Shortcut Media ska växa med förvärv

Shortcut Media Group arbetar inom marknaden för produktion av beställnings-, reklam- och animerad film, trailers, efterbearbetning till TV samt relaterade digitala tjänster. På en investerarpresentation hos Aktietorget presenterar vd Anders Brinck bolagets tillväxtstrategi och bolagets noteringsplaner.

Marknaden för mediaproduktion bedöms av bolaget vara fragmenterad och till stor del består den av frilansare och enmanskreatörer. Den administrativa ådran saknas i branschen, vilket är vad Shortcut Media Group vill utnyttja. De bedömer att en större aktör kan nå stordriftsfördelar till följd av att inköp av teknik och tjänster blir mindre kostsamma hos en större aktör.

Bolaget har under nuvarande bolagsledning vuxit från en omsättning om ca 1 miljoner kronor 2011 till drygt 34 miljoner kronor 2015. Bolaget bedömer att marknaden kommer att växa med ungefär 20 procent per år och Shortcut Media har som målsättning att växa i takt med den. Tillväxten drivs framförallt av företags investeringar i sociala medier och flytten till nya digitala format.

Shortcut Media är aktuella med en notering på Aktietorget och genomför en nyemission om 8,25 miljoner kronor. Teckningsperioden pågår mellan den 16:e maj och 1:e juni och emissionen är helt garanterad. Första handelsdag planeras till den 20:e juni.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.