Analys Bergman & Beving
Nedskruvade förväntningar talar för Bergman & Beving

Bergman & Beving (börskurs 95,25 kronor 1/12) är det nygamla namnet på den verksamhet som var kvar i B&B Tools efter att återförsäljaraffären i juni knoppades av som eget börsbolag i form av Momentum Group. Det är sju produktbolag med 12 olika varumärken bland annat inom kläder, handskar och skor för yrkesfolk samt infästningsprodukter och verktygsförvarning. Försäljningen sker via industri- och bygghandeln och ligger på knappt 4 miljarder kronor.
Bergman & Beving | ||||
Börskurs: | 95,25 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 28,0 | |||
Börsvärde: | 2 658 Mkr | VD | Pontus Boman | |
Nettoskuld: | 393 Mkr | Styrelseordförande | Anders Börjesson | |
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2017 | 2018E | 2019E | 2020E | |
Omsättning | 3 834 | 3 900 | 4 017 | 4 138 |
– Tillväxt | 5,1% | 1,7% | 3,0% | 3,0% |
Rörelseresultat | 258 | 215 | 261 | 298 |
– Rörelsemarginal | 6,7% | 5,5% | 6,5% | 7,2% |
Resultat efter skatt | 195 | 158 | 187 | 218 |
Vinst per aktie | 6,90 | 5,70 | 6,70 | 7,80 |
Utdelning per aktie | 5,00 | 2,50 | 3,00 | 3,50 |
Direktavkastning | 5,3% | 2,6% | 3,2% | 3,7% |
Avkastning på eget kapital | 19% | 11% | 12% | |
Operativt kapital/omsättning | 11% | 11% | 11% | |
Nettoskuld/EBIT | 1,4 | 0,8 | 0,3 | |
P/E | 13,8 | 16,7 | 14,2 | 12,2 |
EV/EBIT | 11,8 | 14,2 | 11,7 | 10,2 |
EV/Sales | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,7 |
Börsplus synade läget inför avknoppningen och landade då i att det kunde vara värt att köpa in sig inför denna (sök på B&B Tools i Analysarkivet för allt). Vi såg då Bergman & Beving som den stora tillgången i koncernen som eventuellt kunde begåvas med riktigt höga multiplar – precis som teknikhandelsbolag som Addtech, Indutrade eller Lagercrantz.
Så har det inte blivit. Bergman & Beving-aktien har tappat från runt 150 kronor alldeles efter avknoppningen till drygt 90 kronor idag. Bara tack vare utdelning och uppvärdering av Momentum är uppdelningen av B&B Tools ännu en marginell plusaffär för den som köpte aktier inför manövern.
Frågan är om den kraftiga nedvärderingen är befogad eller ett köptillfälle. Bolaget självt verkar se det som det senare och har ägnat hösten åt att återköpa aktier i stor stil. Totalt rör det sig om cirka 1,2 miljoner aktier, över 4 procent av bolaget, som köpts upp. Även insiders i ledning och styrelse har varit på köpsidan vilket är lovande. Tittar man på koncernen utveckling är det ändå tydligt att det finns fog för oro.
- Oväntat svaga resultat hittills under räkenskapsåret 2017/18. Senaste kvartalet rasade rörelsevinsten med 27 procent. På rullande 12 månader är rörelsemarginalen nere kring 5,5 procent efter att ha varit rätt stabil på 7-7,5 procent en längre tid. Detta är exklusive engångseffekter relaterade till delningen av koncernen.
- Oro för minskat byggande. I takt med rapporteringen om fallande bostadspriser i storstäderna har börsens kärlek till byggrelaterade aktier svalnat. Som underleverantör till byggsektorn är Bergman & Beving exponerad för den här oron. Kunder inom bygg och anläggning svarar för 45 procent av intäkterna.
- Svag tillväxt. Bergman & Beving ser ut att ha ett tillväxtproblem på en marknad som i alla fall fläckvis varit stark under senare år. Med en organisk tillväxt på 0-2 procent utklassas bolaget av flera konkurrenter. Exempel är Hultafors inom Latour och Swedol som båda växer runt 10 procent.
Det är framför allt den första punkten, tror vi, som ligger aktien i fatet. I och med att Bergman & Bevings resultat fallit rejält efter att återförsäljarbenet Momentum knoppats av – samtidigt som Momentum redovisar starkt förbättrade siffror – blir intrycket att den gamla strukturen smickrade produktbolagens siffror.
