Shortcut Media Group: Omtagning 2023

2022 var ett motigt år för filmproduktionsbolaget Shortcut Media Group. En rad nyckelpersoner har lämnat och i början av 2023 försattes koncernens största bolag Bond Street i konkurs. Börsvärdet är nu under 10 Mkr.
Shortcut Media Group: Omtagning 2023 - Shortcut
Shortcut Media
Shortcut Media Group
Börskurs: 0,73 kr Antal aktier: 12,2 m
Börsvärde: 9 miljoner Nettoskuld: 5 miljoner
tf VD: Lennart Larsson Ordförande: Anders Uhnér

Shortcut Media Group (0,73 kr) är ett filmproduktionsbolag som bland annat producerar reklam- och företagsfilm, trailers och animerad film. Några exempel på kunder är Cmore/Tv4, Kanal5, Comhem, Paradox Interactive och Trafikverket.

Det har varit en del rotation på ledningspositioner i Shortcut senaste åren. Bolagets grundare Anders Brinck som tidigare var största ägare lämnade VD-posten hösten 2021. Peter Söderlind som varit operativ chef tog över stafettpinnen. Brinck utsågs till ordförande men lämnade både ordförandeklubban och styrelsen i juni 2022. Då tog i stället Lennart Larsson över som ny ordförande.

Under hösten 2022 lämnade Söderlind VD-posten på grund av sjukdom och ordförande Lennart Larsson tog över som tillförordnad VD. Larsson förvärvade samtliga av Brincks aktier under hösten 2022 och är nu största ägare med 29,9% av aktierna. Larsson är född 1949 och tidigare drivit bolag inom skogs- och träindustrin (ägare till Oppboga Bruk AB som han avyttrade häromåret).

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 74 44 46 49
 – Tillväxt +4,6% -40,8% +5,0% +5,0%
Rörelseresultat -2 1 2 2
 – Rörelsemarginal -3,0% 3,0% 4,0% 5,0%
Resultat efter skatt -7 1 1 2
Vinst per aktie -0,61 0,06 0,10 0,13
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -87% 18% 22% 24%
Avkastning på operativt kapital Neg. 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -2,5 3,7 3,0 2,2
P/E -1,2 12,2 7,3 5,6
EV/Ebit -6,5 10,9 7,8 5,9
EV/Sales 0,2 0,3 0,3 0,3
Kommentar: Marginal 2022-2025E avser Ebita. Kvarvarande verksamhet omsatte 40 Mkr år 2022 med en marginal kring 8% (exklusive koncernkostnader etc).

Shortcut Media Group (SMG) grundades ursprungligen 2011. Koncernen har idag kontor i Stockholm, Göteborg och Söderhamn med runt 40 anställda. Bolaget har byggts upp genom ett flertal förvärv. Historiskt sett har SMG betalt 4-5 gånger rörelsevinsten för de förvärvade bolagen. Under 2022 köptes inga nya bolag.

SKILLNAD K3-REDOVISNING OCH IFRS

Shortcut Media redovisar till skillnad mot de flesta andra börsbolag enligt K3-regelverket. Detta innebär att de måste skriva av goodwill under maximalt tio år till skillnad från övriga börsbolag som redovisar enligt IFRS. Bolag som redovisar enligt IFRS gör istället en årlig nedskrivningsprövning (impairment test) av goodwill.

Konsekvensen blir i Shortcut Medias fall relativt höga goodwill-avskrivningar som belastar rörelseresultatet. Bolaget framhäver själva Ebita-resultatet (rörelseresultatet före goodwill-avskrivningar) vilket således motsvarar Ebit om bolaget hade redovisat enligt IFRS.

2020 påverkades bolaget en hel del av pandemin och intäkterna föll 15%. 2021 var tillväxten desto bättre. Ifjol landade intäkterna på 74,4 Mkr motsvarande 11% tillväxt. 2022 var ett händelserikt år för koncernen på många vis.

Året började starkt med fin tillväxt (+89%) och marginal (5,6%) i Q1. Fokus under första kvartalet var att integrera och slå ihop dotterbolagen Oddway och Stark till ett gemensamt bolag (Stark). Tillväxten fortsatte under andra kvartalet (+14%) medan marginalen försvagades (-1,1%). Shortcut var under sommaren i diskussion kring förvärv av två bolag som tillsammans omsatte 25-30 Mkr.

