Duni omorganiserar

Duni kommer från och med i år att fokusera på två huvudsakliga varumärken, Duni och Biopak, och genomföra organisationsförändringar.
Duni omorganiserar - duni-johan-sundelin-700_binary_6984388.jpg

Medförda omstruktureringskostnader är uppskattade till 40 miljoner kronor och väntas belasta första kvartalets resultat. En årlig besparing om 20 miljoner kronor väntas till följd av omorganiseringen.

Det framgår av ett pressmeddelande.

De föreslagna organisationsförändringarna innebär att dagens fyra affärsområden: Table Top, Consumer, Meal Service och New Markets upphör och istället skapas en global funktionell organisation med ett tydligt sälj- och marknadsansvar.

Omorganiseringen förväntas träda i kraft under första kvartalet 2020 och leda till en förändrad segmentsredovisning från och med 1 januari 2020.

“En ny strategi, med målet att öka vår tillväxt, lanserades hösten 2018. Flera av de nya initiativen levererar bra och vi tar nu nästa steg. Förändringen kommer att möjliggöra ett starkare sortiment samt en bredare och bättre kundbearbetning”, säger Johan Sundelin, vd för Duni Group.

Efter avslutade fackliga förhandlingar kommer följande förändringar att ske:

Linus Lemark, nuvarande affärsområdeschef Table Top, utses till ny Executive Vice President Commercial.

Clas Thott, nuvarande Marketing Director Table Top, utses till ny Executive Vice President Marketing

Anna Lundqvist, nuvarande affärsområdeschef Consumer, lämnar Duni Groups ledning och bolaget.

Patrik Söderstjerna, nuvarande affärsområdeschef New Markets, lämnar Duni Groups ledning och utses till Global M&A and Strategic Partnership Director inom Corporate Development.

Franck Bancarel, nuvarande affärsområdeschef Meal Service, lämnar Duni Groups ledning och utses till Commercial Director Rest of World och rapporterar till Executive Vice President Commercial.

Sofie Lindström, nuvarande HR Director, lämnar Duni Groups och ersätts av Malin Cullin, som närmast kommer från Inter Ikea Group.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.