Ahlstrom-Munksjö
Ahlstrom-Munksjö förbättrar marginalerna
”Vi nådde framgång med vår kommersiella strategi som fokuserar på produktdifferentiering, service och kvalitet. Vår bruttomarginal för produkter fortsatte att förbättras och nådde en rekordnivå”, kommenterar vd Hans Solström i rapporten.
På plussidan lyfter vd:n också fram att de fasta kostnaderna sänkts, vilket motverkar negativ effekter av fortsatt låga leveransvolymer. Marknadsläget beskriver han som alltjämt ”osäkert” med fluktuerande efterfrågan.
”Bruttomarginalen för produkter fortsatte att stiga under första halvåret 2019 och de förväntade synergifördelarna och kostnadsbesparingsåtgärderna förväntas ha en positiv effekt på resultatet för helåret”, skriver bolaget och upprepar därmed budskapet från det första kvartalets rapport.
Ahlstrom-Munksjö redovisar ett justerat ebitda-resultat på 83,8 miljoner euro (67,1) för det andra kvartalet 2019. Försäljningen uppgick till 745 miljoner euro (588) och den justerade ebitda-marginalen blev därmed 11,2 procent (11,4).
Väntat var ett ebitda-resultat på 84,4 miljoner euro och en försäljning på 778 miljoner euro, enligt Bloombergs snittestimat.
Nettoresultatet blev 14,8 miljoner euro (588), motsvarande 0:13 euro per aktie (0:22).
Ahlstrom-Munksjö handlades cirka 15 minuter efter rapporten till omkring 14:50 euro på Helsingforsbörsen, en nedgång med cirka 2 procent för dagen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.