljoner euro kontant (cirka 540 Mkr) på skuldfri basis.

2024 omsatte bolaget 96,7 miljoner euro (cirka 1,1 Mdkr). Rörelsemarginalen uppges ej explicit men New Wave meddelar att koncernens rörelsemarginal väntas påverkas negativt med cirka en procentenhet, då Cotton Classics har lägre brutto- och rörelsemarginal. Rörelsemarginalen för Cotton Classics borde då vara kring 5%. Det innebär i så fall en prislapp på runt 10x rörelsevinsten samt 0,5x omsättningen bakåtblickande. Omsättningsmultiplarna är ungefär i linje med New Waves tidigare förvärv.

Bolag Tidpunkt Omsättning Marginal Köpeskilling EV/S EV/Ebit
Cotton Classics Juni 2025 96,7 Meuro “lägre än New Wave” 47,6 Meuro 0,5x okänt
Tenson Juni 2023 130 Mkr neg 1 kr e.m neg
B.T.C. Activewear September 2022 658 Mkr <15% 398,7 Mkr 0,6x Okänt

Cotton Classics grundades för 25 år sedan och har sitt huvudkontor och logistikcenter strax utanför Wien. Bolaget är en av de största grossisterna inom sin sektor i flera central- och östeuropeiska länder, med dotterbolag i Tyskland, Schweiz, Tjeckien och Italien. 90% av försäljningen sker via bolagets egen webbshop och Cotton Classic är särskilt starka inom B2B-segmentet.

New Wave ser potential att lansera bolagets egna varumärken i Cotton Classics produktportfölj och kan på så sätt successivt stärka marginalen. År 2027 är målsättningen att Cotton Classics marginaler ska öka samt från och med 2030 ska de vara i nivå med New Waves Groups genomsnittliga marginaler.

Förvärvet är villkorat av godkännande från myndigheter och stärker alltså koncernens position i flera central- och östeuropeiska länder.

Solid balansräkning

Vid halvårsskiftet uppgick New Waves nettoskuld till 1,3 Mdkr motsvarande 0,8x Ebitda på rullande tolv månader. Efter förvärvet är nettoskulden cirka 1,8 Mdkr.

Varulagret uppgick till drygt 5,0 Mdkr vid halvårsskiftet motsvarande 53% av omsättningen senaste tolv månaderna. Lageromsättningshastigheten är 1,0x (0,9) vilket är i linje med “koncernens satsningar på nya etableringar i bland annat Kanada och USA”. Ledningen bedömer att sammansättningen av varulagret är god.

Fokus framåt är fortsatta marknadsinvesteringar, lagerautomatiseringar och även att titta på ytterligare förvärv.

I grafiken nedan visas tillväxt, rörelsemarginal och aktiekursreaktion för New Wave och några andra bolag som också har exponering mot kläder och/eller outdoor-marknaden.

Prognoser och värdering

För 2025 räknar vi med en omsättning kring 10 Mdkr, givet att förvärvet konsolideras senast Q4. 2026 skissar vi på 10% tillväxt och 7% året därpå. Marginalmässigt räknar vi med 12,5% i år och 14,5% i slutet av prognoshorisonten. Analytikerkollektivet räknar med 15,5% år 2027. 2026 skissar analytikerkollektivet att rörelsevinsten växer 25%.

Använder vi en multipel på 10x rörelsevinsten (EV/Ebit) finns 25% uppsida. Det är ungefär i linje med hur New Wave-aktien värderats framåtblickande de senaste åren.

Kan New Wave närma sig bolagets rörelsemarginalmål på 20% finns troligen betydande uppsida i aktien (se optimistiskt scenario). Risken är exempelvis ökad prispress och att tvåsiffriga rörelsemarginaler inte är uthålligt (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
New Wave 3% 13,0x 10,4x 1,4x 13,5% 8,5%
RevolutionRace 5% 14,9x 11,8x 2,4x 20,6% 10,6%
Thule -2% 20,1x 16,3x 3,0x 18,4% 6,0%
Genomsnitt 2% 16,0x 12,8x 2,3x 17,5% 8,4%
Källa: Factset

Första halvåret 2025 växte New Wave 5% organiskt. Bolaget tar marknadsandelar på en osäker och utmanade marknad, som präglas av oro för de amerikanska tullarna. USA stod för 23% av New Waves omsättning 2024.

Rörelsemarginalen har pressats en del senaste två kvartalen och varit kring 10%. Att marginalerna stärks framöver är en viktig värdedrivare. Marginalmålet om 20% är ambitiöst och inget aktiemarknaden tror på för tillfället.

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 3 Mkr. Jens Petersson som är chef för affärsområde Sport och Fritid står för merparten av köpen när han handlade aktier för 2,5 Mkr (kurs runt 100 kr).

Insynspersoner har sålt aktier för 235 Mkr jämförelsevis. Det är storägare Torsten Jansson som under våren 2025 sålde aktier för 226 Mkr (113 kr). Jansson sålde i december 2024 aktier för cirka 9 Mkr (kurs 95 kr).

Bakåtblickande värderas New Wave nu till 12,5x rörelsevinsten (EV/Ebit). Balansräkningen är i bra skick även efter förvärvet. Det finns med andra ord mer utrymme för bolagsköp på sikt. Kortsiktigt är dock fokus på att integrera Cotton Classic.

Uppsidan i huvudscenariot är okej. Resultattillväxten väntas vara negativ eller rätt modest kommande kvartal, vilket gör att vi följer utvecklingen från sidlinjen. Rådet blir neutral men New Wave är ett välskött bolag värt att ha ögonen på.

Tio största ägare i New Wave Värde (Mkr) Kapital Röster
Torsten Jansson 4 497 32,3% 81,6%
Avanza Pension 965 6,9% 1,9%
Svolder 706 5,1% 1,4%
Handelsbanken Fonder 697 5,0% 1,4%
AFA Försäkring 422 3,0% 0,8%
Dimensional Fund Advisors 331 2,4% 0,6%
Elisabeth Douglas 273 2,0% 0,5%
Första AP-fonden 236 1,7% 0,5%
Länsförsäkringar Fonder 169 1,2% 0,3%
Swedbank Robur Fonder 163 1,2% 0,3%
Största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Göran Härstedt 27 0,2% 0,1%
Anna Gullmarstrand 10 0,1% 0,0%
Olof Persson 7 0,1% 0,0%
Jens Petersson 5 0,0% 0,0%
Tomas Jansson 4 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  32,7% 81,7%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser