Bankkunder får tillbaka övertrasseringsavgifter på många miljoner

Brittiska kunder hos HSBC och Santander ska få tillbaka övertrasseringsavgifter på många mijoner pund.

Förutsättningen är att kunderna inte har fått rimliga varningar i samband med övertrasseringarna, och tillräckligt information om hur stora bankens krav är i samband med övertrassering, rapporterar Independent.

För HSBC:s del ska banken ersätta 115.000 kunder med totalt 8 miljoner pund, motsvarande cirka 99 miljoner kronor, eftersom banken inte sänt ut några textmeddelanden till kunderna när övertrasseringarna skett.

Santander har också brutit mot de brittiska bankreglerna och banken har gått med på att ersätta alla kunder som inte fått meddelanden i samband med övertrasseringar – i Santanders fall är det dock ännu inte klart hur många kunder som berörs och hur mycket de kommer att få tillbaka.

De brittiska regler som kräver att banker omedelbart informerar sina kunder genom sms-meddelanden om deras konton övertrasseras trädde i kraft i februari 2018. Enligt övervakningsmyndigheten CMA började HSBC och Santander bryta med dessa regler så fort de trädde i kraft.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här