USWE Sports: Tillväxt i ryggen

USWE Sports säljer ryggsäckar och vätskesystem som används vid exempelvis cykling, skidåkning eller motorsport. Efter ett par tuffa år har tillväxten ökat igen.
USWE Sports: Tillväxt i ryggen - USWE Rydell
USWE Sports
Börskurs: 9,85 kr Antal aktier: 7,1 m
Börsvärde: 70 Mkr Nettoskuld: 10 Mkr
VD: Jacob Westerberg Ordförande: Mats Jacobson

USWE Sports (9,85 kr) utvecklar och säljer ryggsäckar och vätskesystem för den internationella sport- och outdoor-marknaden inom premiumsegmentet.

Eklund största ägare

USWE grundades 2007 och har idag 24 anställda och huvudkontor i Malmö. Största ägare med knappt 29% av aktierna är Familjen Eklund som byggt upp en miljardförmögenhet genom munhygienbolaget TePe.

Ryggsäckarna är utrustade med ett unikt och patenterat bärsystem kallat ”No Dancing Monkey”. Systemet har fyra fästpunkter, stretchmaterial och ett knäppe på bröstet som gör att ryggsäckarna hamnar nära kroppen utan att förflytta sig vid aktivitet (undertecknad sprang Göteborgsvarvet häromveckan med en USWE-ryggsäck och kan intyga att ryggsäcken sitter bra).

Fokus är på cykel, motorsport samt outdoor (löpning, vandring, skidåkning). Produktportföljen består också av midjebälten, cykelkläder samt packväskor för offroad motorcyklar.

Jacob Westerberg har varit VD sedan oktober 2017 och äger 2,7% av aktierna i USWE via ägarbolaget Flat Mountain. Westerberg bor sedan något år tillbaka i USA, som är USWE:s viktigaste marknad med runt två tredjedelar av intäkterna.

Affärsvärldens huvudscenario 24/25 25/26E 26/27E 27/28E
Omsättning 124 139 156 174
 – Tillväxt 9,0% 12,0% 12,0% 12,0%
Rörelseresultat -2 3 6 10
 – Rörelsemarginal -2,0% 2,0% 4,0% 6,0%
Resultat efter skatt -14 1 4 8
Vinst per aktie -2,01 0,20 0,59 1,05
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -23% 2% 6% 10%
Kapitalbindning 36% 31% 29% 29%
Nettoskuld/Ebit -4,1x 2,6x 0,7x 0,3x
P/E -4,9x 49,3x 16,7x 9,4x
EV/Ebit -33,1x 28,9x 12,9x 7,7x
EV/Sales 0,6x 0,6x 0,5x 0,5x

Två förvärv

  • I juli 2021 köptes bolaget Void Cycling som säljer cykelkläder inom premiumsegmentet.
  • Sommaren 2022 förvärvades amerikanska Giant Loop och Armadillo som säljer mjuka packväskor och ryggsäckar för off-road målgruppen (fokus är på motorcyklar).

USWE noterades på First North sommaren 2021 (teckningskurs 39,50 kr). Tillväxten var stark under pandemin då intresset för friluftsaktiviteter och i synnerhet cykling sköt i höjden.

Räkenskapsår Tillväxt Varav organisk tillväxt
April 24 – mars 25 9% 9%
April 23 – mars 24 20% 4%
April 22 – mars 23 14% -33%
April 21 – mars 22 88% -42%
April 20 – mars 21 55% 55%

Under 2020/2021 var den organiska tillväxten hela 55% men bromsade in kraftigt därefter på grund av lageruppbyggnad hos distributörerna. Räkenskapsåret löper från april till mars. De senaste två åren har den organiska tillväxten återigen varit positiv. År 2026/27 är målet att omsätta 200 Mkr.

Produkterna säljs under tre varumärken. USWE, Giant Loop och VOID Cycling.