Slopad prognos och operativa problem

I samband med halvårsrapporten i slutet av augusti upprepade Shortcut målsättningen om att nå en omsättning på cirka 120 Mkr och rörelsemarginal på 5-10% i årstakt från årsskiftet 2022/2023.

Månad Utveckling medieinvesteringar y/y
juli -8,3%
augusti -0,5%
september 4,5%
oktober 6,6%
november -19,8%
december -11,0%
januari -7,0%
februari -9,8%

Utvecklingen i tredje (-6%) och fjärde kvartalet (-35%) var svag med negativ tillväxt. Vid Q3-rapporten lyfte ledningen fram att Shortcut avbryter de förvärvsdialoger som bolaget tidigare haft. Fokus är i stället på organisk tillväxt. Prognosen drogs tillbaka.

Svag marknad

Verksamheterna i Göteborg och Söderhamn utvecklades starkt med god lönsamhet. Problemet var verksamheten i Stockholm (Bond Street Film) där svag marknad i kombination med “alltför stor kostnadskostym lett till operativa förluster”.

Medieinvesteringarna som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade under Q3 och sjönk med 20% respektive 11% i november och december. På helårsbasis ökade investeringarna med 3,6% jämfört med år 2021 och uppgick totalt sett till drygt 14,5 miljarder. Under januari och februari i år har investeringarna minskat.

Shortcut vidtog under hösten åtgärder för att anpassa kostnadsbasen i Bond Street. Strax innan nyår meddelade Shortcut att Bond Street tvingades upprätta en kontrollbalansräkning. Bolag är tvingade att upprätta en sådan när det finns misstanke om att hälften av det registrerade aktiekapitalet är förbrukat. “En gradvis försvagad efterfrågan i kombination med historiskt dålig kostnadskontroll har lett till de problem vi nu ser. Det är givetvis oerhört tråkigt att vi hamnat här, men jag är samtidigt glad att kunna konstatera att problemet är isolerat till ett dotterbolag och att våra andra verksamheter fortsätter att utvecklas mycket väl”, uppgav VD Lennart Larsson.

Bond Street i konkurs

I början av februari i år lämnade Bond Street Film in en konkursansökan. “Den finansiella situationen är så ansträngd att det inte är möjligt att rädda verksamheten utan ytterligare kapitalinjektion”, uppgav Shortcut. Fjärde kvartalet 2022 belastades negativt med 2,8 Mkr relaterat engångskostnader och nedskrivning på grund av Bond Streets konkurs.

År 2021 omsatte Bond Street drygt 35 Mkr med ett rörelseresultat (Ebit) på -5,3 Mkr. Vid bokslutet framhävde VD Lennart Larsson att “flertalet delar av Bond Streets Films tidigare affär kommer att utvecklare vidare inom ramen för befintlig koncern, där arbetet med att överföra viktiga kundavtal och nyckelkompetens pågår och förväntas vara slutfört under första kvartalet 2023”. Konkret verkar Shortcut ha köpt delar av konkursboet.

Att Shortcut tvingats sätta sitt tidigare omsättningsmässigt största bolag i konkurs är såklart besvärande. Perioden 2017-2019 var Bond Street nämligen ett av koncernens bäst presterande bolag med stabila marginaler.

Fokus på Stark och Magoo

I kontakt med Affärsvärlden uppger Lennart Larsson att de kvarvarande verksamheterna i form av Stark och Magoo omsatte runt 40 Mkr år 2022 med en marginal kring 8%.

Söderhamns-baserade bolaget Magoo förvärvades våren 2021. Bolaget är inriktade på 3D-animation, VFX (visuella effekter) samt animation. Magoo grundades år 2000 och har representationskontor i New York sedan 2017. Vid förvärvstillfället omsatte bolaget runt 13 Mkr med rörelseresultat kring 1,5 – 2,0 Mkr. Köpeskillingen var 5,3 Mkr motsvarande 3 gånger rörelsevinsten. Under 2022 landade omsättningen kring 15 Mkr med en resultat på 1,8 Mkr (12% marginal).

