Nimbus: Håller båten flytande

Båttillverkaren Nimbus brottas med en svag marknad och tog nyligen in 350 Mkr via en företrädesemission för att stärka balansräkningen. Nu pågår en renodling mot premiumbåtar och på försäljningsmultiplar ser aktien billig ut. Frågan är om det är tillräckligt för att locka till ett köpråd?
Nimbus: Håller båten flytande - Nimbus maj 2025
Nimbus 495 Flybridge är en av Nimbus största båtmodeller med en längd på 15 meter. Foto: Nimbus
Nimbus
Börskurs: 15,0 kr Antal aktier: 42,6 m
Börsvärde: 660 Mkr Nettoskuld: 8 Mkr
VD: Jan-Erik Lindström Ordförande: Mats Engblom

Nimbus (15,0 kr) är en tillverkare och återförsäljare av motorbåtar. Produktportföljen består av en handfull egna varumärken som Nimbus, AlukinAquador och Flipper.

Historik med konkurs

Nimbus grundades av Göteborgsbröderna Hans och Lars Wiklund år 1968. 1998 noterades bolaget på SBI-listan (numera NGM). Året efter köpte sedan Hans Mellström ut Nimbus och bolaget ingick i den marina företagsgruppen Viamare. 2006 gick riskkapitalbolaget Altor in i Nimbus med en investering på ca 300 Mkr för ca 60% av bolaget.

Nimbus återhämtade sig aldrig efter finanskrisen och gick i konkurs sommaren 2012 med 500 Mkr i skulder. Konkursboet köptes sedan upp av nuvarande huvudägare R12 Kapital som åter noterade bolaget 2021.

Senaste åren har Nimbus fokuserat allt mer på premiumsegmentet för båtar, typiskt sett med en prisklass mellan 1 och 20 Mkr. Bolaget håller för närvarande på att avveckla sin egen produktion av småbåtar, som har en lägre prisnivå, som ett steg i renodlingen.

VD Jan-Erik Lindström har arbetat på bolaget sedan 2010 och äger idag 1,5% av aktierna. I februari meddelade Lindström att han avser gå i pension under 2025 och Nimbus håller för tillfället på att rekrytera en ny VD. Största ägare med 38% av aktierna är R12 Kapital. R12 kontrolleras av familjen af Jochnick som är mest kända för att ha grundat kosmetikaföretaget Oriflame. 

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 1 619 1 586 1 682 1 782
 – Tillväxt -14,7% -2,0% 6,0% 6,0%
Rörelseresultat -61 16 67 107
 – Rörelsemarginal -3,8% 1,0% 4,0% 6,0%
Resultat efter skatt -61 -3 51 79
Vinst per aktie -2,88 -0,06 1,20 1,86
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -6% 0% 5% 7%
Kapitalbindning 63% 42% 46% 45%
Nettoskuld/Ebit -4,9x -1,1x 0,6x -0,1x
P/E -5,2x e.m. 12,5x 8,1x
EV/Ebit -10,7x 40,8x 9,6x 6,0x
EV/Sales 0,4x 0,4x 0,4x 0,4x
Kommentar: Bolaget redovisar främst Ebita som rörelseresultatsmått. Senaste åren har det endast skiljt 0,6 Mkr mellan Ebita och Ebit, vilket gör att vi använder Ebit som  resultatmått genomgående i analysen.

Avveckling av finska verksamheten

I september 2024 meddelade Nimbus att bolagets finska produktionsanläggningar i Kuopio och Larsmo avvecklas. Enligt ledningen var överkapaciteten stor till följd av svag efterfrågan senaste åren, vilket lett till dålig lönsamhet (någon nivå anges ej explicit).

I januari 2025 meddelades även att Nimbus säljer befintligt lager av småbåtar från Bella och Flipper till Cremo Boats. Nimbus kommer dock behålla de större modellerna inom Flipper-varumärket.

Avvecklingen väntas vara helt klar i september. Affären har en marginell påverkan på Nimbus resultat men underlättar hantering av lager i samband med avvecklingen och kommer stödja kassaflödet.

Senaste två åren har varit tuffa för båtmarknaden. Högre räntor och en reverserad effekt från den starka efterfrågan i samband med pandemin ligger bakom tappet. För Nimbus har det lett till en organisk tillväxt om -5% (2023) och -15% (2024).