Det är inte orimligt att tänka sig att Tools fyllde hyllorna lite extra mycket med Bergman & Beving-produkter på bekostnad av konkurrenterna. I så fall kan vinstförmågan rent strukturellt vara snäppet lägre för koncernen nu när Tools, som är största kund med 20 procent av intäkterna, inte längre behöver ta sådana hänsyn.
Uppdelningen skulle i så fall vara något av ett felgrepp av styrelsen eftersom vinstvärderingen är lägre för återförsäljare än för produktbolag. Att styra om vinster dit dessa värderas till p/e 12 från ett ben där p/e 18 är gångbart är inte vinnande. Uppdelningen av gamla B&B Tools skulle i så fall vara värdeförstörande – i alla fall ur ett rent börsperspektiv.
Det kan ligga något i detta men vårt huvudscenario är inte att Bergman & Beving tappat i lönsamhetspotential utan att koncernen mycket väl kan göra en turn-around.
För det första är det inget konstigt med marginaler på 7-8 procent för en verksamhet som Bergman & Beving har. 60 procent av omsättningen kommer från egna produkter. Bruttomarginalen ligger över 40 procent. Liknade bolag som Hultafors, Västsvensk Byggskruv och Thomee klarar de nivåer på 10 procent för produktbolag och 5 procent för distribuerande som Bergman & Beving siktar på.
För det andra pågår ett par kostnadssänkande projekt som ännu inte gett resultat. Det rör sig dels om en anpassning av logistiken till det faktum att Momentum tar över inköp på 200-300 Mkr per år från externa varumärkesleverantörer. Dels pågår ett omtag av logistiken för Luna som sköter Bergman & Bevings distributionsaffär inom verktyg och förnödenheter. Luna är en verksamhet med mer ”småplock” av ordrar än resten av koncernen varför man nu valt att lägga ut den funktionen till en mer lämplig miljö i form av ett nytt automatiserat lager i Göteborg. Den nya lösningen ska vara i drift i början av nästa år. Totalt ska runt 100 tjänster bantas bort.
Räknar vi med att åtgärderna återställer marginalerna något inom de två affärsområden som berörs så bör koncernen nå drygt 6,5 procent i rörelsemarginal under nästa räkenskapsår (2018/19). Lite tillväxt ovanpå det kan ta marginalen över 7 procent året därpå vilket ger en rörelsevinst på 290–300 Mkr. Det är ungefär vad Bergman & Beving tjänade förra året. Med en multipel på EV/ebit 12 blir avkastningspotentialen närmre 40 procent, inklusive utdelningar.
Denna återhämtningspotential gör aktien lockande trots att det som sagt finns en del frågetecken också. Byggkonjunkturen till exempel och det faktum att Bergman & Beving inte lyckads nå sitt mål att förbättra rörelsevinsten 15 procent per år under de senaste åren. Men på något år sikt gissar vi att det räcker med att lönsamheten återställs till tidigare nivå för att aktien ska bli bra att äga.
Fördjupad analys Bergman & Beving
Något om Bergman & Bevings marknad
Bergman & Beving säljer verktyg, skyddsutrustning och byggmaterial till proffsanvändare främst i Sverige och Norge. Koncernen består av ett 10-tal bolag som verkar relativt fristående från varandra med delar på vissa gemensamma resurser som IT och ekonomi. Denna decentraliserade styrningsmodell är en grundbult i bolagets strategi.
Merparten av försäljningen genereras av egna produkter, cirka 60 procent. Resten är externa varumärken som koncernen förser sina kunder med. Bergman & Beving riktar in sig på produktgrupper i premiumsegmentet och med stort kunskapsinnehåll.
Exempel på viktiga produktgrupper är arbetskläder (varumärke Lbrabor), arbetshandskar (Guide), skyddsskor (Arbesko), spik, skruv, fogmassa (Essve), elverktyg (Luna), verktyg och verktygsförvarning (Tengtools) och fallskydd (Cresto).
Bolagen organiseras i tre affärsområden:
- Building Materials. Här finns främst Essve som är stora inom infästningslösningar (spik, skruv, fogmassa m.m.). Bolaget har god lönsamhet med klart över 10 procent i marginal tack vare stark marknadsposition och innovativa produkter – som Essbox-systemet med smarta förvarningslösningar. En fjärdedel av koncernintäkterna men 40 procent av resultatet.
- Workplace Safety. Arbetshandskar (Guide), skyddsskor (Arbesko), selen och andra fallskyddsprodukter (Cresto), arbetskläder i premiumsegmentet (Lbrabor) med mera. Flera förvärv har expanderat den här delen av koncernen. Står för en dryg tredjedel av omsättning och resultat.
- Tools & Consumables. Domineras av bolaget Luna som säljer en större andel externa varumärken än de andra affärsområdena. Ofta kan Luna ha ansvar för en hel produktkategori hos mindre kunder. Produkterna är till stor del verktyg. Står för 40 procent av intäkterna men endast lite drygt en fjärdedel av vinsten.
För de allra flesta produkter gäller att man möter konkurrens från minst ett stort internationellt varumärke från exempelvis Fischer eller 3M. Men genom att utveckla innovativa funktioner och fokusera på produkter med stort kunskapsinnehåll tror Bergman & Beving att man kan upprätthålla höga marginaler. Kunderna i industri- och bygghandeln önskar dessutom gärna ett alternativ till de globala bolagens varumärken – en roll Bergman & Beving gärna spelar.
Tillverkningen ligger vanligen på underleverantörer i Asien medan produktutveckling sker internt. En stor del av koncernens anställda, över 40 procent, jobbar med försäljning och återförsäljarvård.
Som framgår av diagrammen ovan är byggsektorn och Sverige de viktigaste marknaderna. Den största kunden är Momentum som svarar för en femtedel av intäkterna. Andra viktiga kunder är Karl Hedin.Så länge Bergman & Beving ingick i samma grupp som Momentum hade man svårt att sälja via vissa aktörer som betraktade Momentum (Tools) som en konkurrent. Detta hoppas bolaget kan ändras nu.
Bolagets mål och strategi
Bergman & Beving behåller de gamla målen som B&B Tools hade:
- Koncernen strävar efter att, över en konjunkturcykel, uppnå en resultattillväxt (EBITA) på minst 15 procent per år.
- Lönsamheten ska uppgå till minst 45 procent, mätt som rörelseresultat (EBITA) (R) i relation till använt rörelsekapital (RK).
I dagsläget ligger man väsentligt under det senare målet på lite under 20 procent.
Som diagrammet visar nedan har bolaget inte heller ökat sitt resultat före immateriella avskrivningar med 15 procent under de fyra senaste åren (varav det senaste avser rullande 12 månader fram till september 2017).
Förvärv är en viktig del i strategin och är tänkt att stå för ungefär hälften av den tillväxt gruppen siktar på.
Bolags största ägare | Andel kapital |
Swedbank Robur Fonder | 10,45% |
SEB Fonder | 5,11% |
Pensionskassan SHB Försäkringsförening | 4,89% |
Handelsbanken Fonder | 4,64% |
Fjärde AP-fonden | 4,37% |
Anders Börjesson & Tisenhult-Gruppen | 4,17% |
Bergman & Beving Aktiebolag | 3,43% |
Sandrew Aktiebolag | 2,81% |
Fidelity | 2,60% |
Tredje AP-fonden | 1,76% |
Bergman & Bevings aktie
Största ägare i Bergman & Beving är några av de större fondbolagen, Robur, SEB Fonder och SHB Fonder. Röstmässigt dominerar Anders Börjesson (ordförande) och Tom Hedelius i kraft av röststarka A-aktier.
Efter avknoppningen har framför allt SHB Fonder sålt aktier medan Tredje AP-fonden och bolaget självt köpt. Vi noterar ett par mindre, värdeinriktade fonder, som klättrat i ägarlistan. Origio Fonder är en liksom Carnegie som köpt in Bergman & Beving till sin nya Mikrocap-fond.
Värdering
Återförsäljare som Ahlsell, Momentum, Swedol handlas kring EV/Ebit 10,2 för nästa år medan de förvärvsdriva teknikhandelsbolagen (Addtech, Indutrade, Lagercrantz) begåvas med en multipel på EV/Ebit 15,2 (se tabell nedan). Vi använder EV/Ebit 12 för Bergman & Beving vilket är klart lägre än senast vi tittade på bolaget (EV/Ebit 15). Detta hänger ihop med att bolaget till skillnad från de teknikhandlare som nämns ovan inte uppfyllt sina finansiella mål, inte har lika aktiv förvärvsstrategi och (som framgår i tabellen) inte alls växer lika bra.
Utdelning
Gamla B&B Tools lockade ofta med bra direktavkastning. Senaste utdelningen låg på 5 kronor per aktie. Vi är osäkra på hur Bergman & Beving ställer sig till utdelningen framöver. Bolaget återköper aktier, vill även förvärva bolag och femkronan delades ut av en vinst som nuvarande Momentum bidrog till. Detta talar för en sänkning. Delas runt 40 procent av vinsten ut blir det cirka 2,50 kronor eller 2,6 procent i direktavkastning.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.