I september 2021 förvärvade Shortcut filmproduktionsbolaget Stark Film. Bolaget har gått samman med Shortcut Medias tidigare bolag Oddway Film. Stark har bolag som Volvo, SKF, Ericsson, Autoliv och Stena på kundlistan. När bolaget köptes väntades Stark omsätta cirka 14 – 16 Mkr med ett rörelseresultat om 1,4 – 2,0 Mkr (Ebita). Köpeskillingen var 6,5 Mkr. Shortcut betalade 3,8x rörelsevinsten. 2022 omsatte Stark 25 Mkr med resultat uppgående till 1,5 Mkr (6,0% marginal).

Att Shortcut Media numera fokusera på enbart två varumärken i form av Stark och Magoo är positivt. Färre varumärken borde nämligen både underlätta säljarbete och leda till kostnadsfördelar. Allt annat lika kostar det mer att underhålla fler varumärken.

Under januari meddelade Shortcut att Peter Söderlind definitivt lämnar Shortcut. Lennart Larsson kvarstår som tillförordnad VD tills att styrelsen utsett en efterträdare.

Prognoser och värdering

På helårsbasis 2023 skissar vi på 44 Mkr i omsättning. Det motsvarar 10% tillväxt relativt utvecklingen för Stark och Magoo under 2022. Samtidigt har Shortcut tagit över delar av konkursboet från Bond Street vilket borde kunna generera en del intäkter. Det finns inga supertydliga säsongseffekter annat än att tredje kvartalet normalt sett är svagast på grund av semesterperiod och därmed lägre beläggning.

Det underliggande marginalen för de kvarvarande verksamheterna uppges vara god. Men läget är osäkert. Vi skissar på 3% marginal under 2023 och 5,0% i slutet av prognoshorisonten. Tidigare har Shortcut som bäst tjänat runt 4,5% på koncernnivå (Ebita).

Konkurrenten Chimney, som numera heter Edisen, har omsatt runt 200 Mkr per år senaste åren och tjänat ungefär 11% i rörelsemarginal (Ebit) i snitt (2019-2021). År 2021 var omsättningen 236 Mkr med en Ebit-marginal på 4,8%.

Vi på Affärsvärlden anser att man kan se på Shortcut som ett slags konsultbolag inom filmproduktion. Använder vi en multipel på 7 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på 30% på sikt.

Skulle Shortcut få ordning och nå marginaler uppåt 10% med stabil omsättning så är uppsidan stor (optimistiskt scenario). Risken är skuldsättningen och att bolaget behöver stärka balansräkningen (pessimistiskt scenario), då är nedsidan betydande. Utspädningen kommer i ett sådant scenario troligen bli massiv.

Slutsats

Shortcut Media Group har en riktigt utmanade år bakom sig. Det har varit rotation på ledningspositioner och svag operativ utveckling för koncernens tidigare omsättningsmässigt största bolag Bond Street som nu är försatt i konkurs. Balansräkningen är också ansträngd.

De kvarvarande bolagen uppges gå bra och ha solida marginaler. 2023 kommer fokus vara på att konsolidera verksamheterna. Resultat och kassaflöde är viktigare än “tillväxt till varje pris”, uppger VD Lennart Larsson till Afv.

Med skrala finanser, ett börsvärde på under 10 Mkr och väldigt låg likviditeten i aktien är det troligen få placerare som har anledning att intressera sig för Shortcut. Det saknas heller inte orosmoln i form av osäkra konjunkturutsikter och en svag marknad. Optimisten kan drömma om en vändning till marginaler på 7-10% och då ser aktien bra ut. Bevisbördan ligger dock definitivt på Shortcut.

Vi ställer oss vid sidlinjen och lockas inte av aktien.

Tio största ägare i Shortcut Media Group Värde (Mkr) Andel
Lennart Larsson 2,2 30,0%
Marcus Andersson 0,5 7,0%
eBlitz Group 0,4 5,5%
Bond Street Film Holding AB 0,4 4,9%
Fredrik Larsson 0,3 3,9%
Avanza Pension 0,3 3,7%
Nordnet Pensionsförsäkring 0,2 3,3%
Henrik Sandin 0,2 2,6%
Oskar Tigerström 0,2 2,5%
Vilhelm Andersson 0,2 2,5%
En största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Anders Uhnér 0,1 1,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 31,1%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser