Analys Nordic Camping
Varning för vinstras när Nordic Camping tappar asylaffärer
Den svenska campingbranchen rymmer cirka 900 anläggningar. Att den är väldigt fragmenterad inser man av att Nordic Camping, noterat på Aktietorget, är en av de klart största aktörerna med 15 anläggningar.
Vi uppfattar Nordic Camping som ett i grunden seriöst och välskött bolag med en intressant strategi som består i att förädla och förbättra campingverksamheten och via förvärv bygga ut sitt kedjekoncept med hög standard och tillgänglighet.
Nordic Camping gör säkert ett bra jobb med detta men våra beräkningar tyder på att den stora skjutsen i de senaste årens lönsamhet består i att man under perioden september-maj kunnat hyra ut anläggningar till Migrationsverket för användande som tillfälliga asylboenden.
Åren 2007 till 2012 hade Nordic Camping en vacklande lönsamhet på i snitt 7 procents rörelsemarginal. Därefter blev Migrationsverket en viktig kund och marginalen har sedan dess varit i snitt 20 procent.
Finns det ett samband? Ja, allt talar för det. Asylintäkterna rinner in under lågsäsongsmånader då campingen annars skulle gå med rejäl förlust. Våra beräkningar baserade på hur Q1 har sett ut åren 2012–2016 tyder på att asylaffären har en lönsamhet på åtminstone 50 procent jämfört med alternativet att anläggningen ligger i malpåse på vintern.
Att ha campingplatser som asylboenden är dock ingen särskilt bra lösning för vare sig Migrationsverket eller de asylsökande. Campingplatser ligger ofta avsides och det är negativt och ryckigt att behöva montera ner och upp asylverksamheten varje vår och höst för att bereda plats åt sommarturisterna.
Och rent allmänt har Migrationsverket insett att de tidigare upphandlingsprinciperna medfört en onödigt stor miljardrullning. Allt detta vill Migrationsverket rätta till med sin pågående ”ramavtalsupphandling 3” som är tänkt att ersätta alla tidigare ramavtal samt direktupphandlingar.
Enligt uppgift till SvD Börsplus är ramavtalsupphandling 3 formulerad på ett sätt som kraftigt kommer begränsa möjligheten att kombinera camping och asylboende. Formuleringar i upphandlingsunderlaget som SvD Börsplus tagit del av tyder på att de som får ramavtal för 6 månaders uthyrning kommer hamna ”längst bak i kön” när Migrationsverket prioriterar. Det känns ju onekligen logiskt med tanke på de uppenbara nackdelarna med säsongsboende.
Kanske än värre för Nordic Camping är att asylboende på kort tid gått från bristvara till överskott. På toppen i vintras hade Migrationsverket uppskattningsvis 70 000 boende i tillfälliga asylboenden (så kallade ABT-platser). Nu faller volymerna snabbt i takt med att flyktingströmmen mattats och Migrationsverket blivit snabbare på att handlägga. Troligen kommer behovet av ABT-platser senare i höst vara nere på 35 000 stycken.
Miljardrullningen har dock fyllt ett syfte i så måtto att det nu vimlar av hugade asylentreprenörer som skakat fram enorma mängder boendeplatser över hela landet. Hittills finns det anbudsgivare på cirka 110 000 boendeplatser i ramavtalsupphandling 3.
Så som SvD Börsplus förstår saken kommer 80 000 av dessa att få ramavtal. Men det kanske alltså bara blir 35 000 (eller färre?) som faktiskt kommer avropas och användas som asylboende. Och det blir till lägre priser än förr och säsongsboenden verkar vara allmänt nedprioriterade.
Denna långa utläggning landar i att asylboomen verkar vara över för Nordic Campings del. Vi räknar med att asylintäkterna sjunker från 15 Mkr första halvåret i år till en bråkdel framöver. Lönsamhetstappet kan bli dramatiskt.
Vi tror visserligen att Nordic Camping underliggande har förbättrat turistverksamheten och har lite mer skala i affären än förr. Det gör att marginalerna även utan asylboendepengar kan bli högre än tidigare. Vi räknar (generöst?) med 15 procents marginal från 2017 och framåt. Men det blir ändå ett rejält avbräck från nuläget.
Nordic Campings aktie har gått som raket på börsen. På sistone sannolikt påeldat av den fina svenska sommaren. Halvårsrapporten kommer säkert bli bra men redan i Q3 och Q4 finns det risk för en riktig kalldusch om det står klart att asylboomen är över för campingbranschen. Vi gillar bolaget men här tror vi marknaden har missat en viktig faktor helt och vi sätter därför sälj på Nordic Camping.
Nordic Camping och Migrationsverket
Sedan 2012 har Nordic Camping avtal med Migrationsverket där i dagsläget 9 av 15 av bolagets anläggningar under lågsäsong har använts som korttidsboende för asylsökande. Affären innebär att Nordic Camping upplåter främst stugor till Migrationsverket och får därefter betalt per upplåten plats och dygn. Detta är en dröm för ett bolag som Nordic Camping som normalt tjänar in hela årets vinst under tredje kvartalet. Avtalet innebär att stugor som annars skulle stå tomma nu får ett användningsområde och Nordic Camping får lite extraintäkter på köpet.
Hos Migrationsverket har en ny ramavtalsupphandling pågått under sommaren. Nytt är bland annat att maxpriserna ska sänkas och att avropsavtal på 6, 12 eller 36 månader erbjuds.
Aktörer som Nordic Camping kan omöjligen lämna anbud på 12 eller 36 månader eftersom detta skulle göra det omöjligt att bedriva campingverksamhet under högsäsong. Avropsavtal om 6 månader är då det enda möjliga alternativet för leverantörer av säsongsboenden. Dessa avtal förlängs sedan automatiskt om inte uppsägning sker. När campingsäsongen drar igång har Nordic Camping alltså inget annat val än att säga upp avtalet. Men då finns ingen garanti för att nytt avrop kommer att ske.
Aktörer som kan lämna anbud på längre avropsavtalstider kommer ha lägre affärsrisker och mindre planeringssvårigheter i sin verksamhet, och kan troligen lämna billigare anbud. Dessutom premieras de längre avtalen på 36 månader ytterligare i upphandlingen om anläggningen ligger nära något av Migrationsverkets kontor. I upphandlingen premieras också anläggningar som ligger i tätorter med vårdcentral och krav ställs på att leverantören ska kunna anordna meningsfulla aktiviteter på boendet.
Antalet asylboendeplatser som ska upphandlas på ramavtal är rekordstort. I nuläget är stocken av asylsökande stor och många boenden behövs och Migrationsverket vill ha flexibilitet om flyktingströmmarna ökar igen.
Hittills i år har dock antalet asylsökande minskat kraftigt på grund av ökad kontroll och åtstramning. Bland annat har flera länder längs Balkanhalvön stängt sina gränser, och Sverige införde ID-kontroller i början av 2016. Även om Migrationsverkets upphandling är rekordstor ska man därför komma ihåg att antalet avropade boendeplatser kan bli färre än så. Än viktigare är att de nya avropsavtalstiderna gör det tydligt att Migrationsverket premierar mer långsiktiga boenden än campingplatser för att minska kostnaderna och minska antalet förflyttningar men olika asylboenden.
I nuläget är upphandlingen överklagad och vad resultatet av detta blir är oklart. Bolagets vd Tom Sibirzeff lyfter själv fram att direktupphandlingar skulle kunna vara ett möjligt spår, där Migrationsverket istället vänder sig direkt till enskilda företag inom en viss region för att handla upp boendeplatser.
Läs fördjupad analys
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 93 | 110 | 110 | 121 |
– Tillväxt | 16,5% | 18,0% | 0,0% | 10,0% |
Rörelseresultat | 18 | 23 | 17 | 18 |
– Rörelsemarginal | 19,3% | 21,0% | 15,0% | 15,0% |
Resultat efter skatt | 14 | 17 | 12 | 13 |
Vinst per aktie | 1,43 | 1,70 | 1,20 | 1,40 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,60 | 0,70 |
P/E | 18,0 | 15,2 | 21,5 | 18,4 |
EV/EBIT | 14,8 | 11,5 | 16,1 | 14,6 |
EV/Sales | 2,9 | 2,4 | 2,4 | 2,2 |
Nordic Campings affärsmodell
Nordic Camping äger och driver campingplatser och stugbyar, idag totalt 15 anläggningar. De huvudsakliga intäkterna kommer från övernattning i stugor och på campingplatser i husvagn, husbil eller tält. En tiondel av omsättningen kommer från annan kringförsäljning och aktiviteter som minigolf eller båtuthyrning, kioskförsäljning, konferensintäkter, med mera.
Nordic Camping har både byggnader och mark på balansräkningen vilket gör verksamheten något kapitalintensiv. Av den totala balansräkningen på cirka 170 Mkr utgörs drygt 110 Mkr av byggnader och mark. Bolaget omsätter på årsbasis knappt 100 Mkr med en rörelsemarginal på cirka 20 procent. Man kan tydligt se att bolaget har höjt lönsamheten ett flertal snäpp sedan avtalen med Migrationsverket tog fart under 2013.
Nordic Campings marknad
Nordic Camping har idag endast verksamhet i Sverige. Totalt finns här runt 900 anläggningar som levererar drygt 15 miljoner gästnätter per år. Under de senaste åren har marknaden haft en underliggande tillväxt på 3-4 procent per år.
Den svenska campingmarknaden är okonsoliderad och antalet aktörer som äger flertal campingplatser är få. Bland de större aktörerna kan exempelvis First Camp med 17 anläggningar nämnas. Branschen är inte särskilt konjunkturkänslig men påverkas av valuta. Många av de som campar i Sverige kommer från andra länder, vilket gör att bolaget gynnas av den nuvarande svaga kronan.
Nordic Campings strategi och mål
Nordic Camping beskriver sina mål på följande sätt:
”Nordic Camping & Resorts målsättning är att fortsätta växa under lönsamhet och förstärka sin position som marknadsledande inom camping- och stugboende. Koncernens expansion skall i huvudsak genomföras genom förvärv eller arrende av medelstora eller större anläggningar med utvecklingspotential. Målet på befintliga anläggningar är att den operativa tillväxten skall uppgå till 7-10 % årligen. Förvärv skall ske av 1-3 anläggningar per år. Nordic Camping & Resort utvärderar kontinuerligt befintliga anläggningar, för att säkerställa att de uppfyller de krav på lönsamhet som bolaget ställer på respektive anläggning.”
Sedan 2007 har Nordic Camping växt med i genomsnitt över 20 procent per år. En väsentlig del av denna tillväxt har förvärvats. Ofta köps anläggningarna av någon mindre entreprenör eller kanske en familj som driver en campingplats. Konkurrensen om att förvärva den här typen av verksamhet är troligtvis inte stenhård och det är rimligt att anta att Nordic Camping kan köpa anläggningarna till ganska bra priser. Förvärvade såväl som befintliga anläggningar expanderas genom utbyggnationer som ytterligare ökar boendekapaciteten.
Ägare Nordic Camping | Kapital | |
Traction | 25,20% | |
Tom Sibirzeff | 19,40% | |
Kjell Jakobsson | 8,10% | |
Avanza Pension | 6,60% | |
Thord Wilkne | 3,70% | |
Källa: Holdings.se |
Nordic Campings aktie
Tom Sibirzeff är en av bolagets grundare och är kvar i bolaget som vd. Till aktiekursen 25,60 kronor är börsvärdet drygt 240 Mkr. Under 2008-2013 värderades aktien ofta runt 1,2-1,6 gånger omsättningen (EV/Sales), men bolagets förhöjda lönsamhetsnivå har drivit upp dagens värdering till EV/Sales på 2,7. Handeln i aktien kan periodvis vara tunn.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.