Clas Ohlsons försäljning sjönk 4 % i juli – svagt marknadsklimat

Hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning minskade med 4 % i juli till 699 miljoner kronor (732). Den organiska försäljningen sjönk med 7 % jämfört med föregående år. Försäljningen online ökade med 2 % till 63 miljoner kronor (62).
Clas Ohlsons försäljning sjönk 4 % i juli – svagt marknadsklimat - clas_ohlson_kristofer_tonstrom_1
Clas Ohlsons VD, Kristofer Tonström.

“Marknadsklimatet i juli månad var svagt. I ljuset av inflation och ett mer osäkert omvärldsläge var kunderna mer avvaktande. Vår satsning på en stark säsong med större lager av relevanta sommarprodukter föll inte ut som förväntat”, säger vd Kristofer Tonström i en kommentar.

Framför allt den norska marknaden beskrivs ha varit svag och där sjönk försäljningen med 10 %.

“I likhet med marknaden i stort ser vi också hur högre inköpspriser, liksom högre transportkostnader, nu får tydligare genomslag efter att tidigare i större utsträckning kompenserats av mer gynnsamma valutaeffekter. Vi ser nu fram emot den viktiga höstsäsongen med ett relevant sortiment med prisvärda produkter och har fortsatt fullt fokus på vår tillväxtplan”, fortsätter Kristofer Tonström.

Butiksbeståndet har minskat och vid periodens utgång var antalet butiker 225 (229).

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Curasight