USWE Q4 24/25 Q4 23/24
Omsättning 36,9 Mkr 29,4 Mkr
Tillväxt Y/Y 25,7% 42,8%
Organisk tillväxt 26,0% 49,0%
Bruttomarginal 53,6% 53,3%
Rörelsekostnader 17,0 Mkr 14,9 Mkr
Tillväxt Y/Y 14,2% -10,0%
Ebitda 2,7 Mkr 0,7 Mkr
Ebitda-marginal 7,4% 2,5%
Operationell Ebit 1,8 Mkr -0,1 Mkr
Operationell Ebit-marginal 4,8% -0,5%
Vinst per aktie -1,01 kr 0,06 kr

I onsdags (28 maj) presenterade USWE räkenskaperna för fjärde kvartalet (januari till mars 2025) i det brutna räkenskapsåret 2024/25. Aktien steg 18% på beskedet.

Tillväxten i Q4 var starka 26% och var i sin helhet organiskt. Bruttomarginalen ökade något mot fjolåret och landade på 53,6%.

Sedan en tid tillbaka lyfter USWE själva fram operationell Ebit (motsvarar rörelsevinsten exklusive immateriella förvärvsavskrivningar = Ebita) och marginalen i kvartalet var 4,8% (-0,5). Bolagets målsättning är en operationell Ebit-marginal på mer än 8%.

Under hela räkenskapsåret 2024/25 steg omsättningen 9% (i sin helhet organiskt). Bruttomarginalen var 55,5% (58,4). Operationell Ebit-marginal var oförändrad på -1,9%.

God tillväxt trots utmanande marknad

VD Jacob Westerberg lyfter fram att efterfrågan på produkterna successivt ökar och att utvecklingen i kvartalet är ett styrkebesked trots en utmanande marknad. USA är som sagt bolagets viktigaste marknad. Än så länge har effekterna från handelstullarna varit marginella.

Ledningen har lagt mycket tid på att analysera tullsituationen i USA, som skapat osäkerhet. USWE höjde priserna med 10% den 1 maj för att minska effekterna från tullarna. Än så länge har bolaget inte sett någon negativ påverkan på försäljningsvolymerna.

Produktion i Asien, Litauen och Sverige

Sortimentet består av USWE:s premiumryggsäckar, vätskeryggsäckar, midjebälten, cykelkläder samt packväskor för offroad motorcyklar.

Bolagets produktion av ryggsäckar och motorcykelväskor sker i Asien hos utvalda producenter främst i Vietnam och Kina. Produktionen av Bolagets cykel-, motorcykel- samt löparkläder sker i flera länder, bland annat Kina, Litauen och Sverige.

Försäljningen i Europa utvecklas bra och bolagets tyska distributör ökade försäljningen med över 40% under januari till mars. Tillväxten har dessutom ökat under inledningen på innevarande kvartal.

Under det gångna kvartalet har USWE startat upp distribution i Frankrike samt lagt till en distributör i Storbritannien. En ny försäljningschef för Europa har anställts.

Bolagets direktförsäljning till kund, kallat D2C på branschspråk, står för runt 40% av intäkterna. Resterande 60% utgörs av distributörsförsäljning samt försäljning till återförsäljare. Exempelvis StadiumTeam SportiaXXL samt Outnorth. Försäljningsmixen avseende säljkanal eller geografi redovisas inte på kvartals- eller på årsbasis i rapporterna. Det är ett minus och det finns med andra ord potential till bättre transparens. De tio största kunderna står tillsammans för runt 30% av omsättningen.

I grafiken nedan visas den organiska tillväxten för ett antal bolag som också är exponerade mot friluftstrenden. Under 2022 och 2023 drabbades börskollegorna Thule och Mips av höga lagernivåer hos återförsäljare av cykelrelaterade produkter och försäljningen minskade. Se grafiken nedan.