Att Nimbus nu helt fokuserar på premiumsegmentet ska minska konjunkturkänsligheten. Den finska verksamheten som nu är under avyttring hade en årlig omsättning på cirka 100 Mkr (omkring 6% av koncernens försäljning) och vid slutförande kommer Nimbus försäljning av småbåtar vara begränsad. Målgruppen för småbåtar är troligen än mer känsliga för ränteläge och konjunkturen. Samtidigt bör inte premiumsegmentet vara opåverkat av dessa faktorer heller, men troligen i mindre utsträckning.

Den svagare försäljningen har även påverkat rörelsemarginalen som blev -3,8% (5,2) förra året. Här belastar dock kostnader för omstruktureringen i Finland resultatet med 55 Mkr och justerat för detta var marginalen -0,4%.

Nimbus mål är en rörelsemarginal över 10%, vilket nåddes 2021 (11,4%) och 2022 (11,0%). Frågan är dock hur representativa dessa år är för en långsiktigt hållbar marginal. Senaste tio åren är snittmarginalen 4,0% och endast under två andra år har marginalen varit över 5%.

Samtidigt möjliggör troligen renodlingen mot premiumsegmentet för något högre marginaler över tid. Nimbus har även ändrat sin strategi avseende tillverkningen. Andelen outsourcad produktion har ökat över tid och ligger omkring 50% i dagsläget. Detta bidrar med en lägre fast kostnadsmassa och minskar lönsamhetseffekterna vid snabbt förändrade volymer. Samtidigt tillverkas vissa modeller enbart via egen produktion, vilket minskar flexibiliteten.

Satsar i USA

Senaste åren har Nimbus satsat hårt på den amerikanska marknaden, som är den klart största globalt sett. Bolaget etablerade sig där redan 2017 men stärkte positionen tydligt via förvärvet av EdgeWater 2023. 2024 utgjorde Nordamerika 35% av omsättningen, vilket gör den till näst största marknaden efter Norden (40%).

Bolag Tidpunkt Region Typ Omsättning Ebit Marginal Köpeskilling EV/S EV/Ebit
EdgeWater PowerBoats Mars 2023 USA Tillverkare 47,7 MUSD 3,0 MUSD 6,3% 9,5 MUSD 0,2x 3,2x
Herholdt Andersen Februari 2022 Norge Återförs. 94 MNOK 19 MNOK 20,2% 76 MNOK 0,8x 4,0x
Marine Store Holding Maj 2021 Sverige Återförs. 311 Mkr 35 Mkr 11,3% 180 Mkr 0,6x 5,1x
Summa/Genomsnitt 917 Mkr 86 Mkr 9,4% 358 Mkr 0,5x 4,1x

USA världens största båtmarknad

Hela den globala marknaden för fritidsbåtar är uppskattningsvis värd omkring 40 miljarder dollar och väntas växa omkring 10% per år.

USA står för omkring 60% av den totala marknaden, vilket gör den till klart störst. Generellt sett är den globala marknaden väldigt fragmenterad. Amerikanska Brunswick, Malibu Boats och Mastercraft samt franska Beneteau är bland de största aktörerna med globala marknadsandelar mellan cirka 1-5%. I samband med noteringen 2021 hävdade Nimbus själva att de var den tionde största aktören globalt sett med en marknadsandel omkring 0,5%.

Bakåtblickande såg förvärvsmultipeln om drygt 3x rörelseresultatet väldigt billigt ut för Edgewater. Det tycks dock varit en uppblåst vinst. I början av 2024 meddelade Nimbus att produktionen inom Edgewater tillfälligt stoppas för att hantera för höga lagernivåer hos återförsäljare. Inför förvärvet tycks Edgewater kraftigt ökat försäljning till återförsäljarna, vilket skapade en ohållbar situation ett par kvartal senare. Nimbus hade troligen viss koll på det i och med den optiskt låga prislappen, men samtidigt skapar det vissa frågetecken. I synnerhet gällande kommunikation kring det.

Senaste tiden har dessutom införda tullar skapat ytterligare osäkerhet för bolaget. Nimbus har egen tillverkning i USA som producerar cirka 20% av vad bolaget säljer i Nordamerika medan resterande del importeras från Europa. Den inhemska produktionen ska dock öka över tid.

Amerikanska konkurrenter som Brunswick har högre andel produktion i USA, men samtidigt importeras troligen delar av insatsvarorna. Allt annat lika är troligen tullar negativt för Nimbus i dagsläget. Effekterna är dock svårbedömda och vi tror snarare en generellt svagare ekonomi får större konsekvenser än den direkta påverkan av tullarna.

Kapitalkrävande verksamhet

Nimbus verksamhet är präglad av tydliga säsongseffekter där Q2 står för ungefär 40% av försäljningen. Det är också i regel enda kvartalet med positivt fritt kassaflöde under ett år, där resterande kvartal främst går till lageruppbyggnad.

Omsättningsfördelning Q1 Q2 Q3 Q4
2021 16% 41% 23% 19%
2022 13% 43% 24% 19%
2023 16% 40% 25% 19%
2024 21% 39% 23% 17%

I Europa erhåller Nimbus i regel cirka 20% förskottsbetalning från kund i samband med produktionsstart. I USA sker istället hela betalningen i samband med leverans, en något mer kapitalbindande affär med andra ord.

Den vikande marknaden tillsammans med extrakostnader tvingade Nimbus till en företrädesemission (till kurs 16,7 kr) i slutet av 2024. Emissionen slutfördes i februari i år och tillförde bolaget 345 Mkr. Största delen av likviden gick till återbetalning av ägarlån (50 Mkr) och checkräkningskredit (148 Mkr). Vid utgången av Q1 uppgick kassan till 37 Mkr och med avdrag för räntebärande skulder (exklusive leasing men inklusive reserverade kostnader för omstrukturering på 19 Mkr) var nettoskulden 11 Mkr.

Kassaflödet i Q2 väntas som brukligt vara starkt och kommer stärka bolagets finansiella ställning. I prospektet för emissionen framkommer även att 50% av likviden ska användas till framtida förvärv, något som känns väl offensivt i dagsläget. Vi tycker utvecklingen på hela marknaden i allmänhet och för Nimbus i synnerhet bör stabiliseras innan förvärv åter är aktuellt.

Nimbus har sedan länge arbetat med en kombination av externa och egna återförsäljare, som förra året stod för 67% respektive 33% av försäljningen.

Främst relaterat till de externa återförsäljarna används ett, för andra branscher, speciellt finanseringsupplägg. I faktarutan nedan beskrivs upplägget som kortfattat innebär att Nimbus har åtagande att hantera eller köpa tillbaka båtar återförsäljare inte kan sälja.

Riskhantering från återförsäljare

Nimbus och dess externa återförsäljare använder finansbolag för att hantera kassaflödet vid försäljning. Det gör att Nimbus kan få betalt direkt samtidigt som återförsäljaren inte står för hela risken om båten inte säljs.

Det innebär att Nimbus har ett åtagande gentemot finansbolaget om dessa ej får betalt från återförsäljaren att i första hand bistå med att sälja produkten vidare till annan återförsäljare och i andra hand att återköpa produkten till aktuellt restvärde efter återförsäljarens amortering. Trots att ägandet av produkten övergår till finansbolaget under processen men att den finansiella risken kvarstår hos Nimbus redovisas den finansiella återköpsrisken som en finansiell skuld i balansräkningen med en motsvarande stor fordran.

Bolaget har historiskt inte uppvisat några kreditförluster kopplat till upplägget och VD Lindström uppger i kontakt med Afv att det är väldigt låg sannolikhet att det blir ett problem framöver. I Q1 uppgick posterna till 329 Mkr i balansräkningen. Vi har inte räknat med denna skuld i bolagets nettoskuld, men det är en post som är värd att ta i beaktande och förstå vid en investering.

Ljusnar marknaden?

I det säsongsmässigt svaga Q1 föll omsättningen med 13%. Enligt ledningen är det något bättre än den generella marknaden och jämförelsevis tappade marknadsledaren Brunswick också 13% av försäljningen i kvartalet.

Sett till orderboken är denna nu lägre än samma period förra året, men har förbättrats sedan mitten av 2024. Den europeiska marknaden beskrivs som något bättre fast från låga nivåer medan den amerikanska fortsatt försvagas. Överlag är intrycket att marknadsutvecklingen fortsatt är osäker.

I oktober ingick Nimbus ett kontrakt med FMV (Försvarets materielverk) gällande utveckling och tillverkning av arbetsbåtar till försvarsmakten. Avtalet omfattar utvecklingen av en förseriebåt under de närmaste två åren och därefter serietillverkning av upp till 100 båtar under den efterföljande sjuårsperioden. Maximalt värde i kontraktet uppgår till cirka 400 Mkr, men där inga beställningar ännu finns i orderboken.

Vi tycker det är en intressant inriktning för Nimbus. Kontraktet med FMV i sig är inget som har substantiell effekt på hela koncernen (uppskattningsvis knappt 5% av årsförsäljningen), men kundtypen är betydligt mindre konjunkturkänslig än privatpersoner. Skulle Nimbus lyckas knyta till sig fler liknande kontrakt bör slagigheten i verksamheten minska, vilket vore positivt.

Kommande år

Det är stor osäkerhet i våra prognoser för Nimbus kommande år. I år räknar vi -2% tillväxt. Utfasningen av småbåtar kommer påverka försäljningen negativt mot slutet av året och även under 2026, men det vägs samtidigt upp av betydligt enklare jämförelsetal. Resterande del av prognosperioden skissar vi på 6% tillväxt per år, främst drivet av en återhämtning i marknaden.

Finansiella mål

  • Organisk tillväxt >10% över en konjunkturcykel
  • Ebita-marginal >10% på medellång sikt
  • Utdelning på 30% av koncernens resultat med beaktande av finansiell ställning och tillväxtmöjligheter (ingen utdelning har lämnats senaste tre åren)

Marginalmässigt tror vi på 1% i år för att stiga till 6% i slutet av prognosperioden. Kanske möjliggör fokuseringen mot premiumsegmentet för bättre marginaler över tid. Vi tycker dock det är upp till Nimbus att bevisa det och en marginal på 6% skulle, exklusive 2021 och 2022, vara en rekordnivå sett till de tio senaste åren.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Nimbus -35% 12,7 9,8 0,4 4,0% 8,0%
Brunswick -40% 11,8 12,5 1,0 8,1% 1,3%
Malibu Boats -6% 10,1 8,1 0,7 8,1% 4,3%
Beneteau -18% 11,4 3,6 0,3 7,7% 3,2%
Mastercraft Boat -15% 12,3 9,1 0,6 7,1% -4,3%
Thule -20% 16,3 13,6 2,6 18,8% 9,4%
Dometic -56% 7,3 9,9 1,0 10,4% -2,9%
Genomsnitt -27% 11,7 9,5 0,9 10,0% 2,9%
Källa: Affärsvärlden / Factset

Den nyligen genomförda nyemissionen dubblerade antalet aktier i bolaget men sänkte samtidigt den finansiella risken. Dock kvarstår stor osäkerheten i marknaden kommande år. Andra noterade båttillverkare har också gått svagt på börsen och värderas lågt. Trots en relativt god tillväxt historiskt tycker vi riskpremien för Nimbus ska vara hög och en multipel på 8x rörelseresultatet känns motiverat.

Hur agerar insiders?

Senaste året har VD Jan-Erik Lindström sålt aktier för 77 Tkr. Försäljningen gjordes i maj förra året till kurs 25,5 kr.

Inga andra transaktioner finns registrerade.

Utvecklingen efter förvärvet av Edgewater skapar vissa frågetecken liksom den nästan panikartade nyemissionen. Marknadsförutsättningarna har dock varit tuffa och renodlingen mot premiumsegmentet känns strategiskt rätt.

Aktien är billig på försäljningsmultiplar och skulle Nimbus åter lyckas nå rörelsemarginaler kring 10% är uppsidan väldigt stor. Givet de risker och den osäkerhet som finns i närtid hade vi dock velat se än större potential i vårt huvudscenario för att lockas till ett köpråd. Vi följer utvecklingen från sidlinjen.

Tio största ägare i Nimbus Värde (Mkr) Andel
R12 Kapital 245,4 38,4%
Celox Holding 92,9 14,5%
Håkan Roos (RoosGruppen) 66,8 10,4%
Fort Cambridge Investments S.A. 42,6 6,7%
Nordnet Pensionsförsäkring 31,1 4,9%
ODIN Fonder 28,9 4,5%
Briban Invest AB 8,7 2,7%
Avanza Pension 15,9 2,5%
Futur Pension 5,3 1,6%
Jan-Erik Lindström 4,7 1,5%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital
Per Hesselmark 3,0 0,5%
Mats Engblom 2,2 0,4%
Mats Jacobsson 1,9 0,3%
Lars Hygrell 0,8 0,2%
Joacim Gustavsson 1,3 0,2%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 42,2%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Curasight