Black Friday slog rekord – var tredje svensk handlade

Black Friday satte åter nya rekord och omsättningen landade på 7,1 miljarder kronor.
Black Friday slog rekord – var tredje svensk handlade - black-friday-700_binary_6980532.jpg

Ganska exakt var tredje svensk fyndade varor fredagen den 29 november och shoppade för drygt 300 miljoner kronor mer än i fjol, en ökning med 5 procent.

Det framgår av en undersökning som Postnord genomfört mellan den 30 november – 1 december 2019.

Så shoppar svenskarna under Black FridayFörsäljningen ökade med 1 700 procent under dygnets första timme jämfört med en vanlig dag.  

Fler än hälften av alla som konsumerade gjorde samtliga sina inköp på internet. Totalt spenderades i snitt 2.980 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.

Black Friday-förbud debatteras i FrankrikeShoppingjippot Black Friday bidrar till resursöverutnyttjande och överkonsumtion och bör därför förbjudas, enligt ett lagförslag som kommer att debatteras i franska parlamentet i december.  

Postnord hanterade under den gångna helgen, fredag till måndag, 955.000 paket, 6,5 procent fler än motsvarande helg efter Black Friday 2018.

“Inför årets Black Friday diskuterades mycket vilken tendens som skulle segra – mottrenden mot överkonsumtionen, eller de senaste årens Black Friday-tillväxt. Nu kan vi konstatera att andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något, till samma nivå som 2017. Samtidigt har de som handlat spenderat mer pengar. Det kan bero på att fler har passat på att även köpa julklappar eftersom Black Friday i år låg flera dagar närmare jul än förra året”, kommenterar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Postnords undersökningar visar att mer än hälften (56 procent) av svenska folket kommer att e-handla julklappar på internet och av de svenskar som e-handlar julklappar så är det fler än tidigare som planerar att lägga mer än halva julklappsbudgeten online. Prognosen visar att svenskarna kommer att e-handla julklappar för cirka 8,4 miljarder i år, baserat på konsumenternas självuppskattning.

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år. Antal respondenter uppgick till 1.739.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.