En branschundersökning som genomförs varje år visar att USWE har stark ställning bland planerade inköp av ryggsäckar med vätskesystem. Marknadsledaren är amerikanska CamelBak. Bolaget har ägs av Vista Outdoor, som är ett stort globalt bolag. Under 2024 hösten blev Vista Outdoor uppköpta av ett riskkapitalbolag och verksamheten delades upp i två bolag. CamelBak ägs av det nybildade bolaget Revelyst.

År 2020 hade USWE en teoretisk marknadsandel avseende planerade inköp (alltså inte faktiska inköp) på runt 7%. Numera är andelen kring 18%, vilket endast är cirka fyra procentenheter bakom marknadsledaren CamelBak.

Prognoser och värdering

För innevarande räkenskapsår 2025/26 som började i april räknar vi med 12% tillväxt. Starten på kvartalet verkar varit god. Samtidigt är osäkerheten rätt stor då bolagets klart största marknad är USA. Kommande år penslar vi också in 12% årlig tillväxt.

Marginalmässigt skissar vi på 2% innevarande år och 6% i slutet av prognoshorisonten. Bolagets målsättning är som sagt 8% (operationell Ebit).

Använder vi en multipel på 9x rörelsevinsten (EV/operationell Ebit) är uppsidan cirka 30%. Kan USWE närma sig bolagets finansiella mål är uppsidan betydande (se optimistiskt scenario).

RevolutionRace som säljer friluftskläder, exempelvis byxor för vandring, värderas till 11x rörelsevinsten jämförelsevis. Thule värderas till knappt 16x jämförelsevis.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
USWE Sports -7% 16,7x 12,9x 0,5x 4,0% 12,0%
Thule -18% 19,4x 15,7x 2,9x 18,4% 5,5%
Fenix Outdoor -19% 23,2x 17,6x 1,1x 6,0% 5,0%
RevolutionRace -12% 14,1x 11,0x 2,3x 20,8% 10,7%
Boozt -37% 15,7x 13,0x 0,7x 5,5% 6,0%
Genomsnitt -19% 16,5x 13,1x 1,6x 12,2% 8,6%
Källa: Affärsvärlden / Factset

Efter ett par tuffa år med höga lagernivåer hos återförsäljarna så har tillväxten börjat ta fart igen. Avslutningen på räkenskapsåret (inledningen på 2025) var riktigt stark tillväxtmässigt. Kostnaderna var under kontroll och marginalerna har börjat skala lite grann.

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 2 Mkr. Familjen Eklund står för merparten av köpen och har inhandlat aktier för 1,5 Mkr (kurs 9,50-10 kr). Inga försäljningar finns registrerade.

Kortsiktigt finns orosmoln med handelstullar och att USA är bolagets klart största marknad. Långsiktigt har bolaget trenden i ryggen med ökat fokus på friluftsaktiviteter. Produkterna verkar uppskattade. Marknadsundersökningar visar att USWE har ett starkt varumärke och börjar närma sig den stora konkurrenten CamelBak avseende varumärkeskännedom.

Efter emissionen förra våren är balansräkningen i hyfsat skick med en nettoskuld på 10 Mkr. Investerare som gillar mikrobolag bör definitivt hålla koll på USWE kommande kvartal. Här och nu blir rådet neutral.

Tio största ägare i USWE Värde (Mkr) Andel
Familjen Eklund 20,3 28,8%
Hexiron AB 10,4 14,8%
Tibia Konsult AB 9,6 13,7%
Avanza Pension 4,1 5,8%
Ålasaxan AB 2,9 4,1%
Per-Ola Ovin 2,7 3,8%
Försäkringsaktiebolaget Skandia 2,2 3,2%
Flat Mountain AB 1,9 2,7%
Jesper Langebro 1,7 2,4%
Jörgen Gustafsson 1,5 2,2%
Sex största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Carl-Fredrik Streiby 0,6 0,9%
Mats Jacobsson med bolag 0,3 0,4%
Patrik Frisk 0,3 0,4%
Jenny Graflind 0,2 0,2%
Martin Kössler 0,1 0,1%
Jacob Westerberg 0,1 0,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  36,1%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Stockholms Universitet