Uniflex
Bemannare i ny uniform
Detta till trots finns det anledning att vara mer positiv. För att sätta branschen i perspektiv så är andelen som arbetar inom bemanning av den sysselsatta befolkningen i Sverige mycket låg. Penetrationsgraden ligger på låga 1,5 procent. Även om andelen successivt ökar är det fortsatt under snittet för EU-länder som ligger på 1,6 procent. Flera av de större EU-länderna har betydligt högre andelar och exempelvis Storbritannien ligger på fyra procent.
De bemanningsbolag som under senare år har lyckats bäst har varit nischade på ett eller annat sätt. Ett par exempel på börsen är Affärsvärlden-favoriterna SJR (ekonomi och finans) samt Dedicare (vård).
En annan nischaktör är Uniflex som knoppades av från Poolia 2004. Inriktningen mot industri och lager där pris, snabbhet och flexibilitet premierats var under många år rätt formel och en framgångssaga på börsen. Men under senare år har förutsättningarna ändrats.
Den strategi som bolaget tidigare varit så framgångsrik med har inte fungerat i den ökande konkurrensen. Nya aktörer som Lernia, Randstad och Logent är några som tagit marknadsandelar. Att erbjuda lägsta pris när nya aktörer kommer in och pressar priset har inte varit någon vinnande strategi. Specialiseringen mot lager och industri har inte heller gynnat bolaget då industrikonjunkturen släpat efter. Dessutom blev bolaget alltför beroende av en större kund som senare valde en annan lösning.
Nu sker en förändring då Uni flex bytt strategi. I stället för lägst pris är det nu rätt pris som gäller. Det kommer att innebära prishöjningar framför allt mot små och medelstora företag. Den förändringen har fått konsekvenser då ett antal kunder valt bort Uniflex för andra alternativ. På kort sikt medför strategibytet minskad omsättning. På längre sikt kommer det emellertid att innebära stärkt lönsamhet och mer uthålliga kundrelationer.
Målet är att nå en rörelsemarginal på fem procent. Det ser vi som en möjlig att nå inom ett par år. Borträknat en del engångskostnader låg rörelsemarginalen i Sverige senaste året på runt tre procent. Övriga marknader, Tyskland, Norge och Finland, utgör 12 procent av den totala omsättningen men redovisar sammanlagt förluster. Dessa inräknat ligger rörelsemarginalen på 1,5 procent.
För Uniflex har det sedan lång tid tillbaka funnits en ambition om att bredda verksamheten och minska konjunkturkänsligheten. Äventyret i England för några år sedan föll dessvärre inte väl ut. Inte heller Tyskland fick någon lyckad start. Nu görs en omstart i Tyskland med ambition att nå lönsamhet redan i år. För Norge är steget till lönsamhet kortare, men nedgången för oljepriset inverkar negativt på näringslivsklimatet vilket kan göra verksamheten fortsatt slagig. Finland ska mer ses som en försöksverksamhet med måttligt tålamod.
Bemanningsbolag som Poolia och Proffice kunde notera förbättringar under det senaste kvartalet. Vi bedömer att förbättringar även blir synliga i Uniflex framöver. Nuvarande värdering ger inget större utrymme för detta. Aktien handlas till p/e 13,5 på årets prognos och p/e 10 på nästa års. Det känns i underkant för ett bolag som har en bra chans att öka vinsten kraftigt under kommande år. På en allt dyrare börs lockar Uniflex med attraktiv risk/reward. Köp med riktkurs 30 kronor.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.