”Alla segment inom e-handeln kommer att öka”
Amazonaktien har fallit som en sten de senaste månaderna, hur ska ni återvinna aktiemarknadens förtroende? ”Aktien är och har alltid varit volatil, och jag har alltid varnat småsparare för den just därför. Det går inte att säga hur stor del av fallet som har med den allmänna korrigeringen av IT-aktiernas kurser att göra och hur stor del som beror på bolaget. Vi kan bestämma hur mycket värt bolaget kommer att vara om tio år men ingen kontroll alls över vilken kurs aktien handlas till imorgon. Varje minut vi lägger på att fundera över kursen är en bortslösad minut.”
Marknaden tvivlar på er nya strategi och hävdar att de nya verksamheterna varken genererar trafik eller intäkter. ”Det är helt fel. Fakta talar för sig själva; i september seglade affärsområdet elektronik upp som den näst största verksamheten i Amazon.com, och passerade därmed musiken. Vi får ofta höra att vi borde fokusera på en enda sak, men det är det vi gör. Vi är fokuserade som en laserstråle på e-handel. Det finns ingen som vet så mycket om det som vi eftersom vi har hållit på så länge, men den kompetensen låter sig appliceras även på andra produkter. Kan man sälja något kan man sälja allt.”
Vilka stora trender kommer vi att se i e-handeln de närmaste tre åren? ”B2B, B2C, e-lån, e-handel, e-auktioner – alla segment inom e-handeln kommer att öka. Men den stora förändringen handlar om infrastrukturen; bredband, ökad internetpenetration i Europa och USA och det faktum att många hushåll som redan har en dator köper en TILL kommer att få enorma effekter på e-handelsvolymerna. Jag köpte själv nyligen dator nummer 2 och ställde den i köket och jag köper dubbelt så mycket nu som förut.” Hur anpassar ni er till nya shoppingkanaler som digital-TV och WAP? ”Mobilen är än så länge rätt klumpig att handla från men jag är övertygad om att mobil handel är väldigt stort om fem-tio år. Inom det området är vi mest intresserade av hur de röststyrda teknikerna kommer att förändra konsumenternas beteende, de är väldigt väl lämpade för just handel. Digital-TV är inte alls en lika stor grej, i mitt tycke är den väldigt lik datorn; input- och outputfunktionerna kommer troligtvis att vara väldigt lika, storleken på skärmen, upplösningen. Även om de bakomliggande teknikerna skiljer sig åt fyller de i stort sett samma sak för användaren. Amazon kommer att funka lika bra från en digital-TV som det gör från en dataskärm idag.”
Hur mycket har du ändrat den ursprungliga affärsplanen under de här åren? ”Jag hade tänkt bygga ett litet lönsamt bolag, istället blev det ett stort och förlustbringande. Jag hade tänkt sälja böcker, nu säljer vi allt möjligt. Så här i efterhand är det största misstaget vi gjort att vi faktiskt låtit bolaget gå med vinst. Sex månader efter starten, i december 1995, var Amazon lönsamt, och det måste vara det värsta misstag en ledning någonsin har begått för det betydde att vi hade en enorm succé i händerna men inte investerade tillräckligt i den. Vi försökte rätta till det genom att gå ut och söka riskkapital 1996 för att sätta igång investeringarna, men fortfarande inte hur mycket tid vi tappade under de där vinstmånaderna.”
Har du personligen aldrig sviktat i din tro på idén? ”Jag hade allvarliga betänkligheter under det första året, men nej, inte numera. Vi är i en starkare position än vi någonsin varit; har större databas, bättre varumärke, mer sofistikerad teknologi, bredare utbud än någonsin. För varje månad som går blir vår position och vår förmåga att serva våra kunder allt starkare och bättre.”
Många menar att att tro på Amazon är samma sak som att tro på dig personligen, hur viktig är du som person för företaget? ”Inte alls. Jag skulle kunna bli påkörd av en buss imorgon dag och företaget skulle klara sig alldeles utmärkt. Det är en stor skillnad mot hur det var för några år sedan då jag var riktigt behövd. Idag har vi så pass mycket bra människor i bolaget – på alla nivåer – så att ingen är oumbärlig.”
Folk säger att visioner är den del av verksamheten du är bäst på. Hur ser Amazon ut om tio år? ”Då är vi världens mest kundcentrerade bolag. Vi vill sätta en ny världsomspännande standard för kundfokusering, och vi vill att alla bolag ska kopiera oss så att vi höjer den kollektiva nivån världen över när det gäller att lyssna på sina kunder. Det är vår mission. Och varför ha bara ett jobb när man kan ha en mission?”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.