Analys Unlimited Travel Group, UTG
UTG: Dags för en ny kursresa?
Unlimited Travel Group, UTG (22,50 kr) äger, utvecklar och förvärvar event- och resebolag. Bolaget fokuserar både på privat- och företagsresor. Koncernen grundades 2001 och noterades på börsen 2006. I dagsläget har UTG cirka 120 anställda. Börsvärdet är drygt 100 Mkr.
UTG Unlimited Travel Group | ||||
Börskurs: | 22,50 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 4,7 | |||
Börsvärde: | 105 Mkr | |||
Nettokassa: | 21 Mkr | |||
VD | Johan Kvist | |||
Styrelseordförande | Anders Ehrling | |||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2018 | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 667 | 675 | 689 | 702 |
– Tillväxt | 42,1% | 1,2% | 2,0% | 2,0% |
Rörelseresultat (Ebita) | 12 | 11 | 13 | 14 |
– Rörelsemarginal | 1,7% | 1,7% | 1,9% | 2,0% |
Resultat efter skatt | 5 | 8 | 9 | 11 |
Vinst per aktie | 1,05 | 1,75 | 2,03 | 2,28 |
Utdelning per aktie | 0,53 | 0,50 | 0,60 | 0,70 |
Direktavkastning | 2,4% | 2,2% | 2,7% | 3,1% |
Avkastning på eget kapital | 12% | 19% | 19% | 18% |
Operativt kapital/omsättning | -5% | -5% | -6% | -6% |
Nettoskuld/EBIT | -1,8 | -2,8 | -3,2 | -3,7 |
P/E | 21,3 | 12,9 | 11,1 | 9,9 |
EV/EBIT | 7,2 | 7,3 | 6,6 | 6,0 |
EV/Sales | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
UTG består av tolv resebolag inom olika nischer. Det gemensamma ledordet för bolagen är hög kvalitet och personlig service. De enskilda bolagen har en egen specialisering och positionering. Exempelvis golf-, tränings- och skidresor samt affärs- och kongressresor.
Varje resebolag drivs självständigt med fokus på entreprenörsanda. Bolagen behåller därmed varumärke, organisation och kunder efter inträdet i koncernen.
Moderbolaget UTG stöttar dotterbolagen med affärsutveckling, administration etc för att utvinna synergieffekter som exempelvis korsförsäljning. För att bibehålla incitament i dotterbolagen så äger UTG inte alla bolag till 100 procent. Se sammanställning nedan.
Bolag | Ägarandel | Verksamhet | Hemsida |
Unlimited Travel Group | 100% | Moderbolag | utg.se |
Birdie Golf Tours | 100% | Skräddarsydda golfresor | birdie.se |
Creative Meetings | 70% | Event och konferensresor | creativemeetings.se |
Goactive | 100% | Träningsresor | goactivetravel.se |
JB Travel | 100% | Affärs- kongress- och konferensresor | jbtravel.se |
PolarQuest | 100% | Expeditionskryssningar | polarquest.se |
Ski Unlimited | 100% | Skidresor, segling, vandring | skiunlimited.se |
Specialresor | 100% | Gruppresor för företag | special-resor.se |
Travel Beyond | 78% | Exklusiva researrangemang | travelbeyond.se |
Unlimited Travel Production | 100% | Gruppresor för företag med fokus på mat, konst & kultur. | unlimitedtravelproduction.se |
Världens resor | 75% | 1-3 veckor resor rundresor med guide | varldensresor.se |
Västindien Specialisten | 100% | Privat och gruppresor till Karibien, Mexico och Kuba | vastindienspecialisten.se |
WI-resor | 87% | Gruppresor med fokus på vandring och cykel med guider | wiresor.se |
Den svenska researrangörsmarknaden präglas av två inriktningar. Chartermarknaden domineras av ett fåtal stora aktörer såsom Ving, TUI (tidigare Fritidsresor) och Apollo. Konkurrensen på denna marknad är hård och produkterna och researrangemanget är i mångt och mycket likartat. Bolagen erbjuder i hög grad resor till samma destinationer och en av de få differentieringsfaktorerna är priset.
Det andra marknadssegmentet är specialresor som UTG och dess dotterbolag fokuserar på. Marknadsdynamiken skiljer sig på många sätt från chartermarknaden. För cirka 20 år sedan var det vanligt att man gick till en resebyrå för att boka en charterresa. I dagsläget sker de allra flesta bokningar online. TUI som är Nordens största reseaktör uppger att 75 procent av alla bokningar sker online.
Inom specialresor är resorna komplexitet och specialiseringsnivå generellt sett betydligt högre. Målgruppen utgörs främst av en resvan grupp med god disponibel inkomst som efterfrågar hög servicenivå.
Några generella faktorer som driver marknadstillväxten är stora pensionsavgångar med god inkomst och att det blivit billigare att flyga. Även en mer globaliserad värld med människor som intresserar sig för andra kulturer driver tillväxten.
