Dometic vinstvarnar

Fritidsproduktsbolaget Dometic meddelar att det kommer uppvisa en negativ organisk tillväxt på cirka 15% i det tredje kvartalet, jämfört med året innan, till följd av försämrade marknadsförhållanden.
Dometic Analys
Foto: Dometic

Den organiska tillväxten väntas minska med cirka 15% jämfört med året innan.

“Långsiktiga trender inom Mobile Living-branschen är starka. Men den nuvarande makroekonomiska situationen, marknadsförhållanden och kunders köpmönster har en negativ inverkan på verksamheten i alla försäljningskanaler, vilket förväntas bestå under hela året”, säger VD Juan Vargues.

Han tillägger att visibiliteten på efterfrågan har blivit kortare än normalt och att situationen förvärrats under tredje kvartalet då kunder är försiktiga med att bygga lager inför lågsäsongen.

Dometics organiska tillväxt i förra kvartalet minskade med 8%.

Förutom en minskande försäljning, förväntar sig Dometic att redovisa en ebita-marginal före jämförelsestörande poster på 8-9 procent. Denna uppgick till 13,7% i förra kvartalet och 14,2% under samma period förra året.

Nettoskulden i förhållande till ebitda väntas bli på cirka 3,1 gånger, mot 2,9 gånger i slutet av andra kvartalet 2024.

Rapporten för tredje kvartalet släpps den 23 oktober.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.