UTG:s verksamhet baseras på tre olika affärsmodeller. Skräddarsytt (B2C), Färdiga program (B2C) samt B2B. I faktarutan nedan finns mer information kring respektive modell för den intresserade.
Mer om affärsmodellen
Skräddarsytt B2C – UTG anpassar resorna efter de enskilda resenärerna eller privata gruppernas specifika behov och intresse. Det kan handla om allt från resa, boende till specifika arrangerande upplevelser.
Färdiga program B2C – För den privata marknaden utvecklar UTG gruppresor med färdiga program som kunder kan boka in sig på. Resornas inriktning varierar beroende på bolag. Det kan handla om träningsresor eller mer exklusiva resor.
B2B – UTG erbjuder även skräddarsydda events och konferensresor där såväl resmål som innehåll anpassas efter kundens specifika behov och syfte. Dessutom erbjuder UTG möjlighet till bokning av affärsresor till företag som är i behov av hög personlig service.
2018 var ett år som präglades av hög försäljningstillväxt för UTG. Omsättningen ökade med hela 42 procent jämfört med föregående år. Tillväxten drevs delvis av förvärvet av Creative Meetings. Detta bolag omsatte 124 Mkr på helårsbasis under 2017 och har en lång lönsamhetshistorik.
Exklusive förvärvet av Creative Meetings och en större bokning av engångskaraktär uppger UTG att försäljningen ökade med 8,4 procent jämfört med 2017.
Resultatmässigt startade 2018 bra med en god resultatförbättring. Fjärde kvartalet var däremot svagt och på helårsbasis 2018 var rörelseresultatet 11,7 Mkr (11,4). Marginalen under 2018 minskade därmed till 1,7 procent (2,4). Förvärvade Creative Meeting bidrog med positivt med 4,9 Mkr under året. Under 2017 påverkade, det numera avyttrade, intresseföretaget Eventyr, Ebita positivt med 2,5 Mkr.
Resultatförsämringen under Q4 berodde på ett antal negativa effekter, bland annat i form av valutakursförändringar. Bruttomarginal minskade till 19,1 procent (22,2). UTG uppger även att de tagit en del kostnader för att stärkta bolagets framtida konkurrenskraft som därmed påverkat resultatet negativt kortsiktigt.
I princip alla UTG:s intäkter faktureras i svenska kronor medan stor del av kostnadsmassan uppstår i utländsk valuta. UTG är således i hög grad beroende av den svenska kronans utveckling. Bolaget genomför vissa åtgärder för att minska valutapåverkan som exempelvis valutaterminer.
Under rekordåret 2016 toppade rörelsemarginalen på hela 4,9 procent. Då påverkades marginalen av gynnsamma valutakurseffekter och en större bokning. Historiskt sett har marginalen varit kring 2 procent.
Verksamheten påverkas en del av säsongsvariationer. Det andra halvåret är vanligtvis det säsongsmässigt starkaste avseende omsättning och rörelsemarginaler.
VD Johan Kvist som varit på UTG sedan 2016 äger ingen större mängd aktier (0,2 Mkr). Största ägare i UTG är Peter Elam Håkansson som äger cirka 18 procent av bolaget. Håkansson är för övrigt även största ägare i fastighetsbolaget Eastnine. I mars 2019 meddelade UTG att bolagets CFO Johan von Sydow kommer lämna bolaget i juni 2019. Rekrytering av ersättare pågår.
Utsikter
I samband med bokslutskommunikén för 2018 uppgav UTG att bokningsläget (värdet av bokade resor och företagsevent) den 31 januari 2019 uppgick till 369 Mkr. Det var 22,5 Mkr högre än motsvarande period 2018. Vi räknar konservativt med att försäljningen ökar drygt 1 procent i år. Vi tror rörelsemarginalen kan öka till 2 procent i slutet på vår prognoshorisont, vilket är i nivå med det historiska snittet.
UTG:s verksamhet är i grund och botten ganska konjunkturberoende. Det motiverar ingen hög multipel. I vårt huvudscenario har vi räknat med en multipel om 7 gånger rörelseresultatet. Trots det är uppsidan cirka 50 procent.
Börsplus slutsats
Det är ett litet klurigt läge i UTG. Värderingen ser inte särskilt hög ut trots ganska modesta antaganden. Å andra sidan är vi erkänt osäkra på estimaten bland annat eftersom UTG är ett bolag som i hög grad påverkas av valutakursförändringarna. Även likviditet i aktien är klen.
Kan man leva med dessa faktum så kan aktien absolut vara intressant för den riskvillige. Vi vill dock syna ett par rapporter till innan vi eventuellt trycker på köpknappen. Rådet blir således neutralt.
UTG tio största ägare | Andel |
Peter Elam Håkansson | 17,70% |
Jonas Jonsson | 13,15% |
Michaël Berglund | 12,64% |
Staffan Lund | 10,70% |
Avanza Pension | 8,85% |
Swedbank Försäkring | 2,96% |
Peter Winitsky Holding AB | 2,95% |
Martin Gorne | 2,57% |
Håkan Jakobsson | 2,22% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 1,90% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.